Senaste nytt

Har du lärt dig något nytt ombord idag?

jumbooze

Medlem
Hej,
Allt som oftast så har man ju rutin på flygandet men ibland så hör jag / lär jag mig något nytt.

Lärdom #1.
På SAS-flygningar har jag länge hört att de under säkerhetskontrollen säger att man kan använda munstycket att fylla i mera luft OCH tappa ur luft. Det har jag inte hört på andra flygbolag och frågade därför en flygvärdinna som genast plockade fram demovästen och visade munstycket att där finns en lite "grej" (i brist på tekniskt namn) att trycka in för att tömma ur luft.

Lärdom #2.
På Malmö aviation flygningar säger man att personalen har röda flytvästar.

Har du lärt dig något nytt ombord idag? :confused:
Finns det fler skillnader hos andra bolag?
 

majer

Medlem
På Swiss säkerhetsvideo säger de att "evacuation slides will serve as rafts". Inte hört det någon annanstans.
 

MegaFlyer

Medlem
Gillar skarpt "dernière virage" (sista svängen) hos AF eller "approaching stand" hos KL. Trevligt att veta när det börjar närma sig avstigning.

Har inte all personal röda crew-västar?
 

mha321

Medlem
detta trodde jag var standard... I alla fall AA säger det och om jag inte missminner även BA. :)

Har bestämt för mig att även SAS gör det. Men evt bara på longhaul?

En del av det kan säkert bero på vilken flygplanstyp det är också. (Dels beroende på om de faktiskt *gör* det, men också på att det är modell-specifika krav på exakt vad som ska vara med i briefingen. Det är inte helt upp till flygbolaget att välja)
 

palmen

Moderator
På United är det två pling som indikerar att man får använda elektronisk utrustning (om jag kommer ihåg rätt), får säkert en update på det ikväll.
 

JensE

Medlem
På United är det två pling som indikerar att man får använda elektronisk utrustning (om jag kommer ihåg rätt), får säkert en update på det ikväll.
Det brukar även vara en liten blå lampa som sitter i taket på galley som indikerar detta. Uttråkad som man är har jag kopplat ihop plingen med lampan.
 
Toppen