Senaste nytt

Finnair Economy Class - bra eller dåligt?

thsred

Medlem
Hej!

Tänkte åka på resa till Japan och resebyrån som sätter ihop allt verkar ha avtal med Finnair om flyget över. När jag läser på olika sidor på nätet så verkar inte Finnair alltid få toppnoteringar.

Antar att det här finns personer som åkt Finnair (förhoppningsvis i Eco), så vad tycker ni?
Sedan undrar jag om något vet möjligheten till att uppgradera sig till C-klass med Finnair. Är det endast med poäng eller går det att göra med pengar (och då helst inte vi-räknar-ut-skillnaden-mellan-det-du-betalat-och-vad-en-business-biljett-kostar versionen).
 

agehall

Medlem
Tänkte åka på resa till Japan och resebyrån som sätter ihop allt verkar ha avtal med Finnair om flyget över.

Jag ser minst ett problem i denna mening... Har du någon riktigt bra anledning till varför du använder en resebyrå eller vill du bara slippa alla möjligheter att uppgradera och få poäng? (Det är så det brukar sluta när resebyråer sparar 100kr åt en genom att sälja någon icke-publik fare)
 

dino_81

Medlem
Har åkt Finnair long haul i ekonomi vid två tillfällen (New York och Bangkok) och jag tycker att produkten är "okej".

Fördelar är att resan österut går fort (smidig transfer och "raka" vägen via Helsingfors) och jag gillar A330/340 och dess säteskonfiguration.

Servering och utbud av måltider i ekonomi är något sparsamt. Beroende på destination ingår alkoholhaltiga drycker till maten. Utanför måltiderna får man köpa snacks/dryck.

När jag flög hem från Bangkok (kampanjbiljett) fick jag någon vecka före avresa erbjudande om att uppgradera till business classmot betalning. Har för mig att det var runt €250.
 

DrKlas

Medlem
Hade Finnair varit medlem i Star Alliance hade jag knappt funderat på att välja något annat för resor till Japan. Mitt huvudalternativ är Lufthansa via Frankfurt och när jag väljer Finnair "betalar" jag 13000 Eurobonus baspoäng för:

- Kortare resa på ca 10 timmar istället för ca 15 timmar. Tre timmar kortare tid i ekonomiklass på en A330/340 är stor skillnad och dessutom gör den kortare resan att jag får en extra kväll hemma med familjen.
- Snabbt och smidigt byte i Helsingfors istället för motsatsen i Frankfurt. Extra tydlig skillnad om det snöar.
- IFE-system med smal låda under varje stol istället för en enorm (halva fotutrymmet i LH A340) under varannan stol.

Maten är ungefär lika dålig på båda. Så jag skulle inte heller ge Finnair toppbetyg men jag tycker att de totalt sett är ganska bra.

Men vad har du för alternativ och för budget? JAL från Helsingfors till Tokyo Narita skulle för mig vara ett lockande alternativ för resor till Tokyo. ANA flyger Frankfurt-Tokyo och är bra men oftast ganska dyra.
 

Patrik

Medlem
Maten tycker jag oftast är rätt dålig i min mening, man får en öl eller en plastmugg med rött/vitt vin till maten. I övrigt får man gå bak till galley och köpa alkohol. Underhållningssystem gör man bäst i att ta med sig själv. (små skärmar och inte det mest upplyftande utbudet)
 

thsred

Medlem
Jag ser minst ett problem i denna mening... Har du någon riktigt bra anledning till varför du använder en resebyrå eller vill du bara slippa alla möjligheter att uppgradera och få poäng? (Det är så det brukar sluta när resebyråer sparar 100kr åt en genom att sälja någon icke-publik fare)

Har bokat "paketresor" med resebyråer tidigare och har inte haft något problem att tjäna in poäng eftersom det inte rört sig om en gruppresa. Så jag ser egentligen inget problem i meningen med att anlita en resebyrå. Men visst risken finns att det blir en gruppbiljettklass.

Men i detta fallet så är det min sambo som inte är så pigg på att betala en massa, medan jag kanske hellre åker lite bättre under en hel del timmar till Asien.
 

agehall

Medlem
Det är alltid ett ganska stort potentiellt problem att blanda in en resebyrå om man inte absolut måste... Så länge allt funkar exakt som det ska kanske det går bra, men om det strular någonstans så är det resebyrån du ska prata med, inte flygbolaget, vilket oftast ställer till det ännu mer.
 
Toppen