Senaste nytt

Vilsen i bonusdjungeln, behöver hjälp

Jockezona

Medlem
Vill börja med att be om ursäkt om jag placerat tråden i fel forum på något sätt.

Jag har ett dilemma. väldigt grön på detta med status och miles m.m. Vill gärna ha lite guidening med val och hoppas på er hjälp.

Jag kommer under sommaren och hösten bo cirka 30-40 nätter på hotell och flyga 5-8ggr. Därefter kommer jag på årsbasis flyga 4-6ggr samt bo mellan 10-20 nätter, kanske mer.

Sitter och letar flygbolag och hotell som verkar lämpliga.

Det lutar åt att jag går med i BAEC samt HHonors. Resmålen samt hotellutbudet passar bra för detta.
Bör jag välja detta eller finns det mer fördelaktig kombination. Resmålen är huvudsakligen Europa & Usa med fokus på större städer. Resandet & boendet sker i privat regi med frugan så jag har inga villkor jag måste förhålla mig till.

Hur maximerar jag statusen hos de båda programmen. Ska jag uppge till hilton att jag är med i BAEC eller enbart tjäna HH-poäng och sedan överföra till Avios? Läste i forumet att man får mindre HH-poäng om man väljer att samtidigt tjäna miles?

Har fler frågor som lär dyka upp men vill inte skapa ett jättelångt förstainlägg.

Alla typer av svar mottages tacksamt.

Mvh Jocke
 

ucce

Medlem
Hej!

Det kommer att bli svårt att ge några bra rekommendationer utan mer info om bland annat
- Destinationer (mer än blandat Europa/USA). Andelen loughaul etc
- Kabinklasser
- Hotelpreferenser


Utifrån detta kommer du att få en mängd följdfrågor kring framförallt vad som är viktigast kring
- Lounge access även om/när du inte flyger business?
- Uppgraderingsmöjligheter? På flyg? hotell?
- Poängintjäning/vad du vill använda poängen till?

En avgörande fråga kommer att vara i vilken utsträckning du kan avgränsa alla dina flyg till och och samma allians, och alla dina hotellnätter till en och samma kedja.

Ju mer info du ger desto bättre svar kommer du :)
 

Jockezona

Medlem
ucce tack för svaret

Förstår att det är svårt att ge rekommendationer med den begränsade infon. Jag försöker förklara mer detaljerat.

Destinationer:
Kommer variera dock startar jag alltid från GOT och mellanlandar gärna på LHT. (därav BAEC)
Flyger minst 1 gång/år till JFK samt minst 3ggr/år till LHT. 2-4ggr/år flyger jag till någon europeisk huvudstad som jag ej besökt innan.
Jag flyger alltså sällan longhaul.

Kabinklasser:
När barnen är med så flyger vi alltid economy men om jag åker med frugan så kan vi även boka business, beror på prisskillnaden.

Hotelpreferenser:
Bor helst på Hilton har bäst personliga erfarenheter utav dem, kan dock tänka mig andra kedjor om de ger bättre villkor för intjäning samt överföring utav poäng till BAEC. Har i övrigt inga krav på antal stjärnor och läge på hotell så länge jag tjänar på det poängmässigt.

Loungeaccess:
Har PP-prestige via AmexPlat så lounger är inget som är viktigt för mig, då är det viktigare med poäng till de program jag är ansluten till.

Uppgraderingsmöjligheter:
Tanken med min intjäning är att kunna uppgradera mig via poäng på flyg, speciellt de ggr jag åker longhaul.
Är inte speciellt intresserad utav hotelluppgradering, prio ligger på flyg.

Poängintjäning:
Som sagt ovan vill jag använda poängen till uppgradering på flyg samt bonusresor.
Kan även tänka mig att köpa miles.

Summa summarum:
Jag flyger idag med olika bolag till mina destinationer, min tanke är att helt dedikera mig till ett bolag och dess allians samt en hotelloperatör. Detta för att kunna samla så mycket poäng det går för bonusresor samt uppgraderingar på flyg.

Hoppas detta ger lite mer kött på benen.
 

ucce

Medlem
Tack! De 30-40 nätterna under sommaren/hösten och 5-8 flygningarna. Är de alltså inte specificerade ännu?

Med det ospecificerade resmönstret+ LRH 3ggr per år och JFK 1 låter BAEC som ett bra val om du inte har något emot att mellanlanda på LHR för europaresor. Det är ju normalt sett en omväg till de flesta europeiska destinationerna och samma sak gäller med deras oneworldbroder Finnair.

Om du gör JFK-resan i business och dina LHR t/r i samma skrapar du nästan ihop till ett silverkort bara på det, vilket framförallt ger 50% mer avios på BA. Dessa är inte så bra att boka uppgraderingar från economy med (annat än dyra biljetter eller premium economy->business på longhaul).

Nu måste jag dock springa till ARN för avresa mot CPH. Övertygad om att andra kommer att kunna fylla i!
 

Xilan

Medlem
Antar att du menar LHR (London Heathrow).

När det gäller ditt resemönster låter det självklart att det är BAEC du ska satsa på. Kom ihåg att skaffa BA VISA så att du samlar Avios på dina inköp också.
 

gdaily

Medlem
Resmålen är huvudsakligen Europa & Usa med fokus på större städer. Resandet & boendet sker i privat regi med frugan så jag har inga villkor jag måste förhålla mig till.
Låter som att Hilton är ett bra val. Du kommer snabbt nå upp till deras guldnivå (kolla noga så det inte finns någon "fyra stays ger guld-kampanj" gömd någonstans så du ännu snabbare kan nå guld, det fanns i Januari när jag råkade få mitt guldkort denna väg.

Annars klappar mitt hjärta mycket för Club Carlson, men med handen på hjärtat så är Hilton starkare i USA.
 

gdaily

Medlem
Dessa är inte så bra att boka uppgraderingar från economy med (annat än dyra biljetter eller premium economy->business på longhaul).
Bästa utnyttjandet av BA-poäng för uppgraderingar är att boka World Traveller plus på longhaul och sedan använda poängen för att uppgradera till C
 

ucce

Medlem
Det beror ju på om man utgår från att man har kortet eller inte - har man det inte får man 50% färre avios än om man hade haft det...Men du har naturligtvis helt rätt. Det var slarvigt av mig
 
Toppen