Senaste nytt

Åldersdiskriminering à la SJ

Jonas C

Medlem
SJ sänkte för en tid sedan priserna i 1klass på InterCity och Regionaltåg med mer än 50%. Trots detta har SJ valt att behålla den gamla prissättningen om man köper ungdomsbiljett. Varför SJ väljer att diskriminera yngre människor vet jag inte, men förmodligen för att försöka behålla någon slags "exklusivitet" till 1klass.

Jag tycker själv att det är lite fräckt av SJ…


Skärmavbild 2014-02-07 kl. 11.35.00.png

Priser i 1klass för vuxen på Kolbäck – Stockholm.



Skärmavbild 2014-02-07 kl. 11.36.36.png

Priser i 1klass för ungdom på Kolbäck – Stockholm.
 

Johan_G

Medlem
Det ser ut som hål i huvudet på SJ. Å andra sidan sett kanske inte ett speciellt allvarligt hål då jag tänker mig att den kundgrupp som jagar billiga ungdomspriser oftast vill komma billigast möjligt undan och därför inte bryr sig nämnvärt om första klass.

Hoppas dock att SJ rättar till felet, man ska ju åtminstone inte behöva betala mer som ungdom, vill man av någon anledning inte ha in ungdomar i första klass kan man ju helt enkelt erbjuda samma pris där som på vuxenbiljetterna.
 

In_Sweden

Medlem
Det ser ut som hål i huvudet på SJ. Å andra sidan sett kanske inte ett speciellt allvarligt hål då jag tänker mig att den kundgrupp som jagar billiga ungdomspriser oftast vill komma billigast möjligt undan och därför inte bryr sig nämnvärt om första klass.

Hoppas dock att SJ rättar till felet, man ska ju åtminstone inte behöva betala mer som ungdom, vill man av någon anledning inte ha in ungdomar i första klass kan man ju helt enkelt erbjuda samma pris där som på vuxenbiljetterna.

Jag tror inte att det är så att man "Jagar billiga ungdomspriser", utan snarare att man alltid söker i den kategori man tillhör, då Ungdom generellt sett är billigare eller i vissa fall samma som vuxen.


Jag antar att det helt enkelt är ett litet misstag av SJ, kommer säkerligen fixas snart.
 

Alf

Medlem
Är det inte dubbeldäckarna SJ kör på denna sträcka? I så fall är det ju samma som vi har från Östergötland och det är väl inte värt att betala en krona extra för att resa i 1 kl. Det är ju exakt samma usla sittkomfort i 1 kl, ja t o m sämre eftersom de flesta platser är med bord där man sitter två mitt emot varandra och aldrig vet var man skall göra av benen. I 2 kl finns det mer platser man istället sitter på rad bakom varandra. Som tur är har vi ju X2000 vi kan välja och där får man i alla fall lite extra komfort i 1 kl.
 
SJ sänkte för en tid sedan priserna i 1klass på InterCity och Regionaltåg med mer än 50%. Trots detta har SJ valt att behålla den gamla prissättningen om man köper ungdomsbiljett. Varför SJ väljer att diskriminera yngre människor vet jag inte, men förmodligen för att försöka behålla någon slags "exklusivitet" till 1klass.

Jag tycker själv att det är lite fräckt av SJ…


Visa bifogad bild 23467

Priser i 1klass för vuxen på Kolbäck – Stockholm.



Visa bifogad bild 23468

Priser i 1klass för ungdom på Kolbäck – Stockholm.

Man diskriminerar väl inte yngre. Det är alla vi andra, vuxna/äldre, som har varit diskriminerade.
Det är dags o vakna grabben.
 
Toppen