Senaste nytt

Återbetalning av avgifter på ej använd biljett? (Lufthansa)

taxvalp

Medlem
Min fru reste nyligen med Lufthansa från Rom via München till Stockholm. Det var en billig t/r-biljett bokad för flera månader sedan.

I sista stund visade det sig att hon behövde vara kvar här några dagar till så hon struntade helt enkelt i att använda returbiljetten utan bokade en enkel med SAS till Rom några dagar senare i stället.

Vi gjorde nu ett försök att få tillbaka skatterna för den outnyttjade hemresan. LH svarar att om att man inte använder hela biljetten så blir det ett högre biljettpris och de tänker därför inte betala tillbaka någon avgift. Med tanke på att de ej säljer enkelbiljetter till vettiga priser så förstår jag att de vill gardera sig mot detta i sina villkor - men vem har rätt? Kan vi stå på oss och kräva att få tillbaka avgifterna trots allt? Hänvisning till rättsfall?

Det är inga stora summor det handlar om men principen är ju intressant. I det här fallet var det ju dessutom inte ett försök att köpa en enkelbiljett till lågt pris utan helt enkelt en ändring av planerna, även om det förmodligen inte spelar någon roll.
 

Senator

Moderator
Jag hade ett ungefär likadana scenario med Finnair nyligen där jag hade bokat ARN-HEL-ARN retur, väldigt billigt.

Vi ändrade vår retur från USA och därmed kom inte använda returen. Jag ringde och meddelade detta, och frågade om skatter och avgifter. Svaret var att om jag hade bokat av hela resan, hade jag fått detta tillbaka men då utresan var avslutat så fick jag ingenting tillbaka.

Jag har inte kollat på "Fare Rules" men jag gissar det står tydligt där. Jag har inga problem med Finnairs beslut; jag fick det jag hade köpt. En billig, oflexibel biljett.
 

taxvalp

Medlem
Tack för svar, Senator!

Jag är fullt införstådd med att man får det man betalar för och gråter inte blod - men principen är intressant. T o m Ryanair betalar ju tillbaka "government tax" på oanvända flygbiljetter (mot en avgift, naturligtvis) och magkänslan säger att de knappast hade erbjudit det om de inte hade varit tvungna. Har googlat lite och förstår att det är en omdebatterad fråga.
 

Alx

Medlem
Jag kan ha helt fel. Men som jag har förstått det så säljer Ryanair bara enkelbiljetter även om de bokas som om det vore ToR. I så fall är ju "returen" inte utnyttjad även om genomfört utresan. Skatten för helt outnyttjade biljetter brukar återbetalas även om biljetten inte är återbetalningsbar. Så därav Ryanairs till synes "generösa" återbetalning av skatter för "retur"resor?

Lufthansa som säljer ToR biljetter med just ett ToR pris skulle ju kunna argumentera för att biljetten för den påbörjade ToR resan först ska räknas om till en enkelbiljett och skatten sedan återbetalas i det fall det blir något över. Det vill säga så gott som aldrig någonsin. :)

Oavsett vilket så kan det ju vara svårt att begära någonting för en "missad" returbiljett, vilket det ju rimligtvis borde anses vara om man inte avbokar returen.
 

nota bene

Medlem
Som Alx skriver - fares som grundar sig på ToR (alltså bolag där det inte brukar gå att boka enkelbiljetter till vettigt pris t.ex. Finnair, LH) gäller egentligen bara för ToR.

De flesta bolag säljer idag bara enkelbiljetter inom Europa - detta gäller exempelvis SAS. Då kan du alltid få tillbaka taxes på returen om den avbokas.
 
Toppen