Hej. Vill påbörja med att säga att jag säkerligen kommer ha en del syftningsfel/grammatiska fel då min svenska skadats en del av att jag de facto flyttat från Sverige för flera år sedan. Please accept my apologies in advance ;-)
Bakgrund
Jag är HON sedan en tid tillbaka och jag lever mellan Abu Dhabi och New York samt reser en hel del till Hong Kong där mitt företag har sin bas. I övrigt reser jag mycket, främst i jobbet, men även en hel del privat. Jag behövde flyga till Dubai för några dagar sedan och efter påtryckningar från en av mina bästa vänner att EK är såpass fantastiskt så bad jag företaget boka in mig på F hos dem så att jag kan få prova. Eftersom företaget är det enda (såvitt jag vet) som erbjuder F till Sthlm så bokades jag in där också då jag hade stopover i Sverige i några dagar för att träffa vänner. The glitz and glamour av att flyga F har mestadels avtagit, men jag tog en hel del bilder till er på FT/Businessclass.se
Jag kan säga såhär inledningsvis; Emirates är inkonsistent och ytterst överskattat, i jämförelse med LH och LX.
New York - Ground experience
Låt mig inleda av att säga att LH Group alltid erbjudit oss en ganska så imponerande ground service, oberoende vart vi flyger i världen (mao har jag hög standard ). Blev upphämtad av chauffören från min bostad i Manhattan och togs till JFK. Problemfritt, en helt ok sedan körde mig dit och jag sov mestadels av vägen. Väl framme på flygplatsen så kom det en busboy från Emirates som tog hand om väskorna.
Inte en direkt sådär superlyxig "check-in", tog flera minuter och personalen där var mestadels ointresserad. Jag fick ingen loungeinbjudan och fick fråga om den, varpå hon ursäktade profoundly och jag var för trött för att bry mig (vid en full fare F så kan man dock förvänta sig
Snabb securitgenomgång och jag var framme vid loungen. Det finns ingen separat F-lounge på JFK vilket är tråkigt (ja, jag har fått lite high and mighty attitude dem senaste åren, sue me! ).
Genomgående hos EK på JFK är ground service helt ointresserad, även vid loungen. Jag hade inga speciella förväntningar, men det var lite skumt med tanke på ryktet flygbolaget har. För mig är det sjukt viktigt att kunna jobba i loungen, och här brister EK med kasst wi-fi.
Matutbudet var helt klart imponerande med tanke på att det var en blandad business-och first class lounge. Servicen stel och opersonlig.
Boarding/första intryck
Boarding, liksom många andra flygbolag från JFK sker direkt från loungen, vilket är nice. Full load i F på denna flygning.
Första intryck jag får av EKs kabin i jämförelse med LHs är att den är mycket "glitz and glamour" fast med lite för mycket gold. Det känns väldigt arabiskt och persiskt i det att det är mycket bling-bling. En snygg kabin annars, helt klart, men jag föredrar den minimalistiska LH-kabinen på vissa sätt. Hårdvarumässigt är EK i min åsikt efter denna flygning oslagbar. Man har bra kontroll över sin svit, det är privat men inte segregerat. Coola funktioner. Me likey
Välkomstsdryck severeras och min blazer tas av kabinpersonalen som verkar vara från Turkiet och något asiatiskt land på denna flygning. Tråkig, unattentive personal.. mer om detta senare.
Meny
Emirates har en mycket imponerande wine&spirits-list, helt klart. Fina guldkorn är bland annat cognacen Hennessy Paradis, helt fantastisk är den och med retail på 6000 kr så är det helt klart något ni bör prova när ni flyger F. Champagnen är ok. I övrigt är själva matmenyn också mycket imponerande. Många alternativ för varje palate gör att det är en vinnande meny i mina ögon. Bifogad är menyn i sin helhet. Jag orkar tyvärr inte renskriva den . Hoppas bilderna duger.
Maten
Bordet läggs upp av kabinpersonalen och igen en mycket tråkig och opersonlig service från flygvärdinnan. Jag lämnar min main-beställning och målserveringen påbörjas.
Caviar, perfectly prepared chilled caviar presented with a traditional selection of finely chopped onion, chopped boiled egg, sour cream and lemon, served with crisp melba toast and soft blini pancakes
The flavors of our home, presented as a generous spread of traditional Arabic savory dishes including creamy hommous, smoky flavored moutabal, slightly spicy muhammara with walnut, a classic shanklish salad, fresh tabouleh, mixed seafood salad and vine leaves, accompanied by warm lamb kibbeh, spinach fattier and cheese sambousak, complemented by local garnishes and breads.
