Senaste nytt

BA award Göteborg-London, vad betyder class is closed?

Yekermo

Medlem
Jag hoppas kunna boka en award med BA, GOT-LHR nu på torsdag 6-feb, i business. Har suttit och väntat ett bra tag på att det ska öppna upp sig, men det har det ännu inte gjort. Till saken hör också att jag redan har bokat en award på samma flight, i december, men vill nu boka en till biljett till min fru.

När jag söker på Expertflyer står det nu sedan imorse "JL CL DC" osv. "Class is closed but waitlist is open". Vidare finns det 7st lediga platser av 12st möjliga.

Så, min undran är;
* Vad betyder "Class is closed but waitlist is open"? Har aldrig sett detta förut.
* Är det någon som vågar sig på en gissning om chanserna att få en plats? Man kan ju tycka att chanserna är goda när 7st av 12st är lediga?

Stort tack för eventuella svar!
 

Senator

Moderator
Hej,

Det betyder att för tillfälle finns det inga platser alls kvar i Club Europe. WL = Wait List. Status som är "Booking Class closed, WL open" är bättre än "Class closed, WL closed" :) Det händer också.

Just BAs seat map är inget bra riktmärke av två skäl:
Kabinstorleken är dynamisk
Enbart Guld, Silver och fullprisresenärer kan förboka platser

Tyvärr ser det mycket mörkt ut på denna flight för din del
 

Yekermo

Medlem
Tack för snabbt och bra svar! Okej, så seatmapen är inget bra riktmärke. Då ser jag till att boka en SAS-award istället som backup och så får jag se till att avboka den om något skulle dyka upp på BA.
 

AABack2ARN

Medlem
Nu vet jag inte vilken flight du vill boka på men enligt EF (som du uppenbarligen har tillgång till) så ser bokningsläget ut så här:

BA791 J9 C0 DC RC I6 Y8 B5 H4 K2 M0 LC VC NC QC OC SC G2 (op by A321)
BA793 J0 C0 DC RC IC Y0 B0 H0 K0 M0 LC VC NC QC OC SC G0 (op by A320)

På morgonflighten BORDE något kunna öppna upp sig med lite tur, på eftermiddagsflighten är det nog kört OM inte BA får för sig att sätta in en A321 även där. Skulle gissa att BA793 faktiskt är överbokad

Lite imponerad av att BA sätter in en A321a på GOT. Är det något speciellt som händer i Göteborg?
 

MarcusC

Medlem
BA har ju tyvärr "bara" 2 dagliga och A321 är inte så ovanligt numer på rutten. Men sällan det ser så fullt ut som ovan..
 

Yekermo

Medlem
På morgonflighten BORDE något kunna öppna upp sig med lite tur, på eftermiddagsflighten är det nog kört OM inte BA får för sig att sätta in en A321 även där. Skulle gissa att BA793 faktiskt är överbokad

Stämmer bra, morgonflighten finns det ledigt sedan några dagar tillbaka. Fortfarande inget öppet på kvällsflighten så får väl anta att det är kört.
 
Toppen