Senaste nytt

Hilton tar betalt för high speed internet

agehall

Medlem
Såg just att Loyalty Lobby rapporterar att vissa hotell i Hilton-kedjan ska börja ta betalt för highspeed internet.

Det skedde en förändring för inte så länge sedan då "highspeed internet" ersattes med "internet" som förmån. Det spekulerades redan då på FT att de skulle börja ta betalt för "highspeed" och nu har det alltså blivit verklighet.

Har själv inte hunnit läsa hela artikeln, men det känns som att Hilton jobbar rätt hårt på att göra enhancements just nu. :(
 
Dom följer trenden med ancillary revenue - när många jämför priser tas inte hänsyn till detaljer som man senare måste/ofta är beredd att betala för. Samma koncept används framgångsrikt i flygbranschen som ni vet.
 

MarcusC

Medlem
De flesta hotel som inte ingår i kedjor erbjuder ju alltid fritt internet. Det känns inte 2014 att ta betalt dyra pengar för WiFi...Jag vill hellre ha Internet än TV helt klart...
 

Voyageur

Medlem
Intressant att en så pass renommerad hotell kedja som Hilton, inte längre 2014 skulle kunna erbjuda gratis Internet. Finns en uppsjö 3* hotell och kedjor som klarar uppgiften galant.

Kanske är det så att Hilton har upptäckt de ekonomiska förmånerna i ett betalt Internet och deras nästa stora kassako. Jag menar vilken resenär är i slutändan inte i behov av Internet på resande fot och i vissa fall beredd att öppna plånboken...
 

Senator

Moderator
Jag tror tyvärr inte Hilton är ensam om detta. Mina senaste besök på Marriott och SPG Hotell som "kastlös" (som det heter härinne) behövde jag också betala för internet.

Hiltons strategi verkar vara:
Gratis i allmänna utrymme som receptionen/lobby
Gratis "low-speed" för Guld/Diamond
Betala för "high speed"

Det vi inte vet är kostnaden för installation och drift är. Att jämföra vad våra konsumentpriser är hemma blir lite missvisade. Min gissning är att man letar efter någon form av kommersiell "Triple Play" lösning som nu skall betala sig, och att man göra detta som en form av risk-sharing med en operatör.

Det som är lite konstigt tycker jag är att andra hotell inom gruppen som kanske klassificeras som en lägre nivå har gratis internet som t.ex. DoubleTree.

Men Martin är inne på rätt spår tror jag: ancillary revenue. Jag har själv inte kommit till en slutsats i mitt eget sökande av den optimala prismodell för hotell och flyg, men frågan är om inte "pay-for-use" är den optimala modellen i längden.
 

Dr. Miles

Expert
Det som kan bli dyrt är för resa med familj. Vilket ofta betyder att betala från egen plånbok samt ungarna har egna prylar som de vill koppla sig mot internet.
Många hotell har prismodell per enhet, inte per rum, så det kan sluta som en dyr affär när man betalar 5-20 USD per enhet/dag för tre-fyra prylar.
 

johhenrik

Medlem
Det är lite som jag brukar säga, ju dyrare hotell, desto mer får man betala för. Jag minns ett hotell där jag fck pröjsa för samtal mellan rummen till o med (vilket jag upptäckte när jag kollade min räkning på TVn). Då undrade jag om det skulle komma en post på räkningen som tog betalt för antal meter toapapper...

En annan sak är ju: Ju dyrare hotell, oftast sämre Internet. Bökiga koder, man blir utloggad, man får X minuter på en inloggning och sen måste man hämta ny kod osv. Det är ju inga billiga system dessa heller, så ska de betala dem via usage, ja då måste de ju sälja en hel del. Lägg till sen när man pröjsar och det iaf suger, då är det ju extra irriterande.
 
Toppen