Senaste nytt

SAS höjer bränsletillägget från 14 december

Jacob

Medlem
Dagens Industri meddelar idag att SAS höjer sitt bränsletillägg med 3-6 euro per biljett från och med den 14 december för inrikes- och europatrafiken.

di.se
 

vicce

Medlem
Det var ju inte bra. Man kan ju tycka att 30-60:- inte är så mycket, men höjer de fler gånger så blir det ju en del tillslut.
 

Jacob

Medlem
Så här ser förändringen ut:

Inrikes Danmark/Norge/Sverige

O-klass: Oförändrad (15 euro)
T-klass: Oförändrad (15 euro)
Övriga klasser: Från 17/19/20 euro till 21 euro

Inom Skandinavien och Europa

O-klass: Oförändrad (15 euro)
T-klass: Från 15 euro till 21 euro
L-klass: Från 27 euro till 32 euro
Övriga klasser: Från 32 euro till 36 euro

Inga förändringar för interkontinentala flygningar.
 

agehall

Medlem
Det är det här jag hatar med YQ (bränsletillägg)! Om det ska vara ett bränsletilläg, som rimligen ska ha någon form av koppling till bränslekostnaden, så bör tillägget vara lika stort oavsett bokningsklass! Det finns inga vettiga argument för att ha olika tillägg beroende på vilken bokningsklass man har på sin biljett.

Om man jämför med diskussionen vi har om hidden city ticketing och hurvida flygbolags prissättningar är logiska eller inte, så tycker jag att detta är steget värre. Det är rent bedrägeri!

Problemet jag har med YQ är ju att flygbolagen vill få det att framstå som en skatt, dvs något som ska skickas vidare till staten. Man bakar ihop detta med diverse avgifter såsom flygplatsavgifter, passagerarskatt mm och lurar på så sätt kunderna att tro att det är något helt annat än vad det är.
 

Dr. Miles

Expert
Så här ser förändringen ut:

Inrikes Danmark/Norge/Sverige

O-klass: Oförändrad (15 euro)
T-klass: Oförändrad (15 euro)
Övriga klasser: Från 17/19/20 euro till 21 euro

Inom Skandinavien och Europa

O-klass: Oförändrad (15 euro)
T-klass: Från 15 euro till 21 euro
L-klass: Från 32 euro till 27 euro
Övriga klasser: Från 32 euro till 36 euro

Inga förändringar för interkontinentala flygningar.

Blir det lägre på L klass biljett?
 
Toppen