Senaste nytt

Emirates First New York JFK-Dubai

Fedup

Medlem
Hej. Vill påbörja med att säga att jag säkerligen kommer ha en del syftningsfel/grammatiska fel då min svenska skadats en del av att jag de facto flyttat från Sverige för flera år sedan. Please accept my apologies in advance ;-)

Bakgrund
Jag är HON sedan en tid tillbaka och jag lever mellan Abu Dhabi och New York samt reser en hel del till Hong Kong där mitt företag har sin bas. I övrigt reser jag mycket, främst i jobbet, men även en hel del privat. Jag behövde flyga till Dubai för några dagar sedan och efter påtryckningar från en av mina bästa vänner att EK är såpass fantastiskt så bad jag företaget boka in mig på F hos dem så att jag kan få prova. Eftersom företaget är det enda (såvitt jag vet) som erbjuder F till Sthlm så bokades jag in där också då jag hade stopover i Sverige i några dagar för att träffa vänner. The glitz and glamour av att flyga F har mestadels avtagit, men jag tog en hel del bilder till er på FT/Businessclass.se

Jag kan säga såhär inledningsvis; Emirates är inkonsistent och ytterst överskattat, i jämförelse med LH och LX.

New York - Ground experience
Låt mig inleda av att säga att LH Group alltid erbjudit oss en ganska så imponerande ground service, oberoende vart vi flyger i världen (mao har jag hög standard :)). Blev upphämtad av chauffören från min bostad i Manhattan och togs till JFK. Problemfritt, en helt ok sedan körde mig dit och jag sov mestadels av vägen. Väl framme på flygplatsen så kom det en busboy från Emirates som tog hand om väskorna.

Inte en direkt sådär superlyxig "check-in", tog flera minuter och personalen där var mestadels ointresserad. Jag fick ingen loungeinbjudan och fick fråga om den, varpå hon ursäktade profoundly och jag var för trött för att bry mig :) (vid en full fare F så kan man dock förvänta sig

Snabb securitgenomgång och jag var framme vid loungen. Det finns ingen separat F-lounge på JFK vilket är tråkigt (ja, jag har fått lite high and mighty attitude dem senaste åren, sue me! ;)).

IMG_3941.jpg

Genomgående hos EK på JFK är ground service helt ointresserad, även vid loungen. Jag hade inga speciella förväntningar, men det var lite skumt med tanke på ryktet flygbolaget har. För mig är det sjukt viktigt att kunna jobba i loungen, och här brister EK med kasst wi-fi.

Matutbudet var helt klart imponerande med tanke på att det var en blandad business-och first class lounge. Servicen stel och opersonlig.

IMG_3995.jpg IMG_4008.jpg IMG_4027.jpg

Boarding/första intryck
Boarding, liksom många andra flygbolag från JFK sker direkt från loungen, vilket är nice. Full load i F på denna flygning.

Första intryck jag får av EKs kabin i jämförelse med LHs är att den är mycket "glitz and glamour" fast med lite för mycket gold. Det känns väldigt arabiskt och persiskt i det att det är mycket bling-bling. En snygg kabin annars, helt klart, men jag föredrar den minimalistiska LH-kabinen på vissa sätt. Hårdvarumässigt är EK i min åsikt efter denna flygning oslagbar. Man har bra kontroll över sin svit, det är privat men inte segregerat. Coola funktioner. Me likey :)

IMG_4080.jpg

Välkomstsdryck severeras och min blazer tas av kabinpersonalen som verkar vara från Turkiet och något asiatiskt land på denna flygning. Tråkig, unattentive personal.. mer om detta senare.

Meny
Emirates har en mycket imponerande wine&spirits-list, helt klart. Fina guldkorn är bland annat cognacen Hennessy Paradis, helt fantastisk är den och med retail på 6000 kr så är det helt klart något ni bör prova när ni flyger F. Champagnen är ok. I övrigt är själva matmenyn också mycket imponerande. Många alternativ för varje palate gör att det är en vinnande meny i mina ögon. Bifogad är menyn i sin helhet. Jag orkar tyvärr inte renskriva den :). Hoppas bilderna duger.

IMG_4099.jpg IMG_4100.jpg IMG_4101.jpg IMG_4102.jpg IMG_4103.jpg IMG_4104.jpg IMG_4106.jpg IMG_4107.jpg IMG_4109.jpg IMG_4110.jpg IMG_4111.jpg IMG_4112.jpg

Maten
Bordet läggs upp av kabinpersonalen och igen en mycket tråkig och opersonlig service från flygvärdinnan. Jag lämnar min main-beställning och målserveringen påbörjas.

