Senaste nytt

Economy Class kan vara trevligt ibland: Japan Airlines Dreamliner

Jonas C

Medlem
Här är den sista reserapporten från förra månadens Asienresa.

Om ni har missat de tidigare delarna så kan ni läsa dem här:

http://www.businessclass.se/forum/r...ig-foersta-upplevelse-med-cathay-pacific.html

http://www.businessclass.se/forum/r...-med-singapore-airlines-i-business-class.html



18 Januari 2014



Efter gårdagens makalösa upplevelse på Cathay Pacific är det dags för en reality check: 10 timmar i Ekonomiklass på Japan Airlines, ett riktigt antiklimax till resa…

Jag vaknar upp efter sn skön natt på kapselhotell innan jag möter upp min syster på Asakusa Station. Därifrån tar vi tillsammans pendeltåget till Narita och efter en 90 minuter lång tågresa ankommer vi till Terminal 2 strax efter klockan 10.30 på förmiddagen.

Vi beger oss direkt till inchecheckningsdiskarna men det visar sig vara ganska krångligt att hitta rätt då Japan Airlines har ett dussintal olika statusnivåer alla med sin egen disk. Namnen var dessutom krångliga att lista ut och jag chansade i slutändan på ”JAL Global Service” som visade sig vara tillgänglig för OneWorld Sapphire. Med formaliteterna avklarade beger vi oss till pass och säkerhetskontroll som är tomma denna förmiddag.


Japan Airlines Sakura Lounge Narita Terminal 2 Satellite


Som OneWorld statushållare har man ett antal lounger att välja bland på Narita, då både Qantas, American Airlines och Cathay Pacific har egna lounger utöver de som erbjuds av Japan Airlines. Då vi endast hade en halvtimme innan boarding var det ingen idé att köra lounge hopping och vi går istället raka vägen till Satellitterminalen som Helsingfors flyget avgår från.

Mittemot vår gate ligger Japan Airlines lounge komplex som är uppdelat på två våningar med First Class / Emerald på övervåningen och Business Class / Sapphire på undervåningen. Loungen var i det närmaste folktom då USA avgångarna precis ropats upp för boarding.


12052414076_dc2aea0d13_c.jpg


12051851523_719b10df9a_c.jpg


Loungen består av en stor huvudsektion.


Trots läget på undervåningen erbjuder loungen en fin panoramautsikt över plattan och gott om dagsljus. Loungen är inredd i behagliga beige färgtoner med inslag av läder och ljust trä, vilket skapade en behaglig stämning.


12052416676_be1bc5815c_c.jpg


Loungens mat och dryckessektion.


Då tiden var begränsad hann jag inte utforska mat och dryckesutbudet ordentligt, men den mat jag kom över var lättare plockmat i form av sushibitar och Onigiri. På dryckesfronten fanns en ölmaskin med Asahi, diverse spritsorter, läsk, juice och en kaffemaskin. Då jag inte ätit någon frukost under morgonen plockar jag på mig lite sushibitar för att stilla hungern tills dess att vi kommer upp i luften.


12052422126_5c568d5275_c.jpg


Sushi på rökt ål, ägg och Diet Coke. En god och mättande ”frukost”.


Halvtimmen passerade mycket snabbt och innan jag ens hunnit äta färdigt min frukost sker boarding uppropet för JL413 till Helsingfors



Japan Airlines flight JL413 Tokyo Narita – Helsingfors


Avgångstid: 11.30
Ankomsttid: 15.00
Varaktighet: 10h 30m
Datum: 18 Januari 2014
Flygplanstyp: Boeing 787-8 Dreamliner
Sittplats & Klass: 49K Economy Class



Japan Airlines B787 har plats för endast 186 passagerare vilket innebär att ombordstigningen kan avklaras på mindre än tjugo minuter, och då övervägande delen av passagerarna var japaner var detta en garanti för en lugn och sansad process. Vi ankommer rätt sent från loungen och ställer oss i den vanliga kön för Economy. All ombordstigning sker från dörr 1L vilket innebar en dubbelt så lång ”walk of shame” genom Business kabinen. Vi når så småningom våra platser 49H och K som är belägna i den bakre delen av Economy kabinen.


12051214185_e45da4b790_c.jpg


12051612494_8d2055b134_c.jpg


Economy Class kabinen och stolen på Japan Airlines B787. Bilderna är tagna på utresan från Helsingfors.


