Senaste nytt

Hur många nätter per år bor du på hotell?

Hur många nätter per år bor du på hotell?


  • Total voters
    103
Livet som affärsresenär kombinerat med intresse för privat resande innebär oundvikligen att man spenderar många nätter hemifrån. Hur många nätter per år bor du på hotell totalt?

Kommentera gärna i tråden:
- Hur stor del är jobb och hur mycket är privat?
- Vilka kedjor använder du främst?
- Ditt bästa tips att ordna uppgradering :)
 

agehall

Medlem
Nu ska man ju inte anta att antal nätter borta == antal nätter på hotell... Det kan bli många nätter ombord också.

Numera får jag dock ett antal hotellnätter i jobbet varje år och jag använder främst Hilton. Ibland blir det även Radisson, men det är ganska sällan numera. Antal hotellnätter för jobbets räkning varierar, men privat har jag väl runt 10 nätter/år.
 

jumbooze

Medlem
- Hur stor del är jobb och hur mycket är privat?
70% privat 30% jobb

- Vilka kedjor använder du främst?
Främst IHG & Hilton BestWestern & Accor i mindre utsräckning

- Ditt bästa tips att ordna uppgradering
1) Fixa status antingen via smart signup, köpestatus typ ambassador eller statusmatch

2) Bestäm vad du vill uppnå, vill du komma in i loungen? Vill du ha en svit?
Taktiken varierar, jag har under senaste året hittat bra rates/priser på club-rum och då med status fick jag svit varje gång.
Om man har Club-tillgång via statusen (som t.ex. Accor) så brukar jag boka billigaste rummet och har ändå fått bra rum.

3) Ingen upgrade är säker till 100% Måste du ha en svit så boka en från början. Ibland kan man maila hotellet och fråga om de kan "garantera" en upgrade och isf vilken rumstyp det blir.
 

palmen

Moderator
Enbart privata resor, blir oftast på Club Carlson hotell och 2-4-1 eller 4-4-2 erbjudanden över helg/weekend.
Finns det inga lämpliga alternativ tittar jag på andra kedjor.

Som CCG har jag nästan alltid blivit uppgraderad när jag bott på helger, troligtvis större chans till uppgradering då.
 

David

Medlem
En mindre del tjänsteresor, 10/55 nätter förra året.
Hittills har jag 32 nätter planerade fram till sommaren, endast 2 i tjänsten men det dyker nog upp några till under hösten.

Bor huvudsakligen hos Marriottkedjan, sekundärt Radisson eller IHG.

Som Platinum hos Marriott blir det alltid uppgradering av något slag. Klart färre till executive floor när man reser med en polare och vill ha twin bed room, antar att det finns färre sådana på Executive floors (dock får man ju alltid access till exec lounge där det finns). CCG har givit 50% uppgraderingar hos Radisson. IHG gold har inte givit speciellt mycket.
 
Om jag tittar tillbaka på 2013 hade jag 8 hotellnätter i jobbet och 67 privat.

Brukar använda Accor, Westin, Club Carlson och First. Sen jag upptäcke BC.se har det blivit mindre av Hyatt, Best Western, Marriott och Fairmont.
 
Indtil videre er der booket 26 nætter for i år - alle private. Jeg ender nok på 35-40 nætter, lidt afhængig af hvordan sommeren kommer til at se ud.

Efter jeg "købte" mig til HHG og matchede til CCG prøver jeg at prioriterer Hilton group / Rezidor group hvis de har en fornuftig pris.

Når jeg rejser med familien er det normalt kombinationen af pris og beliggenhed der styrer og ikke hvad der står på facaden.
 

JensE

Medlem
- Hur stor del är jobb och hur mycket är privat?
Nästan 100% privat.

- Vilka kedjor använder du främst?
Hilton och nu även Radisson

- Ditt bästa tips att ordna uppgradering
Boka Hilton. Blir uppgraderad 9 av 10 ggr
 

SFC

Medlem
- Hur stor del är jobb och hur mycket är privat?
Relativt jämt fördelat, 50% jobb och 50% privat.

- Vilka kedjor använder du främst?
Hilton när det är möjligt, annars Radisson som andrahandsval.

- Ditt bästa tips att ordna uppgradering
Ett stort leende vid incheckning :)
 

Agö

Medlem
- Hur stor del är jobb och hur mycket är privat?

Totalt 66 för helåret 2013 efter några sena stays under jul- och nyårshelgerna. 60 % jobb, 40 % privat.

- Vilka kedjor använder du främst?

Rezidor (blandat Park Inn, Radisson Blu) stod för 45 nätter förra året. Resten spritt över olika kedjor (några nätter på Hilton, några på Ritz-Carlton, några nätter på andra primärt asiatiska kedjor, en del icke-kedjehotell.

- Ditt bästa tips att ordna uppgradering

Jag brukar skriva att jag skulle uppskatta uppgradering i fritextfältet vid bokning. Vid något tillfälle har jag också hört mig för med hotellet på förhand. Och så givetvis uppgraderingstrådarna på bc.se, bra tips att se mönster. Under 2013 hade jag mycket hög uppgraderingsnivå på Rezidor med några undantag. Som Concierge i år förväntar jag mig än högre uppgraderingsgrad. Det har börjat bra, sex stays under 2014, uppgraderad alla gånger. Får väl se i veckan, har stays i Frankfurt och Dubai.
 
Toppen