Senaste nytt

Resan blev precis längre för piloter

agehall

Medlem
Så gulligt av dem. Så istället för att ha piloter som iaf är vakna, även om de kanske gör något annat än pillar på själva flygplanet, så får vi piloter som kommer att somna av tristess. Det känns ju bättre, not.

Jag har ingen personlig erfarenhet, men jag misstänker att på FL350 mitt över atlanten så har man inte jättemycket att göra där framme, eller vad säger du Stefan?
 
Så gulligt av dem. Så istället för att ha piloter som iaf är vakna, även om de kanske gör något annat än pillar på själva flygplanet, så får vi piloter som kommer att somna av tristess. Det känns ju bättre, not.

Jag har ingen personlig erfarenhet, men jag misstänker att på FL350 mitt över atlanten så har man inte jättemycket att göra där framme, eller vad säger du Stefan?

nä just då är det inte helt spännande...
Vi brukar ju iofs säga att det är bra att ha tråkigt på jobbet....
Detta skulle ju iofs innebära att det nästan bli ångestframkallande att jobba.
 
A

Aurora

Guest
Merkelig bestemmelse, men USA har jo i det siste tatt flere steg for å sikre flysikkerheten. Både gjennom høyere krav til erfaring på crew og minsket max arbeidstid. Verdt å merke seg det er det direkte motsatte av hva Europa finner på.

Jag har ingen personlig erfarenhet, men jag misstänker att på FL350 mitt över atlanten så har man inte jättemycket att göra där framme, eller vad säger du Stefan?

Man skal jo *egentlig* ha et øye på flysystemene selv om autopiloten er på? :) De gangene jeg har vært i cockpit på 2timers flights har jeg bemerket meg en grei forskjell på crew. Noen klarer å kombinere avis-lesning med en konstant 10-minutts-sjekk av hastighet, høyde, vind, etc, mens andre er mer uinteresserte og følger ikke med på displayene. Kommer vel an på hvilke erfaringer man har og hvordan man har lært seg å fly. Med en dæsj flyskrekk i sekken foretrekker jeg på lang vei han som sjekker displayene i ny og ne og derfor er "tilstede i flyvninga" hele tiden, framfor han som kobler helt ut. Men det er vel det relief-pilots på langrutene er for! :)
 

agehall

Medlem
De gangene jeg har vært i cockpit på 2timers flights har jeg bemerket meg en grei forskjell på crew.

Det är nog rätt stor skillnad på en 2h flight och en 10h. På 2h flyger du troligen i ganska vältrafikerade områden där man konstant pratar med ATC etc. Flyger man längre lägger man sig i korridoren och även om man ska hålla lite koll på instrumenten, så sköter sig det mesta av sig själv.
 
A

Aurora

Guest
Det är nog rätt stor skillnad på en 2h flight och en 10h. På 2h flyger du troligen i ganska vältrafikerade områden där man konstant pratar med ATC etc. Flyger man längre lägger man sig i korridoren och även om man ska hålla lite koll på instrumenten, så sköter sig det mesta av sig själv.

Nuså, du skal ikke overvurdere trafikken mellom Svalbard og Tromsø... he he :) Ei heller nord-norge på en lørdag. Men you get my point.
 
Hur ser FAA till att en sådan här regel efterlevs, hur kontrollerar man?

They dont.
Men gör man något knas (om även en skitgrej) så kommer det ju komma fram att man satt och spelade angrybirds...

Fallet som frammkallade denna regel är ju NWA piloterna som missade att "de var framme nu" för de satt med sina laptops och diskuterade jobb schema framöver......so they claim.
 
Toppen