Senaste nytt

Hertz och försäkringar

Johan_G

Medlem
Hej allesammans.

Bokade en bil via Hertz hemsida och loggade in på mitt Hertzkonto först för att få med allt som jag förinställt där, t.ex. inga dyra extraförsäkringar, EB-nummer etc. Idag damp fakturan ner i mailboxen och den var dyrare än vad jag hade tänkt mig. Hertz har nämligen bestämt sig för att jag helt plötsligt vill ha alla extraförsäkringar vilket ledde till en extra tusenlapp på räkningen.

Vid en kontroll av bokningen visade det sig att den var bokad med allt detta trots att jag valt bort det i inställningarna i mitt Hertzkonto. Nåja, det framgick av bokningen att det ingick så det är mitt eget fel att inte ha kontrollerat den noggrant innan. Dock så utfärdar jag en liten varning och hoppas att det hjälper någon annan att inte göra samma misstag.
 

jumbooze

Medlem
Om jag tolkar dig rätt är "mygel" lite starkt men en stor varning om läs igenom igen och igen
och lita inte på kontopreferenserna är på sin plats.
 

charlesswe

Medlem
Hertz verkar har byggt sitt bokningssystem för att göra det så krångligt och komplicerade som möjligt att veta vad man bokar och vad ingår. Beroende på cookies, geoip, valt land på sidan, kan man få helt olika priser... och då har jag inte ens pratat om dem j**** CDP samt Kupongkoder...

Antar att de har någon ekonomisk anledning för att göra så, men från en vanlig konsument perspektiv så är det lätt att känna sig lurad, var enda gång.

Tycker att SIXT är mycket bättre på transparens.
 

Johan_G

Medlem
Inställninigarna för regionen är rätt. Dock kan det ha blivit en annan CDP eller liknande eftersom jag gick in och ändrade bokningen online innan jag hämtade ut bilen och då fick ett förslag som gick ut på att byta till en annan ungefär likvärdig bil fast till ett mycket lägre pris. Antar att det var då försäkringen ramlade med. Surt men inget att göra något åt den här gången, nästa gång blir det järnkoll.
 

agehall

Medlem
Efter att ha fått en j-vla Nissan Altima som gått 50000 miles så har jag bestämt mig för att mina hyrbilspreferenser i framtiden är Sixt i Europa och National i USA. Dessa är de enda bolag som jag inte känt mig lurad av...
 

mmatsie

Medlem
Inställninigarna för regionen är rätt. Dock kan det ha blivit en annan CDP eller liknande eftersom jag gick in och ändrade bokningen online innan jag hämtade ut bilen och då fick ett förslag som gick ut på att byta till en annan ungefär likvärdig bil fast till ett mycket lägre pris. Antar att det var då försäkringen ramlade med. Surt men inget att göra något åt den här gången, nästa gång blir det järnkoll.

Ta och prata med Hertz kundservice i Arvidsjaur och meddela att det måste blivit fel eftersom du i din profil har valt bort dessa extra försäkringar. Om det "bara" rör sig om en tusenlapp kan de säkert ge dig någon form av kompensation.
 

Johan_G

Medlem
Har gått igenom mina Hertzbokningar cirka ett halvår bakåt i tiden nu och det verkar som om den enda av dom som blivit rätt debiterad är den som var förbetald. Alla andra är det något skumt med, liiite högre pris per dag eller en dag för mycket, som max rör det sig om några hundringar och det är inget som jag har reagerat på.

Just denna bokning verkar det vara samma fel på, försäkringen som finns specad på den tror jag nu är den som det står ingår (den som man inte kan hyra utan) i totalpriset på bekräftelsen och alltså inte den som man kan köpa till extra som finns med som ett erbjudande på bekräftelsen. Så långt allting gott, så försäkringsspåret kan vi nog skrota - Hertz har inte klantat sig där.

Anledningen att jag inte fattade det från början är nog en kombination av att jag förlängt hyran med en dag då jag redan hade bilen vilket gör priset på bokningen inaktuellt samt att Hertz kallar samma sak för olika saker (försäkringar) på bokningar och på kvitton. Då priset vi den manövern gick upp med nästan 2500:- toltalt och försäkringen hette olika i dom båda dokumenten trodde jag att en del av kostnaden hörde till försäkringen och en del till den extra hyresdagen.

