Senaste nytt

Vad ska man göra i Bangkok?

Mr.T

Medlem
Tja,

Jag och familjen ska till Bangkok över påsken. Vi ska vara där i tre nätter och behöver lite förslag på saker att göra.
Vad är värt och åka och titta på, vad är inte? Finns det någon tour operator som ni skulle rekommendera?
Finns det några riktigt schysta restauranger ni skulle föreslå, hörde att det finns många bra buffér i Bangkok, någon som är värt ett besök?

Tacksam för all hjälp!!
 

Dr. Miles

Expert
Om man gillar att gå på bio, gå dit på onsdagar. De har extra rabatt. (ca 100-140 THB beroende på biograf).
Annat tips gällande biograf i Thailand är, att gå dit ca 15-20 min efter starttid. Det tar tid att titta genom massor av reklam samt hyllningssången till thailändska kungen. (Man måste resa upp sig också*.)

*I Thailand finns det Majestätsbrott så gäller det att uppföra sig.
 
Last edited:

Ninjamasse

Medlem
Har precis kommit tillbaka från 10 dagar i Bangkok. Testade de tre på pappret (enligt en lista, Sra bua brukar också finnas med) bästa restuarangerna, Nahm, Eatme och Gaggan. Av dessa tycker jag bara Gaggan stod ut från mängden. Däremot hittade jag en oslipad diamant. Mondo på Hilton Sukhumvit, fantastisk mat (deras tidbits) och extremt prisvärt. Det är värt en större omväg till Mondo än någon sv de andra.

Vad gäller brunch är Four season högt aktad men kräver förbokning med kreditkort.
 
Jag var där med familjen ett par dagar i mitten av december. Nu vet jag inte åldern på dina barn, men ett tips är en halvdagsutflykt på cykel. Det finns en svensk kille som anordnar det, bangkokbybike eller något likande. Uppskattades både av oss vuxna och våra barn. Om barnen är lite större kan de cykla själva, våra satt på bönpallen (6 och 8 år). Bör bokas i förtid.
Barnen uppskattade även utsikten från Baiyoke Tower från 84 våningen. Själva hotellet och skybaren har väl sett bättre dagar, men utsikten från toppen var fin, där det finns en plattform som snurrar runt. Det var även billigt och ingick en dricka i priset, tror tom barnen var gratis.
Akvariet på Siam spenderade vi enkelt 4 timmar på också, helt ok om man gillar sådant.
Vi var även och åt på en skybar, kommer inte ihåg vilken. Men det blåste och var kallt när vi var där, så en extra tröja kan vara ett tips om det man ska gå på en sådan.
Vi var där mitt under demonstrationerna så transporterna tog lång tid, trots att vi bodde mitt i smeten och precis vid en skytrain station.
När vi var där, så var flera (med höga betyg enligt tripadvisor) restuaranger fullsatta och krävde att man har bokat i förtid. Vi var dock där en helg, så det kanske berodde på det. Men det kanske kan vara ett tips och förboka om det är någon speciell ni vill till.
 

Direktorn

Medlem
Besök State Towers topfloor bar på vån 64. Underbar utsikt. En mycket fin och rekommenderad thai restaurang är Baan Khanitha. Den bästa jag varit på någonstans i Thailand. Rekommenderas varmt.
 

spritfet

Medlem
Instämmer med tidigare skribenter: Bio är trevligt i Bangkok. Ta gärna en "lyxbio" där du får loungeaccess och även beställa vilken dryck och popcorn du vill ha serverad till din plats, som förövrigt är stor och ställbar.
 

Swisser

Medlem
Låter intressant skulle jag gärna pröva på. Hur tar man reda på om det är en "lyxbio" eller ej? Ingår alltid loungeaccess eller tillkommer det som extra och vad innebär det konkret?
 

dino_81

Medlem
Låter intressant skulle jag gärna pröva på. Hur tar man reda på om det är en "lyxbio" eller ej? Ingår alltid loungeaccess eller tillkommer det som extra och vad innebär det konkret?

Det framgår tydligt när ni väl är på biografen. Vi har besökt biograferna högst upp i Siam Paragon (lyxigt varuhus nära Siam Square) och gått på både "lyxbio" och 4D-dito. För att gå på den lyxiga biografen går man till en avsedd kassa, har för mig att denna bio är sponsrad av Nokia och namnet anspelar på varumärket.

Innan man tar plats i de första klassliknande fåtöljerna i den rymliga salongen är man välkommen in i loungen där läsk och tilltugg serveras gratis.

Även om vi inte tyckte detta var någon jättehit så var det en rolig upplevelse.

Utöver biobesök tycker jag att ni ska ta en tur på Chao Phraya floden. Undvik de dyrare turistbåtarna och åk längs floden med lokalbefolkningen. En bit uppåt på floden ligger Nonthaburi med en färskvarumarknad, som jag rekommenderar att besöka tidig morgon. Båtarna utgår från Skytrainstationen Sathorn Taksin.

Det finns flera "skybars" i Bangkok. Vi har besökt den högst upp på hotellet Banyan Tree, fantastisk utsikt och härligt att sitta under öppen himmel och känna den varma brisen fläkta...
 
Last edited:
Toppen