Senaste nytt

Fare Basis - viktig information vid bokning av "bra deals"

Är ny här på forumet, Hej! Har en fundering kring hur jag kan använda de "Fare Basis"-koder som anges här på forumet. Jag använder oftast Mrjet.se eller flygbolagens egna sidor när jag bokar.

Kan man ange att man vill ha en viss "Fare Basis" när man söker en resa?
När jag hittar ett bra pris på en resa, hur kan jag se vilken "Fare Basis" den har?

Finns säkert en tråd för detta redan men tyvärr hittar jag ingen... Tack på förhand!
 

agehall

Medlem
Farebasis kan du bara använda om du bokar hos en resebyrå eller ett flygbolag via telefon. Men egentligen är de viktigast för att vi ska kunna utläsa alla regler som gäller. Om man inte är intresserad av det så är det inte så viktigt. Första bokstaven i fare basis brukar visa på bokningsklassen, som är det som man behöver känna till för att veta hur mycket poäng man tjänar.
 

jth

Medlem
Som agehall skriver är det egentligen den första bokstaven i fare basis som är den som oftast är av intresse. Det är också den som avses när man läser "Booking Class" på flygbolagens egna hemsidor.
Det är tyvärr ganska få onlinebokningssidor som låter dig söka på bokningsklasser eller ens visar den, det är tydligen något som man anser att medelresenären inte behöver få veta. Jag tror inte att mrjet visar bokningsklasser, åtminstone inte innan man bokat. En del hittar till och med på egna namn också, jag har sett konstigheter som tex på flygstolen.se där man kallar SAS Plus för "SAS Premium" ...
Om du vill söka på flyg i olika bokningsklasser så rekommenderar jag (som alltid) matrix.itasoftware.com . Där kan man specificera en viss bokningsklass genom att använda sökvillkoret "/f bc=X" , där X är den bokningsklassen du vill söka i.
 

agehall

Medlem
Farebasis implicerar de regler som gäller för en viss biljett på ett visst bolag. Utan att veta bolag är det bara en bokstavskombination.

Nyttan med att känna till olika farebasis när man gör matrix-sökningar är att man kan tvinga ITA att använda en viss fare. Det är dock ganska mycket överkurs för de flesta då ITA redan väljer de bästa fares som den känner till men ibland hjälper det att specificera en viss farebasis.
 

Swisser

Medlem
Som agehall skriver är det egentligen den första bokstaven i fare basis som är den som oftast är av intresse. Det är också den som avses när man läser "Booking Class" på flygbolagens egna hemsidor.
Det är tyvärr ganska få onlinebokningssidor som låter dig söka på bokningsklasser eller ens visar den, det är tydligen något som man anser att medelresenären inte behöver få veta. Jag tror inte att mrjet visar bokningsklasser, åtminstone inte innan man bokat. En del hittar till och med på egna namn också, jag har sett konstigheter som tex på flygstolen.se där man kallar SAS Plus för "SAS Premium" ...
Om du vill söka på flyg i olika bokningsklasser så rekommenderar jag (som alltid) matrix.itasoftware.com . Där kan man specificera en viss bokningsklass genom att använda sökvillkoret "/f bc=X" , där X är den bokningsklassen du vill söka i.

Problemet kan bli nästa steg, alltså att använda denna bokningsklass information för att sedan boka flighten i denna bokningsklass hos ett flygbolag. Jag hade själv detta problem nyligen då jag hade lyckats leta fram en flight i businessklass som ger mig bra med miles. När jag sedan sökte på exakt samma datum och flighter på flygbolagets bokningssida fick jag bara fram en lägre eller högre bokningsklass i business. Den lägre bokningsklassen gav mig färre FF-miles och den högre gav mig samma antal som den jag letat fram, men till ett betydligt högre pris. Problemet var att det inte gick att välja specifik bokningsklass på flygbolagets bokningssida. Det fanns bara två val betr businessklass biljett lägsta pris resp full flexibilitet. Min bokningsklass låg däremellan.
 

AABack2ARN

Medlem
Som nämnts ovan bör man då ringa flygbolaget och boka och då betala deras telefonbokningsavgift (i vissa fall kan man nog tjata sig till att websupporten fixar det men jag tror chanserna att det skall lyckas är allt mindre nuförtiden jämfört med när bokning på Internet var nytt).

Undvik om möjligt att boka via andra resebyråer även om deras bokningsavgift kan vara lägre eftersom det kan leda till problem vid problem.
 
... Nyttan med att känna till olika farebasis när man gör matrix-sökningar är att man kan tvinga ITA att använda en viss fare. Det är dock ganska mycket överkurs för de flesta då ITA redan väljer de bästa fares som den känner till men ibland hjälper det att specificera en viss farebasis.
Är fare i det här sammanhanget identiskt med bokningsklass? Alltså, om man känner till en fare basis (t ex "ASERTY") så vet man att första bokstaven är bokningsklassen och man kan tvinga ITA Matrix att välja den specifika bokningsklassen genom att ange sökvillkoret "/f bc=X", där X är den bokningsklassen.

Det finns väl inte (inte ännu, i alla fall) något sätt att ange hela fare basis:en, t ex "ASERTY", i något sökvillkor i ITA Matrix?
 
Toppen