Black forest velvet cake - a soft chocolate brownie base layered with fruity morello cherry filling, topped with chocolate mousse, encased in a chocolate velvet finish, served with a cherry and balsamic jus.
Ni kanske undrar varför jag inte hade någon main?Jo, det var så att jag lämnat min beställning till flygvärdinnan och fick aldrig se den. Jag frågade om den och fick till svar att jag inte lagt någon beställning. Happ, säger jag och säger att jag ska sova så den behövs inte längre. 30 minuter senare kommer självfallet rätten ut - varpå jag säger nej tack, då jag redan intagit desserten och börjar bli trött då det är en redeye. Bild på denna finns nedan, innan jag skickade iväg den:
Grilled lamb rack. Tender rack of spring lamb,marinated with garlic and saffron, browned on the grill and served with a creamy saffron sauce, accompanied by roasted cherry tomatoes and shallots, and fragrant zerach rice
Dusch
Jag hade trots att jag är en mycket frekvent resenär, inte testat duscha ombord och det var något jag behövde göra. Inga bilder härifrån (inte för er iaf ), men det var en mycket trevlig upplevelse. Mysiga uppvärmda golv och vattentrycket var härligt i dem fem minuterna man fick duscha. Kände mig mycket fräsch efter och det var lite av en sån där härlig aviation moment, haha.
Ang. frukost så skippade jag den då jag tycker att frukost är en otroligt tråkig måltid bara.
Amenitykit/PJs
Kanske inte sådär superrelevant, men pyjamasen var bekväm och amenity kit var ett härligt leather case med bvlgari fresheners samt det vanliga (tandborste, tandkräm, kam, eye shades etc).
Service
Tyvärr är det här Emirates brister. Hårdvara, glitz & glamour, IFE betyder ingenting om servicen är kass. Tyvärr var den kass på denna flygning. "Call"-knappen funkade mer eller mindre inte. Det tog 4-5 minuter att få någon att komma till min svit - när de väl var där var de helt ointresserade (eller verkade så - man plockar upp såna signaler). Dem gick aldrig igenom kabinen för att se om någon behövde något, utan man behövde ta tag i dem eller beepa för att de skulle serva en. Tråkig och "indifferent" behandling av värdinnorna, tyvärr.
Ground service - Dubai
Nonexistent. Ingen fanns där att möta F pax utan man fick ta sin egen väg. Jag blev helt paff när jag frågade en av dem som stod där med vagnar huruvida dem kan hjälpa med bagaget när man flyger F? (det är EKs egna personal), till min förvåning bad dem om 25 Dhs. Det är ingenting, och jag betalade det, men jag tycker det är pinsamt när man betalar 7000 USD för en F-ticket att det inte ska gå och få det i priset. I övrigt hjälpte inte priority first tagen då det kom kanske 50 väskor innan mina väskor (varav många var business).
Därefter tog jag mig till chauffördisken och fick min voucher för en mercedes som skulle ta mig till Abu Dhabi. En mycket intressant upplevelse. Jag är en mycket social person och tydligen var chauffören det också. Han frågade vad jag jobbade med och jag berättade om att jag jobbade för en bank och si och så och efter en del snackande kom vi fram till att han undrade hur det är att få visum i Sverige. Jag frågade varför och han berättade om dem tuffa arbetsförhållanden dem jobbar under för Emirates och hur han inte träffat sin familj på jättelänge, hur det blir tuffare för expats, etc. Det är självfallet något jag är medveten om efter att ha bott on and off i Abu Dhabi ett tag nu, men det är däremot lite pinsamt för Emirates räkning att detta tas upp med en F-pax. Jag sympatiserar helhjärtat med honom och tyckte synd om honom, men det var en mycket skum upplevelse för mig.
Sammanfattningsvis
Emirates hårda produkt är oslagbar. Det finns många coola kontroller, IFE är fantastiskt och inget är överflödigt i min åsikt (kanske minibaren, but I'll let that slide). Servicen är hit or miss tyvärr (jag flög till ARN, fantastisk flygning), men konstigt att personalen på en sådan viktig rutt som ex-JFK inte är mer investerade i service, det drog helt enkelt ner flygningen en hel del mycket. Ground service för bolaget suger. Om Emirates service alltid kan garanteras, får flygningen helt klart en 9a och jag ser det som en riktig konkurrent till LH, både pris- och kvalitetsmässigt.
