Senaste nytt

Behöver hjälp, ombokning av Lufthansa ekonomibiljett

Sofia

Medlem
Behöver boka om en LH ekonomibiljett, ringer deras callcenter och får veta att det ska kosta 805(!) dollar! Det är mer än halva priset av biljettens ursprungliga pris. Är det verkligen rimligt?!

Biljetten är köpt direkt på LH's websida, så ingen resebyrå finns emellan. Nån som har nåt tips på hur man kan göra, nån man kan ringa etc. Det skulle bli billigare att skita i återresan och köpa en enkelbiljett med Cathay istället för att boka om med LH och det känns fullkomligt absurdt. Hilfe!
 

Dr. Miles

Expert
Det kan vara så att din biljett inte går att boka om och då blir det köpa upp sig till högre bokningsklass. Vilket leder i sin tur fare difference + servicearvode = dyr historia.
 

agehall

Medlem
Vad har du för biljett? Det är jättesvårt att säga vad som är "rimligt" utan att kolla på fare rules. Har du en bokningsklass och en destination kanske?
 

Sofia

Medlem
ARN-FRA 13FEB 15:10-17:35 Economy (K) SK
FRA-SIN 13FEB 21:35-16:45 Economy (K) LH
SIN-CGK 14FEB 19:15-20:05 Economy (I) Valuair
 

Dr. Miles

Expert
ARN-FRA 13FEB 15:10-17:35 Economy (K) SK
FRA-SIN 13FEB 21:35-16:45 Economy (K) LH
SIN-CGK 14FEB 19:15-20:05 Economy (I) Valuair


Jag vet inte om det är samma fare basis som du har bokat men så här ser biljettreglerna ut på Lufthansas fare basis: KNNPSW.

PENALTIES

CHANGES

ANY TIME
CHANGES NOT PERMITTED.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
WAIVERS MUST BE EVIDENCED BY DEATH CERTIFICATE.
--------
THE FOLLOWING RULES APPLY PER FARE COMPONENT
/DIRECTION.
--------
CHANGES NOT PERMITTED FOR REISSUE/REVALIDATION/
REROUTING/REBOOKING. MCO ISSUANCE NOT PERMITTED.
PLS REFER TO REFUND SECTION IF APPLICABLE.
--------
CHANGES NOT PERMITTED IN CASE OF NO SHOW. PLS
REFER TO REFUND SECTION IF APPLICABLE.​
 

agehall

Medlem
Låter som du har en biljett med fare basis KNNPSW. Den tillåter inga som helst ändringar.

För att få göra ändringar mot en avgift, måste du upp till en WNCSW som kostar 2x vad du betalat. Så det låter som att LH helt enkelt ville sälja dig en ny enkelbiljett hem, vilket även stämmer med de fare rules du har på din biljett.

Tyvärr är det nog inte så mycket du kan göra, förutom att köpa en ny biljett hem så billigt som möjligt.
 

Sofia

Medlem
Fuck, det innebär alltså att jag inte kan boka om den här biljetten alls, eller? :(

Tack för hjälpen iaf
 

Sofia

Medlem
Buhu, trodde att det skulle vara bättre att boka via LH web men inte då. Och inte FAN tänker jag köpa en ny LH-biljett, det blir nåt annat. INTE vad jag behövde just nu...
Tack för hjälpen guys!
 

johhenrik

Medlem
Nej tyvärr. Du kan ju dock prova att ringa igen. Jag har bokat om biljetter som inte varit ombokningsbara. Dock har jag gjort det ganska så snabbt för jag upptäckt att jag gjort något fel. Ibland har man en snäll agent, ibland inte. Dock har jag aldrig provat på LH, så jag vet inte.

btw, så som de fixat det då har varit att de gjort ett återköp på biljetten sen har jag köpt en ny av dem på telefon. Första ggn det hände var jag ju lite nervös för om jag faktiskt skulle få tillbaka pengarna, för jag kunde ju inte se på mitt CC att de faktiskt gjorde ett återköp. :)
 
Toppen