Economy Class består av 144 stolar i en 2-4-2 konfiguration. Japan Airlines är det enda flygbolaget i världen som har valt denna konfiguration på sin Dreamliner då ANA nyligen bytte till den trängre 3-3-3 layouten. När det kommer till Economy Class på långdistans är min referensram aningen tunn då jag endast har flugit SWISS och Aeroflot, men jag vill trots detta påstå att stolarna på JAL är de bekvämaste jag har kommit över. Benutrymmet på 31 tum är något mindre än genomsnittet och IFE lådan under stolen tog upp en del av fotutrymmet, men trots det kunde jag som 1,81 meter lång sitta hyfsat bekvämt. Rygg och nackstöden är ergonomiskt utformade och jag upplevde ingen värk eller stelhet mot slutet av flygningen.

Ombordstigningen avslutas innan vi ens hunnit sätta oss och några minuter senare taxar vi ut till startbanan.


12051963524_d65e7e5d28_c.jpg


Takeoff från Narita.


Det talas mycket om att kabinen på B787 är tystare än på andra flygplan, något som för övrigt är en myt. Dreamlinern använder sig av ett ”no-bleed” system vilket innebär att ingen motorluft används till trycksättning av kabin eller motorstart. Detta system sparar både på vikt och motorprestanda, och man förlitar sig istället på eldrivna kompressorer för att driva luftkonditioneringen. Dessa kompressorer för ett stort oväsen och som ett resultat upplevde jag kabinen som bullrigare än exempelvis B777:an. Tack och lov löser ett par Bose hörlurar det mesta…


12051976174_a0580db683_c.jpg


12051862223_af56099870_c.jpg


Marschhöjd nås tjugo minuter in i flygningen.


Då avgången skedde vid lunchtid påbörjas serveringen kort efter att vi nått marschhöjd.


12051966484_cece098c80_c.jpg


Diet Coke och japanska rice crackers får inleda måltidsserveringen.


En kvart efter dryckesserveringen serveras lunchbrickorna. Två val av varmrätt fanns tillgängliga, ett västerländskt och ett japanskt. Valet föll på den japanska rätten som var en tempura av pilgrimsmusslor med ris, grönsaker och sås.


12051872333_d6839143f1_c.jpg


femrätters lunch bestående av två förrätter, sallad, soppa, varmrätt, frukt och dessert.


Maten i Economy Class är sällan något man bör ha höga förväntningar på, men Japan Airlines serverar hela fem rätter rätter. Förrätt nr1 bestod av kycklingfilé med terriyakisås, nr2 bestod av grillad fisk med ingefära och vitkål. Båda var mycket goda. Misosoppa serverades separat i en pappersmugg och även denna var mycket smakrik och god. Salladen med vinägrett var något trist i smaken men fullt ätbar.

Varmrätten visade sig vara en något udda kreation. Tempura är normalt något som serveras nyfriterat och krispigt, inte ångkokt och segt. Trots detta smakade pilgrimsmusslorna gott, om än något sega i konsistensen. Riset var väldigt tungt och rikt på stärkelse vilket gjorde det extremt mättande.Häggen Dazs glass serverades efter måltiden.

Överlag var jag mycket nöjd med maten på Japan Airlines, portionerna var stora och kvalitén på råvarorna hög. Att de dessutom serverar glass är ett stort plus i mina ögon.

Jag tog en tupplur efter måltiden och lyckades sova i nästan tre timmar. När jag vaknade upp hade vi redan passerat halvvägs i flygningen och då vi flyg över Sibirien hade det blivit mörkt ute. Kabinen var nedsläckt under större delen av flygningen och de elektroniska fönstren hade mörknats ner. För den som ville se dagsljus var det möjligt att justera ljusstyrkan på fönstret.


12052442856_cd8f297e06_c.jpg


Solnedgång över den Sibiriska tundran.


Resterande delen av flygningen ägnades åt film på underhållningssystemet. Japan Airlines B787 är utrustade med flygbolagets senaste underhållningssystem MAGIC V. Det västerländska utbudet var dock tunt med enbart ett 20 tal filmer att välja bland, varav en handfull av dessa var bio/DVD aktuella. Då jag avstod från att se på film under utresan så var utbudet tillräckligt för att hålla mig sysselsatt under flygningen.


12051984734_58da46aa90_c.jpg


Ett passande val av film.


Nittio minuter innan ankomst påbörjas den andra måltidsserveringen. Min resa skedde under kampanjperioden där JAL ingick i ett samarbete med Kentucky Fried Chicken och således var det det som serverades på denna flygning.


