Senaste nytt

Väskans väg från plan till bagagebandet...

Som medveten resenär så är du ju fullständigt insatt hur relation flygbolag, handlingbolag och flygplats ser ut och att det är respektive flygbolag som sätter nivån på hur lång tid det får ta med bagage. För oss som är en mindre och smidigare flygplats där avstånden är relativt korta så går man ofta från gate till bagagebandet på två minuter. Vissa större flygplatser där man får stå en timme vid passkontroll, åka buss samt gå någon kilometer, ja då är det inte konstigt att väskan kommer före...

Vi får ändå höra ibland att bagaget tar lång tid. Vi arbetar tillsammans med handlingbolagen och vi gör verkligen vårt bästa för att det skall bli så effektivt som möjligt. Att väskan inte kan förflytta sig från belly till band i hallen på två minuter är ju en fysikalisk omöjlighet. Vi har gjort en liten film på två minuter som visar just väskans väg.

https://vimeo.com/86495410

Vad tycker du? Är beskrivningen rättvis? Hur lång tid tycker du att det skall ta för att få ett bagage? Vi har satt upp en stor display före backspärren på utrikes, har du sett den, och hur gör vi den bättre?

Många frågor nu :)

- Fredrik Olsson
 

GOTATH

Medlem
Kul att se videon. Tycker displayen är bra. Inte klockat om tiderna stämmer dock. Angående tid för baggaget så tycker jag att inom 10-15 minuter är accepterad tid. Priobaggaget får gärna komma först också... :)

Men en sak som jag undrar. Senast jag reste med baggage så anlände jag från Köpenhamn med Sas. Baggaget skulle komma på band 1. På band 1 innan var det München och efter Köpenhamnsplanet så var det Frankfurt (minns inte exakt). När jag kommer ner så börjar bandet mata ut München och då det är klart utgår jag från att mina väskor ska komma. Men istället kommer Frankfurts väskor, som landade 20 minuter efter oss. Det blir nu till att vänta ännu längre tid som i sin tur leder till missad flygbuss etc. Vet inte om jag bara hade otur, men hur kan det komma sig att ett plan som landar senare än ett annat kan skicka ut baggaget snabbare?
 
Ni skötte er bra idag då jag såg min väska när jag gick ner för trappan. Men det var buss och passkontroll på vägen eftersom jag flög med TK. Varför är det föresten alltid buss med TK till andra passkontrollen fast den stannar vid gate för påstigning?
 

MarcusC

Medlem
Trevlig film...( hederlig saknad SAS Mad Dog / MD80 med i filmen också :) ). Kan tycka ca 15minuter är rimlig tid för bagage komma på en såpass kompakt flygplats som Landvetter
 
Hej,

Bagaget skall ju komma i ordning kan man tycka. Både CPH och MUN är SAS Ground Handling så det är samma personal. Kanske fanns det tekniska problem med luckorna, eller hur det det var lastat som gjorde det.

-Fredrik

Kul att se videon. Tycker displayen är bra. Inte klockat om tiderna stämmer dock. Angående tid för baggaget så tycker jag att inom 10-15 minuter är accepterad tid. Priobaggaget får gärna komma först också... :)

Men en sak som jag undrar. Senast jag reste med baggage så anlände jag från Köpenhamn med Sas. Baggaget skulle komma på band 1. På band 1 innan var det München och efter Köpenhamnsplanet så var det Frankfurt (minns inte exakt). När jag kommer ner så börjar bandet mata ut München och då det är klart utgår jag från att mina väskor ska komma. Men istället kommer Frankfurts väskor, som landade 20 minuter efter oss. Det blir nu till att vänta ännu längre tid som i sin tur leder till missad flygbuss etc. Vet inte om jag bara hade otur, men hur kan det komma sig att ett plan som landar senare än ett annat kan skicka ut baggaget snabbare?
 
Hej, bra fråga angående TK. Enligt reglerna får vi inte blanda avgående och ankommande från utanför schengen så därför måste alla ankommande gå via T2 hos oss.

-Fredrik

Ni skötte er bra idag då jag såg min väska när jag gick ner för trappan. Men det var buss och passkontroll på vägen eftersom jag flög med TK. Varför är det föresten alltid buss med TK till andra passkontrollen fast den stannar vid gate för påstigning?
 
Hej,

Det var planen från början men vi har haft en utmaning med tekniken som gör att det drar ut på tiden så vi valde att lägga det i vår digitala kanal först. Hoppas dock att vi skall kunna gå vidare med att visa mer information vid just ankommande bagage.

En rolig nyhet som jag kan läcka nu, och som vi går ut med på måndag, är att vi kommer att bygga en Espresso House Expressenhet vid band 3. Kan vara skönt att få köpt en kaffe innan man kör iväg från flygplatsen.

-Fredrik

Ni borde visa denna videon vid baggagebanden.
 
Toppen