Senaste nytt

SAS intern konflikt?

Nystrom

Medlem
Konflikterna inom SAS kommer väl aldrig att upphöra så länge som det är tre staters intresse inblandade. Det bästa för SAS är att bli helt fristående från statlig inblandning enligt min mening
 

Palazzi

Medlem
Detta spektakel verkar fortsätta i oändlighet - förstår att norrmän/danskar/svenskar väntar om jobb på hemmaplan, men någon måtta får det väl vara (?)

Personligen tycker jag, olikt de allra flesta, att man bara borde ha linjen till EWR kvar från såväl ARN som OSL. Förslagsvis fortsätter man på den inslagna vägen, med lansering av LPI, och satsar på regionala anslutningar till CPH. SAS kommer aldrig kunna konkurrera kostnadsmässigt med Norwegian så man bör titta på vägar som inte intresserar dem - tunna regionallinjer är sådana.

ARN, GOT, OSL mfl kommer alltid ha världen ett steg bort, med anslutningar från iprincip alla stora bolag.
 

johhenrik

Medlem
Jag kan ju förstå den danskens åsikt om huruvida Wallenberg är jävig eller inte, även om jag inte håller med. Men vad jag undrar är: Borde inte en syrelseledamot för SAS kunna driva på att öka SAS närvaro på andra platser utan att minska närvaron på andra? Antalet passagerare på SAS kan ju inte vara statiskt, utan med mer möjligheter kunna driva fler passagerare? Jag säger inte detta som åsikt eller inlägg i själva sakfrågan där, utan att som styrelseledamot borde man kunna driva den linen dock och därmed inte vara jävig. COnnect Sweden står väl inte som motpol till Köpenhamn? Det är ju ointressant hur många passagerare CPH har för Connect Sweden, utan det intressanta är att ARN ökar. Om man kan öka ARN och bibehålla CPH så är ju det positivt.
 

ante_77

Medlem
Tycker att OSL borde få ta över en del USA-flyg.
Normännen gillar att resa och tror att dom är trötta på att alltid komma sist i prioriteringarna.

Om inte annat så kan man dela upp avgångarna mellan länderna, t.ex Måndag från CPH, Tisdag från ARN och Onsdag från OSL o.s.v.
CPH verkar för övrigt ha problem med bagagehanteringen och löser dom inte det så kan man inte fortsätta ta emot dessa mängder med folk.

Det jag saknar mest är dock ARN-BKK.
 

mha321

Medlem
Om inte annat så kan man dela upp avgångarna mellan länderna, t.ex Måndag från CPH, Tisdag från ARN och Onsdag från OSL o.s.v.

Det är väl ganska precis det Norwegian har gjort. Det handlar om många destinationer, från många olika ställen, men inte varje dag. Detta är naturligtvis bättre för de som reser mer sällan och de som kan välja sina dagar efter var utbudet finns. Men sämre för de som måste resa på vissa specifika dagar, eftersom det blir mindre förutsägbart. Och om du t.ex. behöver boka om din resa till nästa dag så har du helt plötsligt en helt annan avgångstid och med anslutning.

Finns poänger med båda. Frågan är vilken som är viktigast för SAS kundkrets... (Nuvarande och framtida)
 

Storsteffe

Medlem
Om nu tror att trafiken på Arlanda ska öka så känns det väldigt märkligt om SAS inte ska vara med. Mata mer trafik till CPH är inget alternativ, måste man byta så finns det bättre alternativ.
 

seat56f

Medlem
Om nu tror att trafiken på Arlanda ska öka så känns det väldigt märkligt om SAS inte ska vara med. Mata mer trafik till CPH är inget alternativ, måste man byta så finns det bättre alternativ.

Jag tror att Eurobonus där är enormt viktigt för SAS - det gäller att bygga upp lojaliteten så att kunderna som flyger med SAS "för det mesta" (dvs inrikes, direktlinjer inom Europa osv) väljer SAS även när det inte nödvändigtvis är det absolut bästa alternativet (IC med byte).
 

Storsteffe

Medlem
Jag tror att Eurobonus där är enormt viktigt för SAS - det gäller att bygga upp lojaliteten så att kunderna som flyger med SAS "för det mesta" (dvs inrikes, direktlinjer inom Europa osv) väljer SAS även när det inte nödvändigtvis är det absolut bästa alternativet (IC med byte).

Eurobonus, viktigt ja men det håller inte i längden speciellt inte när man tillgängligheten på rewards är så dålig som den är och möjligheterna att flyga med andra bolag(stora) blir sämre och kanske tom försvinner(eller blir orimligt dyrt) över tid.

Men det har ju mindre betydelse för den här frågan, ska man satsa på Arlanda eller låta andra bolag ta den marknaden? Om man avstår kommer man att dessutom tappa kunder som inser att det finns andra alternativ som är helhetsmässigt bättre i många fall.
 
Toppen