12051864663_2aac81786e_c.jpg


12052435076_26ba0fb186_c.jpg


KFC Måltid ombord på Japan Airlines.


Måltiden bestod av en grönsallad med vinägrett och coleslaw, varmrätt bestående av friterad KFC kycklingfilé och en maple syrup biscuit, samt en efterrätt bestående av choklad och pecan tårta. Grönsalladen visade sig vara färsk och krispig, kycklingfilén mör och smakrik. Maple biscuit var däremot något udda då den inte skulle ätas med kycklingen. Denna visade sig däremot vara god, likaså tårtbiten. Allt som en mycket god och mättande måltid.

Kort efter att serveringen avslutats påbörjar vi vår inflygning till Helsingfors Flygplats. Denna 10 timmars flygning har kommit till ett efterlängtat slut. Ankommande passagerare på Helsingfors måste passera en säkerhetskontroll vid transfer och då vårt layover varade strax över fem timmar bestämde vi oss för att använda non-Schengen loungen.


Finnair Via Lounge Helsinki


Finnair flaggskeppslounge har under flera år prisbelönats som Europas bästa flygbolags lounge. Loungen är liten till storleken och näst intill minimalistiskt inredd i sterila elfenbensvita färgtoner, med starka inslag av artificiellt ljus.


12051203045_279b49f70e_c.jpg


12051605304_e0f1da312b_c.jpg


12052071096_7b851e3f6a_c.jpg


Loungen är uppdelad på ett och ett halvt våningsplan.


Bortsett från de bekväma vilstolarna vid fönstret så erbjuder loungen inga ordentliga fåtöljer, och man får istället nöja sig med de gråa stolarna som ser ut att ha tagits direkt från en tandläkarmottagning. Dessa fungerar bra om man vill äta eller arbeta på datorn men de är hopplösa om man vill slappna av. De blåa vilstolarna är det stor konkurrens och besöker du loungen under rusningstid så kommer dessa garanterat att vara upptagna.


12051601474_63966d5a9a_c.jpg


Mat och dryckessektionen.


Tillskillnad från SAS lounger har Finnair loungen ett respektabelt utbud av både kall och varm mat. En kall buffé finns tillgänglig där gästerna kan plocka ihop sig en god sallad. För de som är sugna på något mer substantiellt så finns det ett varmt måltidsalternativ. Under mitt besök bjöds det på en god Boeuf Bourguignon.

Utbudet av alkoholdryck är däremot rejält nedbantat av tämligen uppenbara anledningar. Öl, vin och Prosecco är de enda alkoholdrycker som erbjuds gratis. Vill man ha starksprit, likör eller Champagne kan man köpa dessa från den bemannade baren. Avsaknaden på alkohol var inget som berörde mig då Diet Coke och vatten var det enda som dracks under den här resan.

Jag lyckades tillslut få tag på en vilstol för en välbehövlig tupplur. Klockan 19.30 lämnade vi loungen och begav oss till gaten för vårt anslutningsflyg till Arlanda.



Slutsatser



Business Class på långflygningar är för min del regel snarare än undantag, men jag vill ärligt erkänna att detta var en av mina bekvämaste långflygningar på länge. Japan Airlines levererar en näst intill perfekt Economy Class produkt där stolarna erbjuder godtagbar komfort, där maten höll en mycket hög standard både kvalitets och kvantitetsmässigt, samt besättningen som var mycket trevlig och tillmötesgående under hela flygningen.

Dreamlinern erbjöd en komfortförbättring jämfört med andra flygplan, om man bortser från bullernivån. Den ökade luftfuktigheten i kabinen kändes tydligt av under flygningen då jag varken kände mig torr eller behövde konsumera några större mängder vätska. Detta i kombination med det högre lufttrycket hjälpte till att motverka den trötthet och jetlag som man normalt förväntar sig efter en långflygning och jag fann det lättare att ställa om till tidsskillnaden efter både ut och hemresa.

Japanska flygbolag tenderar i normala fall att vara väldigt dyra jämfört med många Europeiska och jag ser det som ganska osannolikt att jag någon gång i framtiden reser med Japan Airlines på betald biljett. Min biljett var däremot extremt billig.



