Senaste nytt

Er mest skrämmande upplevelse/värsta incident

Flygning är för det mesta väldigt trevligt, men ibland kan man vara med om skrämmande händelser.

Vilka är era värsta upplevelser?

Själv har jag inte varit med om någon allvarlig incident, men jag var faktiskt lite rädd för några år sedan på en flygning från Antalya. Vi hamnade mitt i ett åskoväder med extrem turbulens och planet blev träffat av en blixt, kort därefter såg vi en blixt precis utanför fönstret som var som en tjock stam omgiven av mängder av mindre blixtar. Negativt laddad, gissar jag. Hela kabinen lyste upp och upplevelsen var faktiskt rätt skrämmande. Flera i kabinen grät och många var nog lättade när vi hade kommit igenom ovädret.

Ös på med era egna berättelser!
 
A

Aurora

Guest
Det mest skremmende jeg har vært med på var når vi fyrte opp motorene på en god gammel MD80 mens jeg satt i cockpit. BANG sa det, også gikk turtall + N2-nivået ned, før det raste opp til max, også gikk tilbake til normalt nivå. Det i seg selv var ikke så skummelt, det verste var hva kapteinen sa:

"Oi, dette pleier ikke å skje!"

Før han snur seg, og gliser bredt. (Vi tok av som normalt noen minutter senere... hehe :)).

For å være oppriktig, så er det mest skremmende jeg har vært med på helt generell turbulens. Siden jeg har hatt og enda har delvis flyskrekk særlig relatert til turbulens - så skal det ikke mye risting til før jeg blir skjelven og får høy puls. Har heldigvis sluppet unna de ekte skremmende opplevelsene, men er inneforstått med at mye rart kan skje uten at man er i livsfare.
 

Palazzi

Medlem
Några stycken:
* Turbulens påväg till Kanarieöarna som var den värsta jag kan erinra mig om. Vi befann oss i en 747, men ändå så slungades man (med bältet som motstånd) i dryga timmen. Jag är inte speciellt åksjuk, men kan säga att det var trångt på anslutningsflygplatsens närmsta toalett :S

* LITET propellerplan påväg från CPH till VST som inte kunde landa pga åska och hagel. Vi cirklade i 35min och jag kan berätta att det varken känns, eller ser, trevligt ut när stora hagel träffar rotorbladen - Natt var det också...

* SAS-flygning till LIN när vi hade fel på instrumenten i kabinen. Det jobbiga var att piloten och flygledare inte var överens om huruvida det gick att flyga. Jag var dock mest förbannad över försening, då jag var påväg till ett möte.

* Extrainsatt koll efter terrormisstänkt ombord på ett flygplan från London och söderut (skriver inte destination, för då kan man nog lista ut vem/var/när). När de INTE hittade personen blev man ju inte direkt lugnare... Var han ombord men de missade honom!?
Han hade dock fastnat i en annan kontroll på flygplatsen.
 

rvarttinen

Medlem
Ett par st från mig:
- Under inflygningen til Frankfurt i en A320 med Lufthansa så flög vi igenom ett åskmoln på väg ned mot landningsbanan. I molnet var det kraftig turbulens och det blev två rejäla luftgropar. Sådana där när planet faller fritt en kort stund för sedan ta tvärstopp! T.om. flygvärdinnorna kippade efter andan.
- Inflygning med SAS, MD-80, mot Arlanda i full storm och maskinen tappade tvärt (windshear?) höjd strax innan landningsbanan - fullt pådrag för att få lite höjd så vi kunde ta mark på rätt ställe. Även där vitnade knogarna hos en del, inklusive kabinpersonal.
- 1986; SAS MD-10 som skulle till att lyfta från Bangkok. Punktering på noshulet under 'take off' vilket gjorde att kapten kuperade motorerna och full broms som blåste även övriga däck så vi "rullade", snarare studsade, på fälgarna. Väl stopp så beordrade kapten evakuering så det var att kasta sig ut på rutschkanorna och jogga bort en bit. Brandkåren kom under tiden och släckte de brinnande bromsarna.
- Allra värst är nog ändå en påtvingad (av arbetsivare) flygning med Ryanair till "Glasgow". Hela upplevelsen, med Skavsta, och allt annat var bara horribelt! Det mest intressanta med den resan var nog trepunktslandningen i "Glasgow" (staden heter egentligen Prestwick där flygplatsen låg) då det blåste full storm när vi skulle landa där. Visste inte att en 737:a tålde att sättas ned så krafigt!
 

dino_81

Medlem
Har klarat mig väldigt väl från skrämmande upplevelser i luften, säkert lite tur men framförallt för att flygfart är ett väldigt säkert sätt att färdas på.

I min ungdom flög jag mycket mellan Stockholm (både Arlanda och Bromma) och Trollhättan/Vänersborgs Flygplats, även kallad Malöga. Swedair, Skyways och Golden Air var flygbolagen och SAAB Fairchild 340 samt Fokker 50 var maskinerna - små flygplan och känsliga för turbulens och annan yttre väderpåverkan.

Malöga har liksom många andra flygplatser endast en start/landningsbana varpå sidvid ibland inte kan undvikas. Vid ett tillfälle rådde riktig höststorm och den lilla SAAB-maskinen hade inte mycket att sätts emot byarna och kastades upp och ner och kors och tvärs under inflygningen. Likaså gjorde vi få passagerare som alla krampaktigt höll fast oss i armstöden. Mina knogar var alldeles vita och det kändes som att det var mer tur än skicklighet att piloterna lyckades landa överhuvudtaget. När vi väl hade landat och kommit in i ankomsthallen mötte en radioreporter upp och intervjuade några av de skräckslagna resenärerna.

En annan flygning på samma sträcka, dock i motsatt riktning och i en Skywaysmålad Fokker 50 färdades vi på marschhöjd när flygplanet helt plötsligt påbörjade en kraftig nedstigning för att en liten stund senare (kändes betydligt längre) plana ut. Piloten meddelade senare att man fått en indikation om att ett annat plan var i kollisionskurs med vårt plan och att man därför hade gjort en "undanmanöver". Efter kontakt med flygledningen hade man dock fått bekräftat att det varit ett falskt alarm.

Ett annat tillfälle var en sen go around med en MD8X tillhörande Nordic Airlink (charterflygning från Belgrad). Strax innan hjulen skulle möta fast mark drog piloten på motorerna för fullt och vi steg kraftigt. Denna situation var inte lika obehaglig för mig som för min flygrädda stolsgranne!
 

Emil

Medlem
Flög en ATR-42 mellan Koh Samui och Phuket för ett antal år sedan. Efter drygt halva flygningen så kommer vi in i ett åskväder med rejäl turbulens. Det skakade riktigt bra under några minuter och då var man inte speciellt kaxig. Det var ovanligt trevligt att ta mark efter den resan. :)
 
Ingen här som var med på Gottröra, eller har varit med om något annat haveri?

Har varit i en flygolycka i SierraLeone där väldigt många dog. Några månader senare på en flygning till köpenhamn (tror jag det var) så exploderade en motor på SAS planet...

och jag jobbar som pilot. Ingen av de tillfällerna var jag vid spakarna dock :)
 
Toppen