Arlanda nämns även här:
Space Shuttle abort modes - Wikipedia, the free encyclopedia
Det är ändå lite intressant att neutrala Sverige finns med på den här listan. Vad jag kan förstå, så ligger ARN bra till för en Transoceanic Abort Landing för uppskjutningar från Kennedy SC med maximala 57 graders banlutning (sid 2):
http://www.nasa.gov/centers/kennedy/pdf/167472main_TALsites-06.pdf
Från den mer militärorienterade Vandenberg AFB (som till sist aldrig blev använd för SS uppskjutningar), och var mer tänkt för USAF-flygningar är ARN bra för över 57 graders banlutning.
Många 57 graders uppskjutningar var militära sådana, på uppdrag av DoD. För att landa rymdfärjan behövdes också det amerikanska militära navigationssystemet TACAN finnas på plats. Men sådant var nog förberett i Sverige av andra anledningar... Jag hittar inte några uppskjutningar i de banlutningarna efter 1991 och Vandenberg-planerna skrinlades efter bl.a. Challenger-olyckan. Så Arlanda lär nog inte ha varit aktuell som TAL de sista 20 åren. Kanske när kalla kriget försvann och rymdprogrammet fick en mer civil prägel.
För den intresserade, googla t.ex. "space shuttle tacan arlanda" så får man två word-dokument i träfflistan som Vandenberg Fire Dpt har lagt ut (råkat?), betitlade "Space shuttle turnaround functional plan" och "Spaceshuttle Contigency functional plan". Om ARN står:
"Sweden. No formal agreement. Permission granted through diplomatic channels (no expiration). General use of Arlanda runways and facilities for shuttle recovery operations. Agreement requires 6 months notice of intent for use. Additional support must be pre-coordinated."