Senaste nytt

Varför är flygbolagens underhållningssystem så dåliga?

agehall

Medlem
Jag flög nyligen BA F för första gången och lyckades få deras nya F vilket var trevlig. Man fick bla en stor fin skärm till IFE som enligt mig var helt meningslöst.

Det som tydligt märkets, var att bilden var suddig trots att det är en LCD vi pratar om. Idag är ju all IFE digital, så hur f-n blir bilden suddig? Är det verkligen så dåligt källmaterial? Det kändes mer som en gammal CRT än en modern digital skärm.

Jag tycker man ser samma problem på de flesta bolag, men det är inte ofta man har så stor skärm att det faktiskt stör.

Någon mer som lagt märke till detta? Någon som kanske till och med kan förklara varför det är så?
 

johhenrik

Medlem
Jag har ju inget svar, men jag håller med dig. Utom EK F, som har fantastisk bild. Om man också får deras nya controller, som är nån Android-platta av något slag så är det kanon. Deras gamla är riktigt slö och dålig. Troligen är det en video (komposit) anslutning till skärmen på dessa. Enda förklaring hur digitalt källmaterial kan bli så uselt. Lägg till dassiga paneler och du har en härlig soppa.
 

johansch

Medlem
Jag har sett samma sak på moderna stora, digitala IFE:er. Menyerna är skarpa, men videoinnehållet har väldigt dålig teknisk kvalitet.
 

johhenrik

Medlem
Det slog mig att jag har ju en bekant som jobbar på Panasonics IFE enhet i Newport Beach, CA. Jag drog iväg följande till honom på Facebook, så jag hoppas jag får ett svar. Han har bl a varit med o skrivit Emirates IFE i deras 777 och 380.

"Hey there Mr In Flight Entertainment guy. I have a question. How come all IFEs always have such sucky pictures (except Emirates in First)? I mean, they have digital source material, video on demand etc, but the picture quality is ALWAYS crap I would say. I flew British Airways in First between San Francisco and London, had a nice big screen, and it looked like a picture quality from 1972. Are they all connected via crappy analog composite connectors?"
 

johhenrik

Medlem
Jag fick detta svar:

"Emirates runs at 1920x1200 on first class, not sure what BA is running at as I'm not familiar with their program. Some of the hardware systems may have limitations as well. Think pentium 3 processors! Inevitably it's the airlines that decide what quality they load with the disk resources they have."

Känner väl inte att det är hela sanningen till problemet dock. Det borde ju bli mpeg-artefakter, inte suddigt. Jag ställde en följdfråga, så vi får väl se om jag får ett svar på den. :)
 

nilsson

Medlem
Känner väl inte att det är hela sanningen till problemet dock. Det borde ju bli mpeg-artefakter, inte suddigt. Jag ställde en följdfråga, så vi får väl se om jag får ett svar på den. :)

Ett av de mer populära sätten att minska bitrate är att minska upplösningen och sedan skala upp den på klientsidan med filtrering. Då blir det suddigt istället för MPEG-artifakter.
 

johhenrik

Medlem
Fast jag har ju hållt på en hel del med video genom åren. Det som agehall pratar (tror jag) är samma som jag har upplevt. Det känns som sunkig analog signal. Inte "filtersuddigt" helt enkelt. Men men, jag är absolut inte så kunnig att jag vet det där. Men lite som för många antennutag på en slinga, som ju var väldigt vanligt på hotell förr (och fortfarande är på vissa ställen).
 

MarcusC

Medlem
Kan bara instämma, även LH s skärm i nya F är stor & fin men också relativt usel bild. LX är bättre. Men kvaliten kämnar en hel del önska.
 

Mickey

Medlem
Jag undrar om det inte kan ha något med lagringsutrymmet i AVOD-boxarna att göra. Många AVOD-boxar är ganska gamla så flash-minne med stor kapacitet har nog inte varit ett alternativ. Har man en traditionell hårddisk kan jag tänka mig att man vill att median skall ta så lite plats som möjligt så att det ska gå fort att uppdatera innehållet.
 
Toppen