Senaste nytt

Använda del av flygbiljett - återbetalning på resten?

twiggs

Medlem
Hej! Nu har jag fastnat helt och hållet i en konstig tankelek som jag behöver hjälp för att reda ut.

Jag har en biljett AAA–BBB–CCC–BBB–AAA.

Förutsättningar:
x) Biljetten är en tur- och retur.
x) Man kan avboka partiellt använda biljetter.

Fråga:
Hur beräknas summan jag får tillbaka på kreditkortet om jag avbokar i ...?:

1a) På utresan i BBB.
1b) På utresan i BBB, om en enkel flygbiljett AAA–BBB egentligen kostar mer än hela resan (om det ens spelar roll).
2) På destination CCC.
3) På hemresan i BBB.


/twiggs :)
 

Jonas C

Medlem
Är det en icke flexibel biljett kommer e-biljetten att få statusen "suspended" om man struntar i att använda den, utan avbokning dvs.
 

twiggs

Medlem
Det beror nog lite på vad det är för fare du har och om den är genomgående eller inte.

Är det en icke flexibel biljett kommer e-biljetten att få statusen "suspended" om man struntar i att använda den, utan avbokning dvs.

Var kanske lite bråttom när jag skrev allt. Det handlar alltså om en genomgående biljett AAA–BBB–CCC–BBB–AAA. Som givetvis är flexibel till den grad att man får avboka delvis använd biljetter (vilket jag trodde skulle framgå genom meningen: x) Man kan avboka partiellt använda flygbiljetter – jag trodde att det var självklart att det skulle tolkas att det var min påtänkta biljett det var frågan om).

Min fråga gäller alltså hur man beräknar återstående (giltiga) flight-kupongers värde, enkelt uttryckt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte exakt vilken biljett twiggs syftar på men säg om det är en normal IATA biljett blir beräkning så här.

Routing:
AAA-BBB-CCC-BBB-AAA

Köpt biljett:
AAA-CCC T/R

Flugen segment:
AAA-BBB

Biljettpris (AAA-CCC T/R) - Biljettpris (AAA-BBB enkel) - flygbolagets/agentens servicearvode = summa för återbetalning.
 

agehall

Medlem
Ok, då är det lite tydligare. Oftast blir det fråga om fare diff mellan vad du faktiskt rest och vad du köpt. Det är min erfarenhet iaf, men det kan säkert variera.
 
Toppen