Senaste nytt

Tjäna poäng vid USA flytt

nangi

Ny medlem
Jag och min familj är pågång att flytta till USA (Baltimore). Vi kommer åka dit nu i mars och kolla in staden och jobbet. Sedan så flyttar vi efter sommaren. Vi kommer att bo där i minst 2 år så jag tänker att man kommer säkert göra en och annan resa till Sverige samt inom USA. Funderar därför nu på att gå med i BAEC och kanske skaffa visa kort. BA flyger visa london direkt till Baltimore.

Är det någon av er kunniga som har några bra tips på vad jag ska göra och inte göra?

All input tas tacksamt imot!
 

Senator

Moderator
Jag och min familj är pågång att flytta till USA (Baltimore). Vi kommer åka dit nu i mars och kolla in staden och jobbet. Sedan så flyttar vi efter sommaren. Vi kommer att bo där i minst 2 år så jag tänker att man kommer säkert göra en och annan resa till Sverige samt inom USA. Funderar därför nu på att gå med i BAEC och kanske skaffa visa kort. BA flyger visa london direkt till Baltimore.

Är det någon av er kunniga som har några bra tips på vad jag ska göra och inte göra?

All input tas tacksamt imot!

Skall du bo, arbeta, få lön, och resa en del inrikes i USA hade jag gått med i ett amerikanskt program som t.ex. United Mileage Plus eller American Advantage och fixat kreditkort den vägen. Observera att det tar en viss tid att bygga upp en "Credit score" för att få USA baserade kreditkort.

Vill också varna för BWI-LHR rutten som (ett tag till) flygs av juraperiodens B767-300ER. Blir nog bra när B787 kommer på rutten, men vet ej när detta blir.

Skall du däremot ha svenskt kort, fundera på BA eller SAS AMEX då SAS flyger från Dulles till Köpenhamn.
 

nangi

Ny medlem
Tack för ditt svar Senator!

Jag ska bo, arbeta och få lön i USA. När jag ringde och pratade med BAEC så kan ju teckna ett svenska BAEC visa kort men när jag flyttar så kan jag nog inte använda det.. Det var lite otydligt men det handlade om att erbjudandet bara gällade för boende i norden gällande visa kortet.

Har förstått att det ska vara svårt att få kreditkort i USA just för att man inte har någon credit score. Du har inget tips på hur man kan skaffa ett kreditkort som man sedan kan överföra till USA?

Ska kolla upp den rutten från Dulles till Köpenhamn.
 

jth

Medlem
Vill också varna för BWI-LHR rutten som (ett tag till) flygs av juraperiodens B767-300ER. Blir nog bra när B787 kommer på rutten, men vet ej när detta blir.

Skall du däremot ha svenskt kort, fundera på BA eller SAS AMEX då SAS flyger från Dulles till Köpenhamn.

Jag gör själv denna tur några gånger per år. Okej, BA's 767or till BWI är kanske inte toppmoderna men de är ändå helt komfortabla, även i ekonomi. Dock har de ingen konkurrens på BWI (Icelandair slutade flyga dit för några år sedan) så priserna brukar ligga lite ovanför vad de tar till IAD. Men beroende på var i området man bor så kan det ändå löna sig då man slipper dyr och lång transport till IAD. Från IAD har man flera alternativ till Norden, tex SK, BA eller FI.

nangi:
Var i området vill du bo? Inne i Baltimore eller någon förort? Jag kan rekommendera att du tittar på ställen emellan Baltimore och Washington, tex Howard county som är ett välmående förortsområde. Nu var det en mall shooting i "mitt" lokala mall där nu i helgen men det tillhör inte vanligheterna, kan jag försäkra dig om.
Jag vet inte om du tittat på "The wire" men staden Baltimore är faktiskt numera bättre än sitt rykte, även om det finns en del halvruggiga områden. Jag var där första gången i slutet av 90-talet och då var det betydligt värre.