Bonusbilder Tokyo


12051222875_4558bf0359_c.jpg


12052100856_337389ea5d_c.jpg


12051643284_dd4665ac14_c.jpg


12051549383_c0680b708e_c.jpg


12052146026_da483ebc88_c.jpg


12051563103_9919626bce_c.jpg


12052134486_007dab47f5_c.jpg



Tack för att ni läste och om ni har frågor så får ni gärna ställa dem i tråden!

Hälsningar
Jonas
 
Last edited:

David

Medlem
Tänk att det kan vara så trevligt att läsa om en flygning i ekonomiklass. Återigen mycket bra jobbat Jonas.

På denna flygning såg maten väldigt fräsch ut. Hur var den på vägen till Japan jämfört med från?
 

Dr. Miles

Expert
Tack för en trevlig reserapport igen, Jonas!

En kvart efter dryckesserveringen serveras lunchbrickorna. Två val av varmrätt fanns tillgängliga, ett västerländskt och ett japanskt. Valet föll på den japanska rätten som var en tempura av pilgrimsmusslor med ris, grönsaker och sås.


12051872333_d6839143f1_c.jpg


femrätters lunch bestående av två förrätter, sallad, soppa, varmrätt, frukt och dessert.


Maten i Economy Class är sällan något man bör ha höga förväntningar på, men Japan Airlines serverar hela fem rätter rätter. Förrätt nr1 bestod av kycklingfilé med terriyakisås, nr2 bestod av grillad fisk med ingefära och vitkål. Båda var mycket goda. Misosoppa serverades separat i en pappersmugg och även denna var mycket smakrik och god. Salladen med vinägrett var något trist i smaken men fullt ätbar.

Varmrätten visade sig vara en något udda kreation. Tempura är normalt något som serveras nyfriterat och krispigt, inte ångkokt och segt. Trots detta smakade pilgrimsmusslorna gott, om än något sega i konsistensen. Riset var väldigt tungt och rikt på stärkelse vilket gjorde det extremt mättande.Häggen Dazs glass serverades efter måltiden.
Var det verkligen tempura av pilgrimsmusslor?

Det finns pilgrimsmusslors tempura som maträtt dock det är ovanligt.
På bilden ser det ut som 白身魚の甘酢あんかけ, (friterad vitfiskfilé med sötsursky) alternativt friterad bläckfisk med sötsursky om det var segt.
 

Fredrik

Medlem
Kul rapport. Jag var på flygplatsen i Helsingfors när ditt plan anlände och jag undrade hur det skulle vara att resa med JAL. Nu fick jag svaret
 

Jonas C

Medlem
Tack för en intressant läsning.

Jätte trevlig rapport med toppen bilder, igen!
Stort tack för den tid du lägger ned på detta.

Tänk att det kan vara så trevligt att läsa om en flygning i ekonomiklass. Återigen mycket bra jobbat Jonas.

Tack för en trevlig reserapport igen, Jonas!

Kul rapport. Jag var på flygplatsen i Helsingfors när ditt plan anlände och jag undrade hur det skulle vara att resa med JAL. Nu fick jag svaret

Tack så mycket! Glad att ni uppskattade läsningen :)

På denna flygning såg maten väldigt fräsch ut. Hur var den på vägen till Japan jämfört med från?

Maten var väldigt bra även på utresan från Helsingfors.

Var det verkligen tempura av pilgrimsmusslor?

Det finns pilgrimsmusslors tempura som maträtt dock det är ovanligt.
På bilden ser det ut som 白身魚の甘酢あんかけ, (friterad vitfiskfilé med sötsursky) alternativt friterad bläckfisk med sötsursky om det var segt.

Det kan mycket väl ha varit något annat än tempura och när jag tänker efter så måste det nog ha varit en av förrätterna som var vitfisk tempura då den hade ett tunt lager panko över sig. Jag vill minnas att det stod Scallops på menyn för varmrätten.


Ser riktigt bra ut, förutom KFC-delen :)
Tack för rapporten!

Tackar! KFC kycklingen smakade faktiskt bättre än vad de serverar på marken. De använde riktiga bitar kycklingfilé och inget processerat skräp. ;)
 

Jonas C

Medlem
Intressant nog är JAL det enda flygbolaget i världen som fortfarande har 2-4-2 konfiguration i Economy på sina Dreamliners. Men detta kanske kommer ändras snart. @Dr. Miles kanske vet?
 

karho

Medlem
Tack för bra rapport med fina bilder som vanligt @Jonas C.

Jag blir nyfiken när du skriver "Min biljett var däremot extremt billig", kan du utveckla det lite?
 
Toppen