Senaste nytt

Beste svenske abbonemang for mobildata

A

Aurora

Guest
Hvilket svensk abonnemang er best for noen som ikke kommer til å ringe eller sende mye SMS, men i første omgang bruke mobildata? Billettmerket: lavtlønnet student/forsker...
 

telelina

Medlem
Kommer du använda lika stora volymer som idag? I så fall hur många GB/månad är det?
Ska du köpa en mobil/surfplatta där du förbrukar hela datamängen i mobilen datamängden på eller kommer du köra mobil hot spot?
Om du inte ska ringa eller SMSa alls, kanske en router, pocket wifi eller modem är bäst, beroende på hur rörlig du är.
Behöver du köpa en ny mobil/router eller ska du använda en befintlig & bara teckna ett abonnemang utan device?
 
A

Aurora

Guest
Kommer du använda lika stora volymer som idag? I så fall hur många GB/månad är det?
Ska du köpa en mobil/surfplatta där du förbrukar hela datamängen i mobilen datamängden på eller kommer du köra mobil hot spot?
Om du inte ska ringa eller SMSa alls, kanske en router, pocket wifi eller modem är bäst, beroende på hur rörlig du är.
Behöver du köpa en ny mobil/router eller ska du använda en befintlig & bara teckna ett abonnemang utan device?

Jeg har en mobiltelefon med norsk abbonement som jeg har på 24/7, men som jeg skrur av mobildata for når jeg ikke er på wifi-nett. Fordi jeg har en del pendlerveg med buss/tog ønsker jeg derfor å ha et svensk abbonement jeg kan få billig mobildata på til generell bruk som: facebook, instagram, surfing på bc.se etc ( :D ) og ikke minst sjekke e-post. Det blir antakeligvis en annen mobiltelefon (har en gammel iPhone 3GS som er ulåst), slik at jeg ender opp med to stk:
1 norsk med mitt norske nummer som brukes i norge og ellers hvis folk ønsker å få tak i meg i sverige/norge
1 svensk med svensk nummer jeg bruker til jobb, tjenester i sverige og surfing på tog/buss

Jeg har altså en iPhone 5 og en 3GS, begge ulåste, så jeg trenger ikke ny telefon. Kun SIM-kort og abbonement. Helst et billig, billig et, som foksuerer på så mye gratis/inkludert GB som mulig for minst mulig penger. Jeg har hatt 1GB/mnd inkludert i mitt norske abbonement, samt fri bruk av SMS og telefonsamtaler til 249NOK/mnd. Vil helst ha tilsvarende eller mer.
 

Nemo

Medlem
Vad som är bäst abonnemang för dig kan bara du svara på. Beror på täckning, utlandspriser (vissa har tilläggstjänst som gör det billigare att ringa till Norge etc), uppsägningstid, bindningstid etc
Det stora företagen är
Beställ Telia Mobil Komplett - Privat - Telia.se
https://www.tre.se/privat/mobiltelefoni/abonnemang/
Mobilabonnemanget Smart - Tele2
Mobil Small | Abonnemang | Telenor
Sedan finns det dotterbolag / bolag som köper in sig på nätet etc
https://www.comviq.se/abonnemang/fastpris (dotterbolag till Tele2)
Mobilabonnemang - hallon (köpt in sig på Tre)
Det är en djungel av olika villkor. Bestäm vad som är viktigt för dig och välj efter dina behov.
 

telelina

Medlem
Jeg har en mobiltelefon med norsk abbonement som jeg har på 24/7, men som jeg skrur av mobildata for når jeg ikke er på wifi-nett. Fordi jeg har en del pendlerveg med buss/tog ønsker jeg derfor å ha et svensk abbonement jeg kan få billig mobildata på til generell bruk som: facebook, instagram, surfing på bc.se etc ( :D ) og ikke minst sjekke e-post. Det blir antakeligvis en annen mobiltelefon (har en gammel iPhone 3GS som er ulåst), slik at jeg ender opp med to stk:
1 norsk med mitt norske nummer som brukes i norge og ellers hvis folk ønsker å få tak i meg i sverige/norge
1 svensk med svensk nummer jeg bruker til jobb, tjenester i sverige og surfing på tog/buss

Jeg har altså en iPhone 5 og en 3GS, begge ulåste, så jeg trenger ikke ny telefon. Kun SIM-kort og abbonement. Helst et billig, billig et, som foksuerer på så mye gratis/inkludert GB som mulig for minst mulig penger. Jeg har hatt 1GB/mnd inkludert i mitt norske abbonement, samt fri bruk av SMS og telefonsamtaler til 249NOK/mnd. Vil helst ha tilsvarende eller mer.

Jag hade använt iphone5 till det svenska abg:et & iphone3GS till ditt norska. Eftersom du generellt vill surfa i Sverige & ringa/sms:a i Norge//med norska abg:et. Jag hade valt ett abg med 2-5GB om du använder 1GB idag är det lätt att du snart förbrukar mer om det t ex blir mkt tid på bussen & om du vill streama t ex netflix. Spotify kan ibland få för sig att den måste ladda alla ens playlists i offine mode en gång till när man kommer hem fr resa. Det kan bli dyrt att köpa till mer datavolym om den tar slut så väg in det med.
 

Nemo

Medlem
Det kan vara en idé att du har ett gränsöverskridande norskt abonnemang. Dina vänner i Norge kanske ringer till det numret när du är i Sverige, och då kan roaming-avgiften (gebyr) bli hög.
Netcom.no (=Telia) har inkluderad ett visst antal minuter inom Norden (1000min? 3000min?)
 

telelina

Medlem
Om du inte har behov av att ringa med ditt svenska nr så kanske ett bredbandsabonnemang? De är ju billigare än de kombinerade.
 
A

Aurora

Guest
Det kan vara en idé att du har ett gränsöverskridande norskt abonnemang. Dina vänner i Norge kanske ringer till det numret när du är i Sverige, och då kan roaming-avgiften (gebyr) bli hög.
Netcom.no (=Telia) har inkluderad ett visst antal minuter inom Norden (1000min? 3000min?)

Har tenkt på det, men samtidig er ikke ringeminutter særlig viktig for meg. Holder kontakt med venner via Skype, viktigst er datatrafikk. Bare for Januar og (så langt) Februar har jeg allerede fått regning på 291kr bare i datatrafikk alene, så kommer 249kr/mnd i avgift på abbonementet og 15 tlf-samtaler til 90kr i tillegg... Over 600 spenn = lite morsomt :(
 

Nemo

Medlem
Jag menar alltså att du har ett norsk abonnemang (med gränsöverskridande taxa) såsom NetCom.no OCH dessutom ett svenskt abonnemang med mycket fri surf. Behöver du ringa till Norge använder du då din norska mobil, och annars i Sverige använder du din svenska mobil.
Billigast generellt brukar Tele2 (Comviq) vara, ingen bindningstid, men viktigt är att det fungerar där du bor/jobbar/reser.

Edit: Norska Tele2.no har också gränslös taxa. https://tele2.no/abonnement/produkter.aspx?pid=8396
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Takk for gode tips, it makes a lot of sense :)

Spørsmålet er hvem som har best abbonement i Sverige da. Telenor, Comviq, tre, telia - hvilke andre leverandører finnes det? :)
 
Toppen