Senaste nytt

Star Alliance Gold lounge på Tel Aviv Ben Gurion?

possum

Medlem
Kommer man in i "Dan Lounge" på Ben Gurion (TLV) med *A gold? Infon på star alliance lounge locator säger nej men google säger att man kommer in med "Star Gold Elite". Den statusen existerar ju inte så jag anser att de menar vanligt guld. Någon som provat?
 

Jacob

Medlem
Kommer man in i "Dan Lounge" på Ben Gurion (TLV) med *A gold? Infon på star alliance lounge locator säger nej men google säger att man kommer in med "Star Gold Elite". Den statusen existerar ju inte så jag anser att de menar vanligt guld. Någon som provat?
Nej Dan-loungerna är inte Star Alliance Gold, däremot är det flera flygbolag i Star Alliance som använder dom, beror helt på vilket flygbolag du åker med.
 

T_J

Medlem
Jag har fått lounge invitation till Dan Lounge när jag åkt SAS och Swiss. Vet inte nåt om de andra bolagen dock.
 

Jacob

Medlem
Flyger Turkish och det verkar se mörkt ut. Ytterligare en nackdel med den där flygplatsen med andra ord.
Jo då, Turkish Airlines använder Dan-loungen.

Om allt går som planerat kommer vi i slutet på denna vecka göra en storuppladdning av vår loungedatabas och då kommer även våra Dan Lounge-sidor bekräfta detta. :) (än så länge står det bara Lufthansa)

Dan Lounge, Tel Aviv Ben Gurion International (TLV), B3 - BusinessClass.se
Dan Lounge, Tel Aviv Ben Gurion International (TLV), C3 - BusinessClass.se
 

possum

Medlem
Jo då, Turkish Airlines använder Dan-loungen.

Om allt går som planerat kommer vi i slutet på denna vecka göra en storuppladdning av vår loungedatabas och då kommer även våra Dan Lounge-sidor bekräfta detta. :) (än så länge står det bara Lufthansa)

Dan Lounge, Tel Aviv Ben Gurion International (TLV), B3 - BusinessClass.se
Dan Lounge, Tel Aviv Ben Gurion International (TLV), C3 - BusinessClass.se

OK som sagt säger Star Alliance Lounge finder att jag måste flyga business om jag ska komma in där när jag flyger med Turkish men vi får se. Jag provar och återkommer med rapport ;)
 

Jacob

Medlem
OK som sagt säger Star Alliance Lounge finder att jag måste flyga business om jag ska komma in där när jag flyger med Turkish men vi får se. Jag provar och återkommer med rapport ;)
Det där är ett dilemma vi själva suttit med när vi jobbat fram vår egen databas och loungesökfunktion. Att SAS lounge på Arlanda eller Lufthansas lounge i Frankfurt är designerade Star Gold-lounger är det inget tvivel om och att man därmed kommer in där så länge man flyger med något bolag i Star Alliance från den terminalen, men hur lägger man upp det när det när det är en tredjepartslounge?

Ett exempel är Istanbul där bl.a. SAS och Lufthansa använder Millennium Lounge. Den är en Star Gold-lounge förutsatt att man flyger SAS eller Lufthansa, men det är inte en Star Gold-lounge om man flyger t.ex. Turkish Airlines. Ska loungen kommer upp om man söker på Istanbul+Star Alliance Gold?
 

helgonet

Medlem
OK som sagt säger Star Alliance Lounge finder att jag måste flyga business om jag ska komma in där när jag flyger med Turkish men vi får se. Jag provar och återkommer med rapport ;)

Jag flög ut från Tel Aviv med Turkish Low Economy efter nyår och jag + gäst fick inbjudningskort vid incheckning. Då bokningsklassen inte gav någon intjäning så jag la in mitt enda *G kort i bokningen. Så jag vet inte hur kinkiga de är med inbjudning till loungen om man inte har *G på boardingkortet.

Rätt enkel lounge, men helt klart trevlig med bra wifi. Enklare frukost serverades den morgonen vi flög ut, det mesta i fabriksförpackningar dock. Bra espressomaskin och en del kylda drycker, fann ingen alkohol, men det kan ha varit på grund av den tidiga timmen. Fin utsikt över flygfältet, minns att man såg Turkish kärra för morgonen.
 

Jacob

Medlem
Är det verkligen en *G lounge per definition om man inte har access med godtycklig dagsaktuell biljett inom *A?
Jag håller med dig, men Star Gold-lounge kan för vissa betyda en lounge där man på något sätt kommer in med ett Star guldkort (som är rubriken/frågan i denna tråd) eller som ett koncept, dvs en lounge där det sitter en Star Gold-logga bredvid dörren.

Dan-loungen i Tel Aviv används även av bl.a. British Airways och Iberia vilken gör den till en One World Emerald och Sapphire lounge också, med det första sättet att se på det. Som sagt, den är klurig, särskilt när det ska in i en databas och sökfunktion och i synnerhet för oss på BC som jobbar med alla allianser.
 

Jacob

Medlem
Rätt enkel lounge, men helt klart trevlig med bra wifi. Enklare frukost serverades den morgonen vi flög ut, det mesta i fabriksförpackningar dock. Bra espressomaskin och en del kylda drycker, fann ingen alkohol, men det kan ha varit på grund av den tidiga timmen. Fin utsikt över flygfältet, minns att man såg Turkish kärra för morgonen.
Låter som någon borde skriva en loungerecension, då vi inte har någon på någon av Dan-loungerna. ;)
 
Toppen