IMG_4118.jpg
Caviar, perfectly prepared chilled caviar presented with a traditional selection of finely chopped onion, chopped boiled egg, sour cream and lemon, served with crisp melba toast and soft blini pancakes

IMG_4120.jpg
The flavors of our home, presented as a generous spread of traditional Arabic savory dishes including creamy hommous, smoky flavored moutabal, slightly spicy muhammara with walnut, a classic shanklish salad, fresh tabouleh, mixed seafood salad and vine leaves, accompanied by warm lamb kibbeh, spinach fattier and cheese sambousak, complemented by local garnishes and breads.

IMG_4126.jpg
Black forest velvet cake - a soft chocolate brownie base layered with fruity morello cherry filling, topped with chocolate mousse, encased in a chocolate velvet finish, served with a cherry and balsamic jus.

Ni kanske undrar varför jag inte hade någon main?Jo, det var så att jag lämnat min beställning till flygvärdinnan och fick aldrig se den. Jag frågade om den och fick till svar att jag inte lagt någon beställning. Happ, säger jag och säger att jag ska sova så den behövs inte längre. 30 minuter senare kommer självfallet rätten ut - varpå jag säger nej tack, då jag redan intagit desserten och börjar bli trött då det är en redeye. Bild på denna finns nedan, innan jag skickade iväg den:

IMG_4130.jpg
Grilled lamb rack. Tender rack of spring lamb,marinated with garlic and saffron, browned on the grill and served with a creamy saffron sauce, accompanied by roasted cherry tomatoes and shallots, and fragrant zerach rice

Dusch
Jag hade trots att jag är en mycket frekvent resenär, inte testat duscha ombord och det var något jag behövde göra. Inga bilder härifrån (inte för er iaf :rolleyes:), men det var en mycket trevlig upplevelse. Mysiga uppvärmda golv och vattentrycket var härligt i dem fem minuterna man fick duscha. Kände mig mycket fräsch efter och det var lite av en sån där härlig aviation moment, haha.

Ang. frukost så skippade jag den då jag tycker att frukost är en otroligt tråkig måltid bara. :)

Amenitykit/PJs
Kanske inte sådär superrelevant, men pyjamasen var bekväm och amenity kit var ett härligt leather case med bvlgari fresheners samt det vanliga (tandborste, tandkräm, kam, eye shades etc).

Service
Tyvärr är det här Emirates brister. Hårdvara, glitz & glamour, IFE betyder ingenting om servicen är kass. Tyvärr var den kass på denna flygning. "Call"-knappen funkade mer eller mindre inte. Det tog 4-5 minuter att få någon att komma till min svit - när de väl var där var de helt ointresserade (eller verkade så - man plockar upp såna signaler). Dem gick aldrig igenom kabinen för att se om någon behövde något, utan man behövde ta tag i dem eller beepa för att de skulle serva en. Tråkig och "indifferent" behandling av värdinnorna, tyvärr.

Ground service - Dubai
Nonexistent. Ingen fanns där att möta F pax utan man fick ta sin egen väg. Jag blev helt paff när jag frågade en av dem som stod där med vagnar huruvida dem kan hjälpa med bagaget när man flyger F? (det är EKs egna personal), till min förvåning bad dem om 25 Dhs. Det är ingenting, och jag betalade det, men jag tycker det är pinsamt när man betalar 7000 USD för en F-ticket att det inte ska gå och få det i priset. I övrigt hjälpte inte priority first tagen då det kom kanske 50 väskor innan mina väskor (varav många var business).

Därefter tog jag mig till chauffördisken och fick min voucher för en mercedes som skulle ta mig till Abu Dhabi. En mycket intressant upplevelse. Jag är en mycket social person och tydligen var chauffören det också. Han frågade vad jag jobbade med och jag berättade om att jag jobbade för en bank och si och så och efter en del snackande kom vi fram till att han undrade hur det är att få visum i Sverige. Jag frågade varför och han berättade om dem tuffa arbetsförhållanden dem jobbar under för Emirates och hur han inte träffat sin familj på jättelänge, hur det blir tuffare för expats, etc. Det är självfallet något jag är medveten om efter att ha bott on and off i Abu Dhabi ett tag nu, men det är däremot lite pinsamt för Emirates räkning att detta tas upp med en F-pax. Jag sympatiserar helhjärtat med honom och tyckte synd om honom, men det var en mycket skum upplevelse för mig.



Sammanfattningsvis
Emirates hårda produkt är oslagbar. Det finns många coola kontroller, IFE är fantastiskt och inget är överflödigt i min åsikt (kanske minibaren, but I'll let that slide). Servicen är hit or miss tyvärr (jag flög till ARN, fantastisk flygning), men konstigt att personalen på en sådan viktig rutt som ex-JFK inte är mer investerade i service, det drog helt enkelt ner flygningen en hel del mycket. Ground service för bolaget suger. Om Emirates service alltid kan garanteras, får flygningen helt klart en 9a och jag ser det som en riktig konkurrent till LH, både pris- och kvalitetsmässigt.