Hoppas ni gillade min första svenska TR
Bakgrund
Jag är HON sedan en tid tillbaka och jag lever mellan Abu Dhabi och New York samt reser en hel del till Hong Kong där mitt företag har sin bas. I övrigt reser jag mycket, främst i jobbet, men även en hel del privat. Jag behövde flyga till Dubai för några dagar sedan och efter påtryckningar från en av mina bästa vänner att EK är såpass fantastiskt så bad jag företaget boka in mig på F hos dem så att jag kan få prova. Eftersom företaget är det enda (såvitt jag vet) som erbjuder F till Sthlm så bokades jag in där också då jag hade stopover i Sverige i några dagar för att träffa vänner. The glitz and glamour av att flyga F har mestadels avtagit, men jag tog en hel del bilder till er på FT/Businessclass.se
Jag kan säga såhär inledningsvis; Emirates är inkonsistent och ytterst överskattat, i jämförelse med LH och LX.
New York - Ground experience
Låt mig inleda av att säga att LH Group alltid erbjudit oss en ganska så imponerande ground service, oberoende vart vi flyger i världen (mao har jag hög standard ). Blev upphämtad av chauffören från min bostad i Manhattan och togs till JFK. Problemfritt, en helt ok sedan körde mig dit och jag sov mestadels av vägen. Väl framme på flygplatsen så kom det en busboy från Emirates som tog hand om väskorna.
Inte en direkt sådär superlyxig "check-in", tog flera minuter och personalen där var mestadels ointresserad. Jag fick ingen loungeinbjudan och fick fråga om den, varpå hon ursäktade profoundly och jag var för trött för att bry mig (vid en full fare F så kan man dock förvänta sig
Snabb securitgenomgång och jag var framme vid loungen. Det finns ingen separat F-lounge på JFK vilket är tråkigt (ja, jag har fått lite high and mighty attitude dem senaste åren, sue me! ).
Genomgående hos EK på JFK är ground service helt ointresserad, även vid loungen. Jag hade inga speciella förväntningar, men det var lite skumt med tanke på ryktet flygbolaget har. För mig är det sjukt viktigt att kunna jobba i loungen, och här brister EK med kasst wi-fi.
Matutbudet var helt klart imponerande med tanke på att det var en blandad business-och first class lounge. Servicen stel och opersonlig.
Boarding/första intryck
Boarding, liksom många andra flygbolag från JFK sker direkt från loungen, vilket är nice. Full load i F på denna flygning.
Första intryck jag får av EKs kabin i jämförelse med LHs är att den är mycket "glitz and glamour" fast med lite för mycket gold. Det känns väldigt arabiskt och persiskt i det att det är mycket bling-bling. En snygg kabin annars, helt klart, men jag föredrar den minimalistiska LH-kabinen på vissa sätt. Hårdvarumässigt är EK i min åsikt efter denna flygning oslagbar. Man har bra kontroll över sin svit, det är privat men inte segregerat. Coola funktioner. Me likey
Välkomstsdryck severeras och min blazer tas av kabinpersonalen som verkar vara från Turkiet och något asiatiskt land på denna flygning. Tråkig, unattentive personal.. mer om detta senare.
Meny
Emirates har en mycket imponerande wine&spirits-list, helt klart. Fina guldkorn är bland annat cognacen Hennessy Paradis, helt fantastisk är den och med retail på 6000 kr så är det helt klart något ni bör prova när ni flyger F. Champagnen är ok. I övrigt är själva matmenyn också mycket imponerande. Många alternativ för varje palate gör att det är en vinnande meny i mina ögon. Bifogad är menyn i sin helhet. Jag orkar tyvärr inte renskriva den . Hoppas bilderna duger.
Maten
Bordet läggs upp av kabinpersonalen och igen en mycket tråkig och opersonlig service från flygvärdinnan. Jag lämnar min main-beställning och målserveringen påbörjas.
Caviar, perfectly prepared chilled caviar presented with a traditional selection of finely chopped onion, chopped boiled egg, sour cream and lemon, served with crisp melba toast and soft blini pancakes
The flavors of our home, presented as a generous spread of traditional Arabic savory dishes including creamy hommous, smoky flavored moutabal, slightly spicy muhammara with walnut, a classic shanklish salad, fresh tabouleh, mixed seafood salad and vine leaves, accompanied by warm lamb kibbeh, spinach fattier and cheese sambousak, complemented by local garnishes and breads.
