Senaste nytt

En 1:a- eller businessklassresa i mitt liv - Var och hur?

Efter att ha blivit medlem på det här forumet har jag blivit sugen på att unna mig en resa i första- eller businessklass. Jag har hittills endast rest ekonomiklass så det blir en helt ny upplevelse för mig. Jag skulle vilja maximera antalet lounger (för dessa ingår väl när man reser i de klasserna?) och därmed stopovers och det bör vara en resa till en annan världsdel under dagtid (man vill ju inte sova bort hela upplevelsen). Jag kommer väl upp i ca 10,000-20,000 Eurobonuspoäng/år. Vilka tips kan ni ge en nybörjare som mig? Ska jag spara Eurobonuspoäng under 4-5 år och sedan försöka hitta något den vägen eller ska jag försöka hitta en bra deal? Vad är det för skillnad på första och businessklass? Något speciellt resmål och flygbolag som jag bör inrikta mig på för att maximera upplevelsen?
 

palmen

Moderator
Enklast är nog att köpa på sig miles i något fördelaktigt bonusprogram.
USDM (US AIrways) har varit väldigt fördelaktigt men de ska lämna Star Alliance snart, ett annat program som är bra är Lifemiles där du kan köpa miles billigt på kampanj och sedan nyttja för att boka en bonusresa i First eller Business.

Sök lite på forumet på dessa två program så kommer du hitta massor av användbar info som kan vara bra att börja att läsa, finns dedikerade trådar för båda två med info.

Med USDM får du ihop 8 sträckor utan problem, med Lifemiles är det oftast bara 1 stopp om jag förstått det rätt.
 
Jeg kan se at vores rejsemønstre ikke er helt ulige, hvis jeg var dig ville jeg skynde mig at blive medlem i "US Airways Dividend Miles" og "Avianca Lifemiles" af den simple grund at vi intet ved om priser/tilgængelighed for Awardrejser købt for EuroBonus point om 4-5 år. Når man kigger på 4-5 år er det efter min bedste overbevisning en meget lang tidshorisont for en point redemption. Med din i dette selskab begrænsede pointindtjening ville jeg satse på at udnytte en køb miles kampagne fra Dividend Miles eller Ligemiles (eller andre) til min first / business class rejse og så bruge dine EuroBonus point på Intra Europa rejser med SAS, ex har der lige været Skabdinavien-AMS t/r for 10.000 point - for mig er det bedre value for money end at spare 4-5 år til noget du ikke ved hvad er til den tid og som du måske slet ikke har råd til(Hint: Inflation i bonusprogrammerne er relativt udbredt). Hvis du kan "nøjes" med business class kan du komme rigtigt langt for 10-12.000 SEK (og formentlig også mindre end de)t!

- Jeg uddyber gerne hvis det er nødvendigt :)

Hvor hen? Det er ikke lige til at svare på, hvor har du været? Hvad interesserer dig?
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
Oj vilken svår fråga, nu tror jag att du tyvärr läst dig ner i träsket här så att spara ihop EB och vänta 4-5 år blir nog inte ett realistiskt alternativ :rolleyes:
 

agehall

Medlem
Oj vilken svår fråga, nu tror jag att du tyvärr läst dig ner i träsket här så att spara ihop EB och vänta 4-5 år blir nog inte ett realistiskt alternativ :rolleyes:

Spelar ingen roll - du kommer ingenstans med 100k EB-poäng om man vill flyga first. Nöjer man sig med business går det att göra en del, men det bästa är att köpa miles som Palmen föreslog.

Jag föreslår att Budgetresenären spenderar lite tid på att läsa reserapporter från business och first för att förstå skillnaden. Den är enorm. Det finns hur mycket som helst skrivet på BC om hur man maximerar olika upplevelser och det går inte att sammanfatta i en tråd då det till viss del är personligt. Det är bara att själv läsa på som gäller.
 
Hvor hen? Det er ikke lige til at svare på, hvor har du været? Hvad interesserer dig?
Eftersom det är själva flygresan och loungerna som jag vill uppleva så är själva resmålet mindre viktigt. Men, om det finns prisvärda alternativ så hade jag gärna rest till Nordöstasien, Centralamerika, Sydamerika, Indien eller Florida.
 

Senator

Moderator
Min åsikt är inte helt 100% som ovan debattörer, men det beror lite på att jag numera reser till den destination jag vill åka till, och sedan letar jag den bästa lösning för resan dit i en kombination av deals och annat. Jag tycker man måste balansera med intjäning av poäng när man köper "deals" och optimera för detta också.

Min observation (inte erfarenhet i detta fall) är att köp av miles from US Airways och Avianca är väldigt gynnsamt på resor till Asien som t.ex. Thai, Asiana, och ANA Förstaklass. Sedan finns det ett handfull destinationer där det kanske är svårt att hitta affärsklass för under 25 000kr där användande av ovan är bra. Gällande en resa i F som ovan tittar vi ofta på en avkastning på 4x pengarna. Med andra ord, köp av poäng och användning av poäng är kanske 25% av priset på en revenuebiljett.

När det gäller resor till Nordamerika är jag nog inte längre säker på att ovan är bästa lösning. Räknar man ihop intjäning plus biljettpriser på reor blir det en marginell skillnad i vissa fall. Ett bra exempel här är BA/AA. Mina resor på hösten hamnar ofta hos BA då man också trycka dit en "Points Booster". T.ex. fick jag nästan 80 000 Avios på min resa till Hawaii.

Så svaret beror på (i mina ögon) destinationen, när du åker, vilka bolag du vill åka med etc. Men för flygandes skuld, är det väl Asiatiska bolag som gäller :)
 
Nu er jeg på ingen måde ekspert i EuroBonus Award tabel, men en tanke: Køb billigst mulige enkelt billet til UAE/ golfstat, der trafikeret af LH/LX og så køb en oneway F Award, Golfen-FRA/ZRH-Skandinavien. Flyene plejer at afgå sent om aftenen/ først på natten, så du har mulighed for en del lounge tid der, du lander så tidligt om morgenen i FRA/ZRH og har mulighed for at bruge det meste af dagen i First Class Lounge/Terminal før du flyver hjem om aftenen.

Senator vi er nok rimeligt enige, BA/AA's nylige kampagne med US for >15.000 og Hawaii for >25.000 er fuldstændig uovertruffen når man tænker på mængden af avios man tjener på turen!

EDIT: Budgetresenär kan du ikke booste din pointindtjening med et Diners/AMEX?
 
Last edited:
Toppen