Senaste nytt

Försening från Mexico

palmen

Moderator
Har en vän som skulle flyga hem från Cancun igår (torsdag) men planet till New York blev inställt pga väder. Blev istället ombokad att flyga direkt till London och sen vidare till Stockholm.

EDIT:
Hade helt missuppfattat hur ombokningen blev.
Flyger tydligen CUN-MIA-LHR-ARN, det är flighten från MIA till LHR som är försenad. Försening beror på sjuk pilot. Kommer med största sannolikhet att missa connection på LHR till BA778 och får nog rikta in sig på BA780 istället.
Har man rätt till någon form av kompensation från AA om piloten blir sjuk vilket leder till att man blir försenad hem mer än 3 timmar?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Hmm, nu blev hela flighten cancellerad istället tydligen (från MIA), får se hur det löser sig med ombokning hem, verkar vara rätt mycket folk de ska försöka få med på andra plan.
 

Alx

Medlem
Om det är AA som flyger MIA-LHR så omfattas inte den sträckan av EC-261/2004, utan av amerikanska regler. Vad dessa säger är jag osäker på. Men har svårt att tänka mig att de är särskilt generösa vad gäller kontant-kompensation.
 

palmen

Moderator
Lite ny info om vad som hänt.
Efter någon timme i kö för att komma fram för att få sin biljett ombokad är den nya resplanen att åka klockan 19 på fredag istället. Inget hotell har heller erbjudits så det blir en övernattning på flygplatsen. De påstår att det inte finns ett enda hotellrum ledigt, vilket jag har väldigt svårt att tro på.

261/2004 gäller alltså inte trots att slutdestinationen är Stockholm, pga att AA bara flyger till LHR?
Det enda som givits ut är en frukostvoucher på 7$, det kommer man ju långt på när man dagen innan påbörjade sin resa klockan 7 på morgonen.

Har ni någon info om var man kan tänka att vända sig för att få lite bättre hjälp? De som bokade om var ju onekligen inte direkt hjälpfulla. Kan man försöka vända sig till loungepersonalen (även fast man inte har status hos AA) och se om de kan göra något åt situationen? Att ringa AA känns inte som ett direkt bra alternativ med ett svenskt abonnemang från USA om man inte vill riskera en skyhög telefonräkning på köpet.
 

agehall

Medlem
Loungepersonalen kommer tyvärr inte att göra någonting för dig om du inte har status. Det bästa du kan göra är nog att gå till en mynttelefon och ringa AA's 1-800-nummer i USA eller använda Skype för att ringa dem här hemma.

I övrigt har jag en känsla av att du kommer att få ta detta på din reseförsäkring. AA borde ersätta dig kan jag tycka då det är inom deras kontroll, men hur man går till väga för att driva det på bästa sätt har jag ingen aning om.
 

palmen

Moderator
Jag ringde och pratade med AA (svenska numret kopplade till USA). Verkar som sagt vara väldigt dåligt med tillgång på flyg från MIA-ARN (via LHR) så att bli ombokad till 19 dagen efter var det bästa de kunde göra.
Det som stör mig är att AA inte hjälpte till med hotell och lämnar någon ensam på flygplatsen över natten och sen vänta till 19 dagen efter.

Det var en AA-pilot som blev sjuk i MIA, ny pilot hittades som skulle komma inom 1½ timme, men även denna pilot fick "förhinder", troligtvis för att piloten behövdes till ett annat plan och de ställde då in hela flygningen MIA-LHR.
Min vän har som sagt ingen status, enbart sitt AA-nummer inlagt i bokningen.
Blir väl som sagt något att driva efter hemkomst som blir på eftermiddag på lördag istället för fredag förmiddag.
 

palmen

Moderator
AA står inte högt i kurs nu!! Nu är jag ju inte där och får hela storyn men får rapporter löpande om vad som händer.
Min vän blev ombokad igår till flighten till LHR som går vid 19-tiden, nu har de helt plötsligt bokat om igen till en flight som ska gå efter midnatt, men efter påtryckningar så blev det ombokning till en flight vid 21 istället.

Jag hade blivit skogstokig om detta inträffat för mig! Jag kan ta att en flight blir inställd och man måste ombokas, sådant kan alltid ske. Men att inte få hotell, ingen mat, ingen som kan ge ett rakt svar på vad som händer, det påstås att flighten ställs in eller att connection i london är orsaken till denna ombokningen.

Hur American behandlar sina kunder på plats är i paritet med Norwegian verkar det som, om inte värre i detta fall.
 

agehall

Medlem
USA har seriösa problem med snö just nu. AA har säkert inte sina bästa dagar vad gäller kundservice pga detta.

Men sedan ska man komma ihåg att vi är rätt bortskämda i EU med EU261/2004. Det är en lyx jämfört med vad resten av världen får stå ut med.
 

palmen

Moderator
Visserligen, men att lämna passagerare på en kall flygplats till sitt öde och sedan boka om hemresan gång på gång är inte ok. Ingen aning om hur vädret är i Miami just nu, men när de inte ens själva vet om varför man ombokar passagerare är det illa. Eller snarare sagt de vill inte säga orsaken till ombokningarna.

Känns lite maktlöst här när man har en nära vän på andra sidan Atlanten som är på bristningsgränsen just nu. Personen i fråga är inte direkt van vid att flyga, än mindre att flyga själv.
 
Toppen