Black forest velvet cake - a soft chocolate brownie base layered with fruity morello cherry filling, topped with chocolate mousse, encased in a chocolate velvet finish, served with a cherry and balsamic jus.
Ni kanske undrar varför jag inte hade någon main?Jo, det var så att jag lämnat min beställning till flygvärdinnan och fick aldrig se den. Jag frågade om den och fick till svar att jag inte lagt någon beställning. Happ, säger jag och säger att jag ska sova så den behövs inte längre. 30 minuter senare kommer självfallet rätten ut - varpå jag säger nej tack, då jag redan intagit desserten och börjar bli trött då det är en redeye. Bild på denna finns nedan, innan jag skickade iväg den:
Grilled lamb rack. Tender rack of spring lamb,marinated with garlic and saffron, browned on the grill and served with a creamy saffron sauce, accompanied by roasted cherry tomatoes and shallots, and fragrant zerach rice
Dusch
Jag hade trots att jag är en mycket frekvent resenär, inte testat duscha ombord och det var något jag behövde göra. Inga bilder härifrån (inte för er iaf ), men det var en mycket trevlig upplevelse. Mysiga uppvärmda golv och vattentrycket var härligt i dem fem minuterna man fick duscha. Kände mig mycket fräsch efter och det var lite av en sån där härlig aviation moment, haha.
Ang. frukost så skippade jag den då jag tycker att frukost är en otroligt tråkig måltid bara.
Amenitykit/PJs
Kanske inte sådär superrelevant, men pyjamasen var bekväm och amenity kit var ett härligt leather case med bvlgari fresheners samt det vanliga (tandborste, tandkräm, kam, eye shades etc).
Service
Tyvärr är det här Emirates brister. Hårdvara, glitz & glamour, IFE betyder ingenting om servicen är kass. Tyvärr var den kass på denna flygning. "Call"-knappen funkade mer eller mindre inte. Det tog 4-5 minuter att få någon att komma till min svit - när de väl var där var de helt ointresserade (eller verkade så - man plockar upp såna signaler). Dem gick aldrig igenom kabinen för att se om någon behövde något, utan man behövde ta tag i dem eller beepa för att de skulle serva en. Tråkig och "indifferent" behandling av värdinnorna, tyvärr.
Ground service - Dubai
Nonexistent. Ingen fanns där att möta F pax utan man fick ta sin egen väg. Jag blev helt paff när jag frågade en av dem som stod där med vagnar huruvida dem kan hjälpa med bagaget när man flyger F? (det är EKs egna personal), till min förvåning bad dem om 25 Dhs. Det är ingenting, och jag betalade det, men jag tycker det är pinsamt när man betalar 7000 USD för en F-ticket att det inte ska gå och få det i priset. I övrigt hjälpte inte priority first tagen då det kom kanske 50 väskor innan mina väskor (varav många var business).
Därefter tog jag mig till chauffördisken och fick min voucher för en mercedes som skulle ta mig till Abu Dhabi. En mycket intressant upplevelse. Jag är en mycket social person och tydligen var chauffören det också. Han frågade vad jag jobbade med och jag berättade om att jag jobbade för en bank och si och så och efter en del snackande kom vi fram till att han undrade hur det är att få visum i Sverige. Jag frågade varför och han berättade om dem tuffa arbetsförhållanden dem jobbar under för Emirates och hur han inte träffat sin familj på jättelänge, hur det blir tuffare för expats, etc. Det är självfallet något jag är medveten om efter att ha bott on and off i Abu Dhabi ett tag nu, men det är däremot lite pinsamt för Emirates räkning att detta tas upp med en F-pax. Jag sympatiserar helhjärtat med honom och tyckte synd om honom, men det var en mycket skum upplevelse för mig.
Sammanfattningsvis
Emirates hårda produkt är oslagbar. Det finns många coola kontroller, IFE är fantastiskt och inget är överflödigt i min åsikt (kanske minibaren, but I'll let that slide). Servicen är hit or miss tyvärr (jag flög till ARN, fantastisk flygning), men konstigt att personalen på en sådan viktig rutt som ex-JFK inte är mer investerade i service, det drog helt enkelt ner flygningen en hel del mycket. Ground service för bolaget suger. Om Emirates service alltid kan garanteras, får flygningen helt klart en 9a och jag ser det som en riktig konkurrent till LH, både pris- och kvalitetsmässigt.
Hoppas ni gillade min första svenska TR
Attachments
Last edited: