Senaste nytt

Vårresa 2014 - USAs västkust - Massor med funderingar!

JacobGBG

Medlem
Jag och min kära sambo ska återigen ge oss ut till landet i väst för en resa. Denna gång är det USAs västkust + Las Vegas som står på schemat. Det blir en härlig trip report av detta senare och till dess så skulle det vara kanon med alla synpunkter man kan få från BC..se:s gemensamma visdom.

Vår ITN ser preliminärt ut så här:

Lör 3:e Maj
GOT-CPH-EWR (SAS 2-4-1 Eco)
EWR-SFO (US inrikesflyg ej än fastslaget, sannolikt United)

4:e Maj - 5:e Maj
Sightseeing i San Fransisco

6:e Maj - 9:e Maj
Hyra bil på Hertz (SUV typ Toyota RAV 4) och köra Highway One.

9:e Maj - 12:e Maj
Los Angeles Sightseeing och strandhäng.

12:e Maj - 17:e Maj
Las Vegas. Sightseeing, shopping, shower och poolhäng.

17:e Maj
LAS-EWR

17:e Maj - 18:e Maj (red eye, SAS 2-4-1 Eco)
EWR-GOT

---

Flygfrågor
* Om jag ser till att vår separata bokning från EWR till SFO är i *A (mest sannolikt United då EWR är deras hub). Vad är sannolikheten att jag kan checka vårt baggage hela vägen till SFO på GOT?

*Är 1h 45min tillräcklig transfer från Terminal B-->A (International till Domestic) på EWR? Vad är den potentiella smällen av att missa vår connection på separat biljett på EWR?

*Flygsträckan LAS-EWR på returen är särskilt knepig då det avsevärt billigaste alternativet är AA samtidigt som man har vettig transfertid (>80min). Jag ser dock en fara med att missa connection här på separat biljett då AA/SAS antagligen ej kommer täcka för varandra. Ett alternativ är att flyga ut till EWR natten innan och ta dagen 17:e på Woodbridge.

Highway One

*Vilka stopp rekommenderas? Vi har tänkt Monterey, Cambria och något runt Santa Barbra.

Las Vegas

*Vistelsen sker uteslutande på Encore by Wynn. Vilka shower som löper nu rekommenderas?
 

Senator

Moderator
Flygfrågor
* Om jag ser till att vår separata bokning från EWR till SFO är i *A (mest sannolikt United då EWR är deras hub). Vad är sannolikheten att jag kan checka vårt baggage hela vägen till SFO på GOT?

Spelar ingen roll då du måste plocka ut väskan på EWR och gå till transitdesken. Checka in kan du online i alla fall, men bagaget måste plockas av på EWR, så det spelar ingen roll.

*Är 1h 45min tillräcklig transfer från Terminal B-->A (International till Domestic) på EWR? Vad är den potentiella smällen av att missa vår connection på separat biljett på EWR?

Nja, inte med två olika biljetter, bagage och Y-biljett


*Flygsträckan LAS-EWR på returen är särskilt knepig då det avsevärt billigaste alternativet är AA samtidigt som man har vettig transfertid (>80min). Jag ser dock en fara med att missa connection här på separat biljett då AA/SAS antagligen ej kommer täcka för varandra. Ett alternativ är att flyga ut till EWR natten innan och ta dagen 17:e på Woodbridge

Samma svar som ovan..
 

JacobGBG

Medlem
Det blir att ta lite mer höjd för transfer med andra ord. Jag har passerat EWr många ggr men bara behövt byta där 1 gång turligt nog.
 

Senator

Moderator
Det blir att ta lite mer höjd för transfer med andra ord. Jag har passerat EWr många ggr men bara behövt byta där 1 gång turligt nog.

Senaste jag körde en sådan resa var andra vägen: MIA-EWR med AA i F på en biljett, över till LH i C på en bonusresa med 1:45t byte. Trots enbart handbagage hade jag hjärtat lagom högt uppe i halsen under resan :)

Gällande resan på Västkusten. Nu är det iofs snart 10 år sedan senaste resan via Highway 1. Men jag skulle rekommendera:
Cab och inte någon Rav4. Vi åkte en Ford Mustang som var perfekt för detta
Carmel och Big Sur är väl mina bästa minnen

Personligen tycker jag hela Södra Kalifornien runt LA är överreklamerat, och hade hellre lagt tiden där i San Diego eller några av småorterna vid stranden söder om LA. Ett alternativ är att lägga tid i Napa/Somona innan avresan på Highway 1.

Det samma gäller Las Vegas. Då hade jag hellre lagt tid i Death Valley, Joshua Tree och dyl.. Men det är jag :)
 

JacobGBG

Medlem
Vi var helt klart intresserade av Napa/Somona då vi är båda stora vinpimplare. Men det blir ju onekligen lite omväg, om man kapar en dag i Vegas och en i LA så kan det nog funka däremot.

Iochmed att resan handlar mycket om sol och avslappning så blev det den senare delen ett fokus på LA (Venice Beach eller Santa Barbara) och poolen i Vegas. Lite av ett krav från tjejen.

Cab låter helt klart lockande men frågan är om med är tillräckligt varmt på sträckan i Maj för det. Snitttemperaturen i San Fransico är 14-16 för månaden och runt 24 i LA så man kan väl räkna på runt 20 längs vägen. Med blåst så känns nog det som typ... 15? Handen på hjärtat så har jag inte åkt tillräckligt mycket cab för att vara säker på hur känslan är.
 

TheEagle

Medlem
Mer tid i SFO säger jag! LAX är kul men inte alls som SFO. Wynn och Encore är hur bra som helst i Vegas. Vill ni göra nåt riktigt kul så ta e helikoptertur till Grand Canyon med Maverick. Carmel får ni inte missa. Ligger precis vid Monteray. Santa Barbera trevligt.
Gillar ni vin måste ni besöka Napa eller Sonoma. Där hade vi kunnat stanna mycket längre än tv nätter.
 
Toppen