Senaste nytt

Pilot kapade planet

Trox

Medlem
Detta är bolag som drabbas av kapningar rätt ofta. Känns inte så stabilt när t o m den egna personalen kapar plan.
 

FlyingFire

Medlem
Jag hoppas innerligen att jag inte flyger med några desperat asylsökande andepiloter i mars med Ethiopian då alltså... heja.
/ToR ARN-ZNZ, bara Ethiopian-legs
 

FlyingFire

Medlem
Det finns det många kan jag tänka mig. Men nu när detta har hänt är sannolikheten att något liknande händer igen inom en månad mikroskopisk.

I analogi med min lärare i riskhantering "Om man är rädd att planet man flyger med ska bombas ska man ta med sig en egen bomb, som man inte spränger. För sannolikheten att det finns två bomber på ett plan är astronomiskt liten."
 

agehall

Medlem
Det låter som ett högst teoretiskt resonemang men tyvärr håller det inte i praktiken.

Idioter inspireras ofta av andra idioter - titta bara på alla skolskjutningar som sker i USA.

Och om du tar med dig en bomb ombord så är sannolikheten inte mindre att det finns en annan bomb eftersom det är lika stor sannolikhet att en terrorist är ombord och vill spränga planet.
 

FlyingFire

Medlem
Well, jag flyger och så får vi se om jag får sätta upp en AMA när jag kommer hem. Ser dock inga stora skäl att oroa mig.

Och i teorin om riskhantering, jag är inget fan av riskhantering. Men med tanke på att vi har ett ganska stort gäng riskhanterings-civilingenjörer i Sverige antar jag att något i deras resonemang stämmer/är empiriskt bevisat. Men ja, det är ju inte betingad sannolikhet det handlar om. Det är idioter, och idioter finns det alltid.
 
Toppen