Senaste nytt

In flight-version av "Up In the Air"?

lnixon

Medlem
Nu blir jag förbryllad. Jag upptäckte just att Up In the Air finns på Netflix och började titta på den. Men så slås jag av att det faktiskt är American Airlines Ryan flyger med.

Förra gången jag såg filmen var som in flight entertainment 2010, jag tror det var på en Lufthansa-flight Frankfurt-Philadelphia, och jag är nästan, nästan helt säker på att det inte var American då, utan ett fiktivt flygbolag där man i post production hade gjort om planens exteriör så att de blå-röda-linjerna var... gröna, tror jag.

Är jag knäpp, eller gjordes det en särskild in flight-version av filmen där man anonymiserade flygbolaget?
 

pitch

Medlem
[...] jag är nästan, nästan helt säker på att det inte var American då, utan ett fiktivt flygbolag där man i post production hade gjort om planens exteriör så att de blå-röda-linjerna var... gröna, tror jag.

Låter mer som att du har tittat på filmen via sån där gammal fin tjock-TV av årgångsmodell där färgerna kalibrerades senast nån gång på 80-talet ;)
 

Jonas C

Medlem
Det står ju ganska tydligt i början på filmerna man ser ombord på flygplan "THIS MOVIE HAS BEEN MODIFIED FROM ITS ORIGINAL FORMAT". Så Lufthansa kan mycket väl ha censurerat bort AA loggorna.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag såg delar av filmen ombord på BA (i ekonomiklass med enastående dålig skärm) och är ganska säker på att det var ett fiktivt bolag då men tänkte på att det liknar AA. När jag senare såg filmen ombord på AA så var det definitivt en enda lång reklamkampanj för AA. Har inte sett filmen "på land" men det verkar ju som om det är AA som porträtteras där.
 
Det står ju ganska tydligt i början på filmerna man ser ombord på flygplan "THIS MOVIE HAS BEEN MODIFIED FROM ITS ORIGINAL FORMAT". Så Lufthansa kan mycket väl ha censurerat bort AA loggorna.

Du menar nog "modified from its original version", annars syftar det mer på bildformatet och inte innehållet. Minns även att när jag såg Sherlock Holmes 2 som inflight movie att det var ett gäng scener som saknades.

Re-edited film - Wikipedia, the free encyclopedia
 

rvarttinen

Medlem
Jag kommer ihåg filmen som en produktplacering av AA. Har endast sett den på landbacken, inte ombord någonstans ...

"Rainman" är väl troligen den mest kända av modiferade filmer, speceillt en bortklippt scen, när den visades som in-flight-entertainment ombord på vilket flygbolag som helst.
 

sembl

Medlem
Jag har minne av att den är AA rakt igenom när den släpptes på blueray/mkv ska kolla upp det igen när jag kommer hem
 

Senator

Moderator
Det heter väl "Product placement" i film och TV branschen, en form av sponsring som har växt under senare åren. Titta bara på Solsidan i Sverige :)

Jag tycker ha läst att Jason Reitman som filmskapare tänkte skapa en autentisk upplevelse och inte ha ett fiktivt bolag. Detaljerna som Concierge Key och annat stämmer, och alla besök i t.ex. Admiral's Club är autentiska lounger.

Notera även Hilton, där t.ex. Miami Hilton Airport spelar en stor roll i filmen..

Sedan är det väl kanske dags att fundera på en del som jag tycker Reitman förmedlar väldigt bra i filmen: ensamheten som en road warriors kanske känner. Jag har haft två Ryan Bingham år, ett i Europa och ett globalt.. Vet inte om jag vill göra det igen :)
 
Toppen