Senaste nytt

Bästa flygbolagskreditkortet för mig? (Akt)

Akt

Medlem
Vad tror ni är vettigt för någon som inte reser i tjänsten men nyligen bestämt sig för att börja flyga lite bekvämare nu när studierna är avklarade sedan några år och ekonomin således förbättrats?

Just nu sitter jag i SAS EB med ett SAS Amex som den huvudsakliga intjäningen just nu (även om det blir en del resor per år och nästa resa till NY med +2X extrapoäng lär ge en del om optiontownuppgraderingen går igenom).

Har dock sneglat lite på BAEC då de erbjuder BA Visa i Sverige samt familjekonto. Går det att ha 2 BA Visa till ett familjekonto? Då skulle det bli en hel del avios på det kontot från hushållets handlande. En annan fråga om kortet är ifall det är ett kort där man ansöker om en kreditgräns redan från början? Varken mitt Amex eller Eurocard har något sådant och jag tycker det är smidigt att slippa tänka på om jag har köputrymme under månaden för att sedan bara betala hela fakturan när den anländer.

Vad skulle ni tycka var rätt program för någon sådan som mig?
 

Homer

Medlem
Har dock sneglat lite på BAEC då de erbjuder BA Visa i Sverige samt familjekonto. Går det att ha 2 BA Visa till ett familjekonto?

Ja, ett för varje person, dessutom kan man från samma VISA konto få ytterligare ett kort i annat namn.

. En annan fråga om kortet är ifall det är ett kort där man ansöker om en kreditgräns redan från början?

Ja, men det verkar inte vara speciellt svårt att få ganska hög kreditgräns, i alla fall efter ett tag.
ska du göra enstaka stora köp kan du sätta in pengar i förväg om kreditgränsen inte räcker.
 

Akt

Medlem
Ja, men det verkar inte vara speciellt svårt att få ganska hög kreditgräns, i alla fall efter ett tag.
ska du göra enstaka stora köp kan du sätta in pengar i förväg om kreditgränsen inte räcker.

Där tror jag den idén föll. Inte alls intresserad av att det uppstår krediter på mig eller att behöva hålla koll på kreditgränser. Fördelen med både amex och Eurocard är just att om man gör en kreditkontroll på mig syns inga krediter från korten. Lägger ju kortet på samma nivå som vilket kort med kredit från banken som helst.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Där tror jag den idén föll. Inte alls intresserad av att det uppstår krediter på mig eller att behöva hålla koll på kreditgränser. Fördelen med både amex och Eurocard är just att om man gör en kreditkontroll på mig syns inga krediter från korten. Lägger ju kortet på samma nivå som vilket kort med kredit från banken som helst.

De flesta kort funkar så. Eurocard och AmEx är undantagen. Vad är problemet med att skaffa kortet och fixa en kredit på säg 100kkr? Det räcker ganska långt för de flesta och om du får slut på kredit får du väl köra AmEx tills nästa räkning är betald...
 

Storsteffe

Medlem
Där tror jag den idén föll. Inte alls intresserad av att det uppstår krediter på mig eller att behöva hålla koll på kreditgränser. Fördelen med både amex och Eurocard är just att om man gör en kreditkontroll på mig syns inga krediter från korten. Lägger ju kortet på samma nivå som vilket kort med kredit från banken som helst.

Fråga på det, varför vill du inte att det syns vid en kreditkoll?
 

Akt

Medlem
Fråga på det, varför vill du inte att det syns vid en kreditkoll?

Därför att eventuellt förhandlingsläge vid t.ex. bostadslån med mera försämras för alla krediter som syns vid en kreditkoll. Dvs vill jag ha tillräckligt med kreditutrymme för att kunna täcka månader med högre utgifter än vanligt så kommer det se mindre bra ut. Därav mitt val av kort utan faktiskt sökt kredit.
 

agehall

Medlem
Ursäkta, men det är nog ett ganska naivt sätt att se på saken.

I förhållande till ett bostadslån, så ser alla andra krediter små ut. Jag tror ingen normal bank skulle öht fundera över att en kund hade kreditkort - snarare tvärt om. Om du inte har några tidigare krediter vet de ju inte hur du hanterar din ekonomi.

I slutändan kommer din inkomst att vara en mycket viktigare parameter än dina krediter när du förhandlar om bostadslån.
 

nota bene

Medlem
Därför att eventuellt förhandlingsläge vid t.ex. bostadslån med mera försämras för alla krediter som syns vid en kreditkoll. Dvs vill jag ha tillräckligt med kreditutrymme för att kunna täcka månader med högre utgifter än vanligt så kommer det se mindre bra ut. Därav mitt val av kort utan faktiskt sökt kredit.
Vid maxbelåning till bostad får jag nog hålla med dig - bra att undvika andra krediter. För övrigt kan det gå bättre att göra det i omvänd ordning. Skaffa först lånet, sedan kreditkortet.
 

agehall

Medlem
Vid maxbelåning till bostad får jag nog hålla med dig - bra att undvika andra krediter. För övrigt kan det gå bättre att göra det i omvänd ordning. Skaffa först lånet, sedan kreditkortet.

Fast ett par hundra tusen i kreditkorts krediter samt lite studieskulder på några hundra tusen bleknar ju i jämförelse med de miljoner du lånar till ett boende...
 

Akt

Medlem
Ursäkta, men det är nog ett ganska naivt sätt att se på saken.

I förhållande till ett bostadslån, så ser alla andra krediter små ut. Jag tror ingen normal bank skulle öht fundera över att en kund hade kreditkort - snarare tvärt om. Om du inte har några tidigare krediter vet de ju inte hur du hanterar din ekonomi.

I slutändan kommer din inkomst att vara en mycket viktigare parameter än dina krediter när du förhandlar om bostadslån.

Oavsett så är andra öppna krediter en av variablerna som ofta ingår i riskberäkningen vid alla typer av lån eller fakturaköp. Då tycker jag det är onödigt att öka din riskprofil utan en speciell anledning. Jag tycker helt enkelt det är synd att de valt en sådan lösning.

Vid maxbelåning till bostad får jag nog hålla med dig - bra att undvika andra krediter. För övrigt kan det gå bättre att göra det i omvänd ordning. Skaffa först lånet, sedan kreditkortet.
Skulle säga att det påverkar oavsett belåningsgrad, däremot blir ju påverkan lägre vid lägre belåningsgrad.


Fast ett par hundra tusen i kreditkorts krediter samt lite studieskulder på några hundra tusen bleknar ju i jämförelse med de miljoner du lånar till ett boende...

Det är inte bara beloppen som är det viktiga då räntesatserna skiljer markant. Med dagens räntor kostar ju 100k på kreditkortet som närmare 700k i bolån.
 
Last edited:
Toppen