Har förstått att det ska vara svårt att få kreditkort i USA just för att man inte har någon credit score. Du har inget tips på hur man kan skaffa ett kreditkort som man sedan kan överföra till USA.

American express har ett bra "international transfer program", så om du inte har ett, skaffa ett. Dock tror jag man måste ha haft det en viss tid ( 1 år?).
 
Last edited:

Senator

Moderator
Tack för ditt svar Senator!

Jag ska bo, arbeta och få lön i USA. När jag ringde och pratade med BAEC så kan ju teckna ett svenska BAEC visa kort men när jag flyttar så kan jag nog inte använda det.. Det var lite otydligt men det handlade om att erbjudandet bara gällade för boende i norden gällande visa kortet.

Har förstått att det ska vara svårt att få kreditkort i USA just för att man inte har någon credit score. Du har inget tips på hur man kan skaffa ett kreditkort som man sedan kan överföra till USA?

Ska kolla upp den rutten från Dulles till Köpenhamn.

Det man kan göra är att deponera pengar på ett låst konto (som en "escrow") som sedan är en form av pant mot "credit limit" på ditt kort. Den andra varianten är att någon som litar på dig/som du litar på lokalt gör en gemensam ansökning (co-sign) där den person blir en form för borgensman för ditt kort. Du kommer dock inte få någon hög "spend limit" på ditt första kort: kanske $2,500-3,000.

Nu är det snart 20 år sedan jag gjorde detta, så min information är ganska gammal. Det som JTH skriver stämmer också: AMEX hjälper med transfer, men då är det som oftast rena AMEX kort, inte co-branded. Till min vetskap, så är det väl bara Delta om har kvar en relation med AMEX?
 

Jonas C

Medlem
Inte bättre att satsa på ett AAdvantage medlemskap och ansöka om kreditkort i USA? Man tjänar 100% på alla Economy biljetter hos BA till AAdvantage.
 

Dr. Miles

Expert
Inte bättre att satsa på ett AAdvantage medlemskap och ansöka om kreditkort i USA? Man tjänar 100% på alla Economy biljetter hos BA till AAdvantage.

Inte bara ansöka kreditkort i USA. Som Senator skriver, man behöver ett visst credit score för att få kreditkortet.
Jag har också hört att man får negativ credit score ifall man blir nekad till kreditkortet.
 

nangi

Ny medlem
jth: Ja the Wire är min enda referens, lite därför vi ska åka dit och titta efter lite olika bostadsområden :) Vi har tittat på lägenheter i fells point bla.

Senator: Måste kolla upp vad som gäller för amex!

Jonas C: AAdvantage medlemskap värt att kolla! Men det gäller bara på flyg med AA antar jag?
 

Dr. Miles

Expert
Nu är det snart 20 år sedan jag gjorde detta, så min information är ganska gammal. Det som JTH skriver stämmer också: AMEX hjälper med transfer, men då är det som oftast rena AMEX kort, inte co-branded. Till min vetskap, så är det väl bara Delta om har kvar en relation med AMEX?

Senator: Måste kolla upp vad som gäller för amex!
När min vän flyttade från Hong Kong till USA, hjälpte HSBC ansökning av kreditkortet i USA då min vän hade HSBC Premier i Hong Kong.
Om du har bra kontakt med banken i Sverige kanske kan de hjälpa dig?
 

Storsteffe

Medlem
Öppna ett konto i USA så fort som möjligt är ett tips, ta kontakt med en bank (AA har Citi) och beskriv din situation så kommer de att hitta en lösning skulle jag tro, har själv haft kreditkort från USA under många år utan att varit bosatt där men nu var det några år sedan jag sa upp det. Banker i USA är lite "krångliga" men har en betydligt bättre servicenivå än vad vi är vana från hemifrån.

AAdvantage ger poäng med hela Oneworld, Finnair, British A. mfl
 
Toppen