Senaste nytt

Vågar ni ha guldtaggar på incheckat bagage?

taxvalp

Medlem
Efter ett helt incidentfritt fjolår har reseåret 2014 börjat i moll för familjen taxvalp. Vid två tillfällen har vi fått väskor uppbrutna och en del saker stulna. Givetvis förvarade vi inga dyrgripar i incheckade bagaget men det är illa nog ändå. Det har varit med olika bolag och olika rutter så det är svårt att se någon gemensam nämnare där.

Vid båda tillfällena har vi haft resväskor av god kvalitet (men ej lyx) med såväl prio-tagg som EBG-adresstaggar. En "bekants bekant" som är polis och faktiskt har arbetat med utredning av bagagestölder i Sverige avråder från guldtaggar och liknande eftersom det riskerar att öka risken för stöld, enligt honom. Jag förstår resonemanget - om jag vore bagagetjuv skulle guldtaggen fungera som en priority-tag för mig.

Hur resonerar ni andra? Avstår ni medvetet från att skylta med er status på väskan för att minska risken för stöld? Eller är det kanske en slump att just vi råkade ut för detta?
 

aminchini

Medlem
Helt ärligt så tänker jag inte alls på att skylta väskan med något som visar min status. Klarar mig ganska bra med Turkish bagagetagen av plast :)
 

Najk

Medlem
Intressant, jag har funderat på samma sak.
Jag fick en väska uppbruten under förra året och blev bestulen på div saker. Den väskan var taggad med Amex Platinum.

Otur eller ett samband med taggen, jag vet inte.
 
Som nybliven EBG hade jag guldtagg på resväskan - efter andra resan hade taggen gått sönder och sen dess använder jag samsonites kraftfulla adresstagg som fortfarande sitter kvar efter fyra år. På kabinväskan har jag däremot en guldtagg.
 

Glenn E

Medlem
Så här såg min väska ut sist.
Inte jättediskret direkt.;)
image.jpg image.jpg
 
Bara fått min väska uppbruten en gång men då lämnade förövaren (TSA) en lapp i väskan som förklarade att ja får skylla mig själv som låst väskan.

On Topic: Nej jag har inga speciella taggar alls mer än en gammal papperslapp med namn osv.
 

Jonas C

Medlem
Checkar nästan aldrig in bagage, men de få gångerna jag gör brukar det oftast vara i form av flyttlast eller en matkasse med smutstvätt. Inget som skulle attrahera stöld ;)

Varför man envisas med att hänga guldtagg på incheckad väska vet jag inte. De är endast till för att agera estetiskt, så det finns egentligen ingen vits med att ha dem på en väska som inte kommer att "synas".
 
Toppen