Senaste nytt

JAL lämnade 50 tals passagerare i Tokyo Narita

Dr. Miles

Expert
Japan Airlines (JAL, JL) flight JL759 från Tokyo Narita flög iväg till Ho Chi Minh City utan ca 50 incheckade passgerare med sig förra söndag 9 februari.

Det var stort snöoväder vilket orsakade att många flygningar blev inställda/försenade men JAL glömde att meddela boarding av JL759 efter 3 timmars försening.

Original avgångstid från Tokyo Narita: 17:55
Försenad avgångstid 21:30​

Det som hände efter var inte speciellt snyggt skött heller.
JALs markpersonal sa först att "Vi betalar 20.000 JPY (ca 1.270 SEK) och ni får boka hotell eller ordna transport själv. Vi ber er också att sköta ombokning själva.". Vilket skapade stor ilska bland strandade passagerare.

Strax efter ändrade de budskapet och höjde ersättningen till 40.000 JPY (ca 2.540 SEK) och bad passagerarna att lämna sina mobilnummer så att JAL skulle ringa till dem och förklara (omboknings)situationen.

Till slut skaffade JAL en temporär desk för att sköta ombokningar och alla ombokningar var klara först på kl. 3 på morgonen.

JALが前代未聞の大失態!


Det är otroligt dåligt av JAL. Även om jag har lite förståelse för förseningar/inställda flyg pga oväder, hade man inte kunnat sända boarding call efter 3 timmars försening?
 
Last edited:

minatoku

Medlem
Vad jag förstår så var det stopp på motorvägen till Narita och likaså Narita Express stod tidvis still, så det var många som inte kom fram i tid. Hörde att beläggningen på Virgins flight NRT-LHR ~35 personer på lördagen...
 
Toppen