Senaste nytt

Byte från SAS till Turkish Airlines? Vem är bäst?

NiclasLindell

Ny medlem
Reser idag eller iallafall fram tills idag med SAS men jag tycker inte längre att SAS Business är prisvärt..:( . Jag reser ofta till Shanghai och Bangkok och ibland till Beijing, fördelen har varit direktflyg (vilket nu försvunnit på Bangkok linjen stora delar av året). Problemet nu är att planen börjar bli väldigt slitna, jag betalar extra just för Business biljett för att jag vill ha extra komfort och kunna njuta av resan men när det ofta är problem med stolar som inte fungerar och en TV som är mindre än i Thaiairways economy platser samt allmänt sliten inredning så känns det INTE prisvärt!
Så frågan är vilket alternativ som är bäst? :confused:
Hade velat hålla mig inom Star Alliance så jag kan behålla mina Guld förmåner men det är inte ett måste...
Bokade precis en två Business biljetter till mig och min kollega med Turkish Airlines men läser på visa forum att deras plan också är gamla...:( så vad göra..? Någon som vet vilket/vilka bolag som erbjuder prisvärda resor i Business till framförallt Shanghai och Bangkok!?
Alla råd och erfarenheter uppskattas! :D
 

karho

Medlem
Hej Niclas och välkommen hit.

Om jag skulle genralisera något får Turkish airlines goda omdömmen från medlemmarna här gällande både flygplan och mat/dryck. Något sämre omdömen när det gäller service. Personligen flög jag Turkish airlines till Bangkok i somras och var mycket nöjd. Det blir ju ett stopp i Istanbul då som du säger, men där har de en mycket bra lounge så man kan lätt fördriva några timmar där. Tips på andra flygbolag i businessclass österut får jag överlåta till andra då jag bara provat Turkish.

Ett tips kan vara, vilket det låter som du redan gjort till viss del, att leta genom de reserapporter och recensioner som finns på sidan.

Här är min upplevelse av Turkish airlines (bland annat): http://www.businessclass.se/forum/r...gkok-med-turkish-airlines-business-class.html
 

NyfikenGrau

Medlem
Debuterade för några dagar sedan i business efter år av längtan, det råkade bli Turkish tack vare en error fare JNB-IST-ZRH som kom lägligt. Låt mig betona hur tacksam jag är att vi inte betalade fullpris för det praktfiaskot...jag inser att vår resa säkert inte var representativ alls för hur Turkish i C brukar vara, men jag skulle aldrig våga rekommendera vänner och bekanta ett bolag som kan nå sådana avgrundsdjup i servicen, även om det gäller lägstanivåer. Absolut sämsta servicen jag någonsin upplevt, och då har jag flugit med diverse budget- och charterbolag tidigare i mitt liv.

Ska tillägga att min kritik enbart gäller JNB-IST. Efterföljande leg IST-ZRH var helt ok, även om jag inte tyckte det heller hade varit värt den normala prisskillnaden. Men ett bolag får helt enkelt inte nå sådana lägstanivåer som på vår resa JNB-IST. Det var, utan att överdriva, som en blandning av Fawlty Towers och Candid Camera...

Tillägg: Det allra bästa med resan var CIP-loungen i Istanbul, klart bästa loungen jag besökt.
 
Last edited:

NiclasLindell

Ny medlem
Tack Karho!
Valde att boka med Turkish just för att dom jag pratat med varit och är väldigt nöjda så bäst är väl att ge det en chans! Hittade sen att planen skulle vara gamla medan vissa säger att planen till Bangkok och Shanghai är nya.. jag lär väl märka vilket ganska snart!
 

NiclasLindell

Ny medlem
Har provat Finnair tidigare men efter att dom tog en fin Whisky från mig vid mellanlandningen så vågar jag inte det fler gånger..haha! Det är det enda bolag jag åkt med som tvingar en att checka in spriten vid mellanlandning och eftersom det var tight med tiden så va där ingen möjlighet att hinna ut och checka in igen...
Visst man kan ju strunta i att köpa en Whisky men ibland poppar där ju upp ett fint ex på flygplatserna som man gärna vill ha :rolleyes:
 

karho

Medlem
Tack Karho!
Valde att boka med Turkish just för att dom jag pratat med varit och är väldigt nöjda så bäst är väl att ge det en chans! Hittade sen att planen skulle vara gamla medan vissa säger att planen till Bangkok och Shanghai är nya.. jag lär väl märka vilket ganska snart!

Hej, ja gällande planen verkar det med Turkish ibland vara lite oklart vilket typ av plan som kör på vilka flygningar. Finns separat tråd om detta. Som jag förstått det finns det för att förenkla två typer av långdistansplan i Turkishs flotta: En med den "nya" stolen som blir helt platt, och en med den äldre stolen som inte blir helt platt vid sängläge. Och även om stolen inte skulle vara helt platt är nog maten på topp ändå, så jag har svårt att tro att du blir besviken. Skriv gärna några rader i recensionverktyget efter din flight så får vi höra om dina upplevelser!
 

Dr. Miles

Expert
Detta diskuterade jag med vår vän johhenrik vid förra BC.se träffen i Stockholm. :)
Om man flyger till/från Kina med nattflyg tror jag att Turkish Airlines är ett bra val.

Några fördelar med Turkish Airlines
  • Man landar till Beijing/Shanghai sent på eftermiddag så slipper man att jobba på ankomstdagen.
  • CIP Lounge i Istanbul serverar ett bra utbud av mat så kan man äta sig mätt före boarding och strunta i maten ombord på nattflygning.
  • Turkish Airlines har året runt kampanjpriser som är mycket billigare än SAS
  • Skälig ombokningskostnad för Business Saver biljetten (ofta 50 EUR per gång). Ombokningsavgiften på SAS Business Saver är ofta 300 EUR

Det finns några negativa saker gällande säkerhetstänkande hos Turkish Airlines, men och andra sidan om man åker till Kina så har man avsevärt större risk att råka illa ut i trafiken än på flyget. Det kan jag garantera. :)
 
Last edited:
Toppen