Hoppas ni gillade min första svenska TR
 

Attachments

  • IMG_4105.jpg
    IMG_4105.jpg
    174,8 KB · Visningar: 1 059
  • IMG_4108.jpg
    IMG_4108.jpg
    254,1 KB · Visningar: 1 024
  • IMG_4139.jpg
    IMG_4139.jpg
    444,8 KB · Visningar: 1 039
Last edited:

palmen

Moderator
Grym rapport, alltid kul att drömma sig bort till nästa möjlgihet att få pröva på F :)
Förvånar mig att de inte har bättre whisky när man flyger F, och öl för den delen.

Förstår ej varför det finns två bilder efter sammanfattningen, kan någon mod redigera?

Här finns en instruktion hur man gör
http://www.businessclass.se/forum/r...egger-till-bilder-i-reserapport.html#post8424

1. Klicka på "Bifoga filer till inlägget"
2. I rutan längst ner kommer alla bilder upp som är associerade med inlägget
3. Håll markören över den bild du vill radera, ett kryss kommer dyka upp i övre högra hörnet, klicka på krysset och bilden försvinner
4. Slutligen ta bort referensen i texten ("attach", följt av en siffra)
 

johhenrik

Medlem
Emirates har en mycket imponerande wine&spirits-list, helt klart. Fina guldkorn är bland annat cognacen Hennessy Paradis, helt fantastisk är den och med retail på 6000 kr så är det helt klart något ni bör prova när ni flyger F.
...

Emirates hårda produkt är oslagbar. Det finns många coola kontroller, IFE är fantastiskt och inget är överflödigt i min åsikt (kanske minibaren, but I'll let that slide).

...

Hoppas ni gillade min första svenska TR

Ang Hennessy, japp, jag drog nog i mig en halv flaska senaste flighten. Grymt gott och var lite lullig när jag gick av på Arlanda. :)

Kul med IFEn, jag ska framföra till min bekant som varit med och tagit fram den. Jag tycker också den är kanon, om man får de nya "paddorna". De gamla är för sega och långsamma tycker jag.

Tack för en trevlig TR. Bra beskrivet tycker jag!
 

Fedup

Medlem
Ang Hennessy, japp, jag drog nog i mig en halv flaska senaste flighten. Grymt gott och var lite lullig när jag gick av på Arlanda. :)

Kul med IFEn, jag ska framföra till min bekant som varit med och tagit fram den. Jag tycker också den är kanon, om man får de nya "paddorna". De gamla är för sega och långsamma tycker jag.

Tack för en trevlig TR. Bra beskrivet tycker jag!

IFE är något jag gång på gång har påpekat till LH Group och dem har helt klart visat förbättring, men EK är fortfarande oslagbar, framför gärna det. I övrigt är EKs reklam otroligt irriterande innan varje serie/film börjar.. På A380n var paddan något slow, men på resan på 777 till ARN var den mycket snabb och responsiv, likt en iPad.
 
Kul med IFEn, jag ska framföra till min bekant som varit med och tagit fram den. Jag tycker också den är kanon, om man får de nya "paddorna". De gamla är för sega och långsamma tycker jag.

Min första flygning i F med Emirates på flygningen DXB-KUL-MEL fick jag dessa nya plattor. Jag blev ju bara besviken senare när jag insåg att dem inte var standard..... Dem är ju hästlängder bättre än den där plastiga tryckplattan.

Tack Fedup för en bra rapport :)
 
Last edited:

karho

Medlem
Tack för en bra rapport Fedup! Alltid kul att se lite jämförelse mellan olika bolag i samma klass (F i detta fall).
 

agehall

Medlem
Trevlig rapport Fedup! Ser fram emot att läsa mer om dina resor... Vi har trots allt inte så många som reser så mycket som HON gör här på forumet.

Ang service så förstår jag att du är lite besviken, men ärligt talat, LH/LX sopar mattan med alla andra på marken imho. I luften är de kanske inte lika överlägsna, men helhetsintrycket blir så pass mycket bättre av markservicen att det är svårt för andra att väga upp.
 

Fedup

Medlem
Trevlig rapport Fedup! Ser fram emot att läsa mer om dina resor... Vi har trots allt inte så många som reser så mycket som HON gör här på forumet.

Ang service så förstår jag att du är lite besviken, men ärligt talat, LH/LX sopar mattan med alla andra på marken imho. I luften är de kanske inte lika överlägsna, men helhetsintrycket blir så pass mycket bättre av markservicen att det är svårt för andra att väga upp.

Absolut - jag har jättemånga bilder från alla möjliga LH flygningar, usa, tokyo, osaka, hkg osv :)

I övrigt tycker jag att EKs pris från Sthlm, t.ex 28k R/T till HKG i First är helt oslagbar.
 
Toppen