Senaste nytt

Ej ombokningsbar

varva77

Medlem
Tänkte kolla om någon har något tips eller om någon har erfarenhet av om det kan vara värt att ligga på. Situationen är som följer:

Skall åka till USA och "råkar" ha en icke ändringsbar biljett ut men Eco Plus på vägen. Skulle vilja ändra hemresan till en dag tidigare (alternativt flytta hela eftersom jag skall över många ggr framöver). Är det någon som vet om det är värt att ligga på för att få till något? Det jag menar är om de är helt omöjliga paragrafryttare eller om någon lyckats med att få ett undantag? Antingen att de kan gå med på att flytta till en kostnad (ny resa) eller att inte få hemresan bränd eftersom man inte åker ut. Jag åker nästan enbart uteslutande med SAS, är blivande Diamond och har närmare 150' med 2,5 månad kvar av året, blev tex inbjuden till pendlarmötet i Stockholm som är i mars så jag förutsätter att de tycker att jag är en bra kund. Första försöket gick inte men acccepterade å andra sidan bara situationen och lät väl egentligen bara lite uppgiven.

Verkar fö som om det uteslutande är 18åringar som jobbar på bokningen...
 

agehall

Medlem
Det är nog tyvärr det som står i biljettreglerna som gäller. Varför skulle någon annars köpa en mer flexibel (och därmed dyrare) biljett?

Vad har du för bokningsklass på biljetten?

edit: B-klass har €200/ändring så du bör kunna betala och få biljetten ändrad.
 
Last edited:

varva77

Medlem
L så by the book är det kört...

Absolut men efter ett gäng flighter hoppas man såklart på att de skall vara lite extra snälla :). men visst jag inser att det inte riktigt fungerar så.
Måste dock ge en eloge till SJ som bokade av och gav tillbaka allt eftersom det visat sig att jag dubbelbokat, till saken hör också att jag numera åker tåg 1 gång varannat år så de kommer få problem att få något "tillbaka"...
 

Senator

Moderator
Mitt tips är att fråga, och fråga igen... Testa 24t numret efter Sverige har stängt, och se om du har tur där.

Mitt andra tips är ödmjukhet och ingen DYKWIA attityd om hur mycket/ofta du reser. Du får det du har köpt. Min approach skulle vara: "Jag har gjort bort mig, upptäckte detta idag och undrar på om du kan hjälpa mig lösa mitt eget klanteri". Jag har med få undantag fått hjälp i liknande situation med andra bolag vid att erkänna mina egna fel först, och fråga om att hjälpa mig ur denna situation.

Mitt sista tips är att fråga på flygplatsen med samma metod om du är där innan t.ex. på en annan resa. Det är enklare att säga "Nej" på telefonen, och alla som jobbar på flygplatsen är lite mer erfarna och verkar ha lite mer fingertoppskänsla.

Lycka till!
 

johhenrik

Medlem
Jag håller med Senator till fullo. Prova. Jag har, som jag nämnde ien annan tråd häromdagen, lyckats bokat om icke ombokningsbara biljetter. Jag har då, med lite humor förklarat att jag gjort fel pga temporär hjärnblödning eller liknande. Ingenting är omöjligt.
 

varva77

Medlem
Tack Agehall! Ännu en att försöka... killlen nämnde något om kampanj så det är nog det som är L. Talar tyvärr inte till min fördel
 

Dr. Miles

Expert
Hmm, hittar inte ens fare rules för L på ExpertFlyer...

De flesta SAS-biljetter går att uppgradera till en högre bokningsklass mot en kostnad, så det borde gå att ändra din hemresa. Frågan är bara vad det kostar...

Om det är under semesterperiod (mellan 16 jun - 10 aug) finns det en L class fare basis till USA (LHSEECO)

LHSEECO skrev:
PENALTIES

CANCELLATIONS

ANY TIME
TICKET IS NON-REFUNDABLE.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
WHEN COMBINING ON A HALF ROUNDTRIP BASIS THE
PENALTY CONDITIONS FOR EACH FARE COMPONENT APPLY.
-----------------------------
FOR RESERVATIONS MADE ON/AFTER 14SEP11
FUEL SURCHARGE/YQ IS NON-REFUNDABLE​

ANY TIME
CHANGES NOT PERMITTED.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
WHEN COMBINING ON A HALF ROUNDTRIP BASIS THE
PENALTY CONDITIONS FOR EACH FARE COMPONENT APPLY.​
 

agehall

Medlem
Hmm, undrar varför den inte dök upp för mig trots att jag bad om att få se fares oavsett datum. Nåja.

Om det sista stycket är sant, så bör ju hemresan kunna ändras baserat på reglerna för bara hemresan, right? Och om det är en plus-biljett så ska den ju gå att ändra mot €200+ev fare diff.
 
Toppen