Senaste nytt

Tips om Fukuoka

Lukas2

Medlem
Ska till Fukuoka i början av mars, har 3 heldagar där. Någon som varit där och har några bra tips som bör ses,göras eller tvärt om, absolut inte ses eller göras??
 

Dr. Miles

Expert
Om du gillar B-gourmet så rekommenderar jag att äta ute på kvällen i Nakasu / Tenjin område.
Det finns många Yatai (屋台, food stall) på gatorna.

En yatai ser ut så här.
800px-Chizu-shuku_33.jpg

(Foto: Wikipedia)

Utanför Fukuoka stad finns det en tempel som heter Dazaifu Tenmangu (太宰府天満宮). Om man är intresserad av gamla tempel kan det vara värt för ett besök.
 
Ska nog spendera ett par dagar i Fukuoka, eftersom dottern ska få prova ett Hello Kitty-flyg och det verkar vara den enda destinationen Eurobonus har fyra platser på i business. Tar gärna lite tips på vad som kan göras för barn (såsom bad) och food stalls är den bästa maten, så det ser jag fram emot.
 

Mr.cake

Medlem
Ska nog spendera ett par dagar i Fukuoka, eftersom dottern ska få prova ett Hello Kitty-flyg och det verkar vara den enda destinationen Eurobonus har fyra platser på i business. Tar gärna lite tips på vad som kan göras för barn (såsom bad) och food stalls är den bästa maten, så det ser jag fram emot.

Tonkotsu ramen är ett måste ifall ni/du gillar ramen, då det är från Fukuoka. Sen är EVA-air planen med hello kitty (sanrio) liveryn helt underbara :cool:
 

Dr. Miles

Expert
三原豆腐店 (Mihara Tofu-ten) nära Nakasu serverar väldigt udda men goda tofu-baserade dessert, 豆腐生チョコ (Tofu nama-choco).
三原豆腐店|SHOP LIST

I deras sortiment finns det:
Tofu nama-Choco
Tofu nama-Choco Pistachio
Tofu nama-Choco Maccha
Tofu nama-Choco Rum raisin
 

Lukas2

Medlem
Ska nog spendera ett par dagar i Fukuoka, eftersom dottern ska få prova ett Hello Kitty-flyg och det verkar vara den enda destinationen Eurobonus har fyra platser på i business. Tar gärna lite tips på vad som kan göras för barn (såsom bad) och food stalls är den bästa maten, så det ser jag fram emot.

Nu var det ett tag sen jag var i Fukuoka, men jag var på något större akvarium och kollade in, hade fullt sjå och ta mig dit. Var uppe i Fukuoka Tower och kollade utsikten. Var och spanade in en någon ruin, Fukuoka Slott?? Sen var jag även till Dazaifu som Dr. Miles rekomenderade här ovan. Rätt trevligt och gå och flanera. Tog tåget dit och gick rätt smidigt om jag minns rätt. Sen har du Canal City, som är ett större varuhus.
 

Dr. Miles

Expert
Ska nog spendera ett par dagar i Fukuoka, eftersom dottern ska få prova ett Hello Kitty-flyg och det verkar vara den enda destinationen Eurobonus har fyra platser på i business. Tar gärna lite tips på vad som kan göras för barn (såsom bad) och food stalls är den bästa maten, så det ser jag fram emot.
Nu var det ett tag sen jag var i Fukuoka, men jag var på något större akvarium och kollade in, hade fullt sjå och ta mig dit. Var uppe i Fukuoka Tower och kollade utsikten. Var och spanade in en någon ruin, Fukuoka Slott?? Sen var jag även till Dazaifu som Dr. Miles rekomenderade här ovan. Rätt trevligt och gå och flanera. Tog tåget dit och gick rätt smidigt om jag minns rätt. Sen har du Canal City, som är ett större varuhus.
Det finns Fukuoka Marine World vid havet utanför Fukuoka.
Marine World

Vid Dazaifu Tenmangu finns det Dazaifu Yuuenchi (Dazaifu nöjespark).
だざいふ遊園地
 
Toppen