Senaste nytt

BA hotar att halvera antal nyanställningar pga ökad passagerarskatt

Jacob

Medlem
Den brittiska regeringen har lagt fram ett förslag att höja passagerarskatten (Air Passenger Duty) i Storbritannien vilket skapat en massiv reaktion hos de brittiska flygbolagen och framförallt British Airways.

Enligt uppgifter innebär förändringen en höjning från £12 till £13 på kortare economy class flygningar och en höjning med £5 till £65 på exempelvis flygningar till USA.

British Airways VD Willie Walsh har därför gått ut med att man tvingas halvera antal nyanställningar pga den kraftiga höjningen. Ursprungligen var det tänkt att nyanställa 800 piloter och flygvärdinnor under 2012, nu blir det bara 400 istället.
 

Gnopps

Medlem
Nu kommer jag nog få en hel del kritik men hur mycket jag än gillar att flyga så ser jag gärna skattehöjningar på flyget. Det är inte hållbart att flyga så mycket som jag gör idag men jag kommer inte skära ner flygandet självmant; om däremot andra faktorer som ökat pris finns betyder det att jag kommer flyga betydligt mindre.

Trist dock att det här är något som drabbar Storbritannien och inte hela Europa.
 

Concorde

Founding Member
Källa? Infot stämmer inte rikigt.
Ökning från 5GBP till 65GBP gäller en hel familj och inte enskild passagerare.

FYI: Wille Walsh är inte längre VD för BA, det är Keith Williams. Mr Walsh är numera VD för IAG (Moderbolaget till BA och Iberia).
 
Toppen