Fakturan har jag dock bestridit nu då jag inte kan acceptera att man höjer priset från 2500:- till 4900:- för att jag vill hyra bilen i 10 dagar istället för 9 dagar. Det man har gjort är att man har tagit ut ett helt skäligt pris på några hundralappar för den tionde dagen och samtidigt lagt in samma pris på dom 9 dagar som redan hade passerat och redan hade ett annat överenskommet pris.

Som sagt en mysig soppa detta och jag får passa på att be om ursäkt för att jag har lurat er att tro att Hertz fifflar med sina försäkringar när så inte var fallet, dock är det inte helt enkelt att förstå vad Hertz menar när saker specas på olika sätt och under olika namn i bokningssystem/bokningsbekräftelse/fakturaspecifikation.


Vänligen

Den medvetslöse resenären.
 

ACervin

Medlem
Johan_G. Uppskattar din redogörelse och håll oss uppdaterade på hur det går. Jag har haft lite överraskningar genom åren på Hertz också när jag förlängt hyran, men har tyckt det var så praktiskt med guldkortet för att slippa alla köer att jag inte orkat byta eller jämföra.
 

mmatsie

Medlem
Fakturan har jag dock bestridit nu då jag inte kan acceptera att man höjer priset från 2500:- till 4900:- för att jag vill hyra bilen i 10 dagar istället för 9 dagar. Det man har gjort är att man har tagit ut ett helt skäligt pris på några hundralappar för den tionde dagen och samtidigt lagt in samma pris på dom 9 dagar som redan hade passerat och redan hade ett annat överenskommet pris.


Eftersom jag extraknäckte på Hertz under studietiden så misstänker jag att jag vet vad som har hänt Dig...

När Du bokade bilen fick Du sannolikt en viss tariff med totalpriset 2500:- när Du sedan lämnade bilen ett dygn försent så funkar plötsligt inte längre den tidigare tariffen då den endast gällde "5-9 dagar, saturday night keep" eller något i den stilen. Hertzpersonalen som checkar in bilen tvingas då byta tariff till någon som accepterar 10 dagar, för att ens kunna stänga rutan(dosprogram). När de sedan räknar av kontraktet och skickar till fakturering har de antingen helt missat att de innan har bytt tariff alternativt tänkt att det borde bli rätt så eftersom Du hade bilen längre än tänkt. Eftersom bokningsprogrammet inte klarar av att ha flera tariffer på samma hyra gör det att personalen tvingas lägga in manuella pris eller rabatter för att det skall stämma.

Tror att även i detta fall kommer kundtjänst att hjälpa Dig med att få ordning på priset. (även om 2500 kr var riktigt billigt för 9 dar)
 

Johan_G

Medlem
Eftersom jag extraknäckte på Hertz under studietiden så misstänker jag att jag vet vad som har hänt Dig...

När Du bokade bilen fick Du sannolikt en viss tariff med totalpriset 2500:- när Du sedan lämnade bilen ett dygn försent så funkar plötsligt inte längre den tidigare tariffen då den endast gällde "5-9 dagar, saturday night keep" eller något i den stilen. Hertzpersonalen som checkar in bilen tvingas då byta tariff till någon som accepterar 10 dagar, för att ens kunna stänga rutan(dosprogram). När de sedan räknar av kontraktet och skickar till fakturering har de antingen helt missat att de innan har bytt tariff alternativt tänkt att det borde bli rätt så eftersom Du hade bilen längre än tänkt. Eftersom bokningsprogrammet inte klarar av att ha flera tariffer på samma hyra gör det att personalen tvingas lägga in manuella pris eller rabatter för att det skall stämma.

Tror att även i detta fall kommer kundtjänst att hjälpa Dig med att få ordning på priset. (även om 2500 kr var riktigt billigt för 9 dar)

Jag ringde Hertz och förlängde hyran på dag 9 innan ordinarie hyrestid hade löpt ut, hade jag då fått information om att påslaget skulle bli närmre 100% hade dom fått tillbaka bilen omgående.
 
Toppen