Senaste nytt

Tips på flygbiljett, Sverige - Världen

Martin Gren

Medlem
Hej,

Efter att spenderat åtskilliga timmar surfandes runt här har jag bestämt mig för att i sommar att flyga till mig ett A3 Guld, men jag har väldig beslutsångest över vad jag ska välja. Därför denna fråga.

Varifrån vill du börja din resa? Sverige (helst Göteborg). Kan även tänka mig Köpenhamn
Var är din destination? Var som helst egentligen. Dock undviker jag gärna Bangkok då jag varit där ett flertal gånger
När vill/behöver du resa ut? Någon gång mellan 19/7 och 2/8
När vill/behöver du komma hem? Hemma senast 7/8
Hur länge vill du vara borta? ca 1 vecka (kan vara något kortare, dock inte jättemycket längre)
Hur många personer som skall resa? 1
I vilken kabinklass? Business (tror inte First ligger inom min budget)
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
Vad är din budget? ca 22000
Vad är det viktigaste för dig? A3 Guld. (Har i nuläget 2332 miles). Bra hård- och mjukvara skadar ju inte heller. Trevliga lounger längs resan vore ju också trevligt. Men guld är viktigast.
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kan absolut tänka mig stopover om jag tjänar på det (mao miles)

Har kollat runt en del på ITA Matrix och även dealsforumet men får som sagt beslutsångest. SAS-dealen till Hong Kong hade ju resulterat i guld, men jag är väl inte superimponerad av SAS Business direkt.

Med vänliga hälsningar

Martin Gren
 

Senator

Moderator
Mitt tips är att avvakta lite till, då det lär komma ett antal bra deals innan din avresa.

Nu har inte jag stenkoll på vilka bolag som ger 200% till A3 i affärsklass, men t.ex. borde du kunna ta dig till en rad Nordamerikanska destinationer med bolag som Swiss, Lufthansa, United, Air Canada, Austrian eller Brussels för 15 000 - 20 000kr under sommaren.

Själv rekommenderar jag Austrian, men tyvärr ger inte "P" 200%.

Air Canada är bra, och ger maximalt utdelning. Vad med en resa så här:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Borde ge ca 28 000 miles tur/retur och kommer nog ligga under budget.. ARN-LHR flygs av SAS och ger 200%. AC bokas i "Z" som också ger 200%.
 

Senator

Moderator
Hej igen Martin,

Sitter och kollar lite allmänt i ExpertFlyer.

Nu ligger det faktisk redan ute priser för sommarperioden på Stockholm till San Francisco som prisas från 18 500kr. Tyvärr kräver man 10 dagar uppehåll för detta pris
 

Martin Gren

Medlem
Hej,

Tackar vänligast för svaren. Sitter just nu och kollar på Air Canadas hemsida. Ser mycket intressant ut.

10 dagars kravet är OK, eftersom priset är lite lägre än min budget. Kan då lägga ett par nätter extra på boende. Får ta en titt i ExpertFlyer och se efter.

Tack igen.
 

Martin Gren

Medlem
Ber om ursäkt för min okunnighet redan på förhand.

Om jag förstått routingreglerna korrekt för Air Canadas fare ZLNNSEW så bör jag kunna flyga GOT-ARN-CDG-YUL-YVR-SFO. Dock har jag inte kunnat hitta någonstans där jag kan prissätta detta (har försökt med multi-city på en del ställän men det går oftast inte mata in så många flygplatser). Är det ringa till Air Canada som gäller?

/Martin
 

Senator

Moderator
Ja, du kan ringa Air Canada. AC visar inte SAS flyg, enbart flygen dom själva har code share på med SAS.

Väljer du bort SAS kan du boka via Lufthansa.se vid att välja "Lufthansa Group" som flygbolag. Dock får du problem med max 6 segment tillgängliga.

Se till att det finns plats på alla dina segment innan du ringer :)
 

Martin Gren

Medlem
Bokat.

Tackar Senator och Dr. Miles för tipsen och hjälpen.

Blev London-Montreal istället för Paris-Montreal. Om jag tolkat Air Canadas hemsida rätt kommer de börja med nya Executive First på den sträckan i Juni.
Hursomhelst, ser i alla fall fram emot att bli A3 Guld :)

/Martin
 
Toppen