Senaste nytt

Storslagna framtidsvisioner för Kastrup

Palazzi

Medlem
Idag, torsdag 30/1-2014, presenterade Kastrup sina framtidsvisioner för de kommande 25 åren. Som utlovat blev det en mångmiljardsatsning, men det innebar inte alls det som spekulanterna länge siat om.

De skisser om en ny terminal 4 har skrotats helt. Kastrup har observerat att resenärer värdesätter en kompakt flygplats, med korta gångavstånd. Transport med tåg eller liknande är en lösning, men är inte ekonomiskt försvarbart när andra lösningar kan nås.
Lösningen blir istället en förlängning av den pir (C-piren) som sköter trafik utom Schengen-området. Där man tidigare haft kapacitet för 27 interkontinentala linjer, så ska det bli möjligt med 40 diton.

- Seattle, Boston, Mexico City Sao Paolo & Johannesburg nämns som kanditarer för nya långlinjer. Om jag inte missminner mig så har Norwegian planerat för exakt samma linjer, så när som på Seattle.... kanske är det en hint.

En helt ny pir kommer även byggas för att ta emot större plan än de som idag trafikerar flygplatsen. Med tanke på att alla stora flygplan utom A380 trafikerat CPH reguljärt, vid något tillfälle, är det väl en fingervisning om att det är just det planet man har i åtanke (kanske även 747).
När man betänker att ingen Europeisk operatör kommer flyga dessa maskiner inom Europa, och varken amerikanska eller afrikanska bolag satsat på A380 så handlar det säkerligen om Asien i allmänhet, och den arabiska halvön i synnerhet.

Man vill automatisera passkontrollerna för att påskynda passagen genom flygplatsen - uppskattat om det kommer fungera.

Målet är att, med en investering på 25miljarder, öka antalet passagerar från 25 till 40 miljoner/år. OM en sådan ökning blir verklighet kanske det finns underlag för visionen om A380 (Emirates för anslutning vidare).

Nu är det säkert många som tänker: VAR ska man hitta 15miljoner nya resenärer!?
Lösningen stavas höghastighetståg.

Kastrup planerar att bygga en helt ny järnvägsstationen dedikerad enkom höghastighetståg, från såväl Sverige som Tyskland.
Med hastighetshöjning till 225km/h i Danmark, planerad (ryktad) höjning till 225km/h i Sverige och en bro mellan Danmark och Tyskland (klar 2021) är såväl Göteborg som Lübeck inom 2h radie.

En beräkning är att arbeten direkt kopplade till flygplatsen ökar med 950st/miljon resenärer, och 550 inom övrig turistnäring.
Totalt bidrar alltså expansionen till ungefär 24.000 nya arbeten. Månne är det en glädjekalkyl, men givetvis kommer många nya jobb att skapas.

Så vad säger alla våra Göteborgare? Hade ni valt 2h snabbtåg till Kastrup före anslutningsflyg till t.e.x FRA, LHR, ZRH osv ? :)

Länk till originalartikeln: http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/kastrup-vill-dubbla-antalet-resenarer/

OBS: Denna text är en blandning av information från pressrelease och egna resonemang.
 
Last edited:
Det är spännande vad möjligheten med höghastighetståg gör. Danmark, Norge och Stockholm kan komma att nå Landvetter på två timmar. Vilka möjligheter till ger till oss ;) Vi vet ju ändå vilken flygplats som ligger mest centralt i Skandinavien, eller hur :)

-Fredrik
 

Mickey

Medlem
Om man hade kunnat checka in väskorna redan på centralstationen i Göteborg, som man kan göra i Hong Kong, hade det varit ett bra alternativ för att kunna flyga direkt från Köpenhamn.
 

MarcusC

Medlem
Det öppnar ju möjligheter...men 2h restid sedan checka in / alt vänta på bagage..blir lätt tre timmar. Det krävs också en hög frekvens (helst ett tåg i timmen) men en airrail lösning hade ju vart intressant...Men frågan är om dessa förbindelser är klara 2021?...Snarare 2030...
 

Xilan

Medlem
Kastrup planerar att bygga en helt ny järnvägsstationen dedikerad enkom höghastighetståg, från såväl Sverige som Tyskland.
Med hastighetshöjning till 225km/h i Danmark, planerad (ryktad) höjning till 225km/h i Sverige och en bro mellan Danmark och Tyskland (klar 2021) är såväl Göteborg som Lübeck inom 2h radie.

Ja ingen blir väl förvånad om Sverige på sikt lägger ner åtskilliga miljarder på att bygga höghastighetsjärnväg till Kastrup. Som danskarna brukar säga: Ni tjänar också på att vi blir större (på er bekostnad).
 

Palazzi

Medlem
Det öppnar ju möjligheter...men 2h restid sedan checka in / alt vänta på bagage..blir lätt tre timmar. Det krävs också en hög frekvens (helst ett tåg i timmen) men en airrail lösning hade ju vart intressant...Men frågan är om dessa förbindelser är klara 2021?...Snarare 2030...

Bron tror jag är klar till 2021, men övriga linjer kommer att dröja. Bron över Fehmarn-bält påbörjas redan i år, och om man inte stöter på några jätteproblem (ala hallandsåsen) så är man nog klar 2021. Var det inte så att Öresundsbron färdigställdes i förtid?
 
Bron tror jag är klar till 2021, men övriga linjer kommer att dröja. Bron över Fehmarn-bält påbörjas redan i år, och om man inte stöter på några jätteproblem (ala hallandsåsen) så är man nog klar 2021. Var det inte så att Öresundsbron färdigställdes i förtid?

Vet inte hur det var med Öresundsbron men jag vet att Citytunneln i Malmö blev klar 6 månader före beräknat datum.
Det är inte ofta det går åt det hållet.
 

Storsteffe

Medlem
Vet inte hur det var med Öresundsbron men jag vet att Citytunneln i Malmö blev klar 6 månader före beräknat datum.
Det är inte ofta det går åt det hållet.

När det gäller svenska projekt så räknar man nu med hängslen och livrem så blir det inte klart i tid så har det gått riktigt riktigt dåligt.
Tycker det är en tuff satsning(gillas) men det finns ju en hel del faktorer som kan påverka negativt, vad händer med SAS trafik när bolaget fått nya ägare exempelvis?
 
Last edited:
Toppen