Senaste nytt

SAS Economy Extra bäst i världen

Är mycket nöjd med SAS eco extra. Jag har tidigare flugit med BA:s WT+. Att jämföra BA:s WT+ (ialla fall när jag flög den för 3 år sedan) och SAS eco extra:
-Nästintill samma typer av stolar (SAS är snäppet bättre)
-Separat kabin. (Beroende på konfig. hos BA så ligger deras WT+ mellan first och CW.
-Riktiga bestick och vinet serveras i riktiga glas.
-Mer bonuspoäng.

Det SAS har som inte BA erbjöd.
-Fast track security
-"Premium drycker" t ex. champagne, diverse likörer som hos BA bara fanns tillgängligt i First och CW

Jag tycker att SK:s eco extra känns mer motiverat att betala än BA:s WT+ just pågrund att produkten skiljer sig från economy vad gäller dryck och mat. Fast track är alltid uppskattat. Även möjlighet att i förväg uppgradera till C med poäng. (vilket man nog kan göra på BA också). Hos SAS kostar detta 20K poäng. I mitt fall kan man även via optiontown uppgradera på S/B basis till C och då ligger kostnaden normalt vad det kostar att på samma sätt uppgradera från economy till eco extra.

Så, bra jobbat SAS- förbättrar ni bara lutningen på benstödet och ryggstödet så blir ni ännu bättre. :)
 

A380*G

Medlem
TG PE BKK-ARN har bättre säten och mer professionell service medan SK har mer personlig service.

Det sägs att TK CC ska vara bäst nu, tydligen enormt med benutrymme för att vara PE samt att konfig är 2-3-2 på deras nya 77W, dvs samma som deras C.

Men för att sammanfatta, SK PE är inte dåligt utan håller bra klass. Men bäst? Ja det är nog upp till varje enskild resenär.
 
Ombord på TG:s PE, finns champagne med på dryckeslistan där också? Hört att beroende på kärra så är det i riktiga business stolar man får sitta i om man väljer den övre våningen, stämmer det? I sådant fall så ligger ju det på nivån över än eco extra...
 

Dr. Miles

Expert
THAIs "riktig" Premium Economy används till Bangkok - Los Angeles rutt.
Då använder de inte Business class stolar, utan Premium Economy stolar.
42 tums avstånd, 19 tum bred stolar (Källa: THAI)
p01.jpg
p02.jpg


Premium Economy för mellan Bangkok-Stockholm/Köpenhamn använder egentligen Business class stolar.
 

Kricka

Medlem
TG ARN - BKK använder "gamla" Business-stolar med dålig recline i PE men gott om
benutrymme. Ibland (när ordinarie kärra är på service ?) så är det riktiga C-stolar även
i PE. Service, mat och dryck är ofta bättre än t.ex. LH Business. Föredrar BA WT+ på
långresorna men SK PE intra-Europa.
 

Homer

Medlem
Är mycket nöjd med SAS eco extra. Jag har tidigare flugit med BA:s WT+. Att jämföra BA:s WT+ (ialla fall när jag flög den för 3 år sedan) och SAS eco extra:
-Nästintill samma typer av stolar (SAS är snäppet bättre)
-Separat kabin. (Beroende på konfig. hos BA så ligger deras WT+ mellan first och CW.
-Riktiga bestick och vinet serveras i riktiga glas.
-Mer bonuspoäng.

Det SAS har som inte BA erbjöd.
-Fast track security
-"Premium drycker" t ex. champagne, diverse likörer som hos BA bara fanns tillgängligt i First och CW

Jag tycker att SK:s eco extra känns mer motiverat att betala än BA:s WT+ just pågrund att produkten skiljer sig från economy vad gäller dryck och mat. Fast track är alltid uppskattat. Även möjlighet att i förväg uppgradera till C med poäng. (vilket man nog kan göra på BA också). Hos SAS kostar detta 20K poäng. I mitt fall kan man även via optiontown uppgradera på S/B basis till C och då ligger kostnaden normalt vad det kostar att på samma sätt uppgradera från economy till eco extra.

Så, bra jobbat SAS- förbättrar ni bara lutningen på benstödet och ryggstödet så blir ni ännu bättre. :)

öööööööööööööööööööööööö

1. Om det inte ändrats nyligen serverar SAS samma mat i eko som i eko+, bara gratis alkohol skiljer.
BA har nyligen ändrat sin cathering och WTP får nästan samma meny som business.

2. SAS säten är utan tvekan bättre än BA, men BA håller på att byta ut sina Eco och Eco premium säten

3. Hur enkelt är det att hitta SAS Eco extra för under 10 000 kr? Inga problem med BA

4. BA går att uppgradera till business class, och oftast tjänar man in mer poäng när man flyger (200% silver/guld bonus + cabin bonus) än det kostar att uppgradera

5. BA business class, då handlar det om en flat, horisontell säng, ingen j-vla barnvagn som SAS erbjuder

6. Faktum är att det inte är speciellt svårt att hitta BA businessclass billigare än SAS Eco Extra
 

flying

Medlem
Ingen erfarenhet vad det gäller eco+ på SAS långlinjer men intra scan är det rena katastrofen..... maten är under all kritik och stolarna en katastrof. Har via kollegor dock hört att eco+ på långlinjerna ska vara helt ok.
 
Toppen