Senaste nytt

Behöver reseidéer. Oslo - Unknown, tidigt/mitt i februari

bigbro

Medlem
First time poster, long time lurker här. Hej hej.
Eftersom jag har förstått att det är här man skall vara om man vill vara uppdaterad på nästan allt som handlar om resor kommer här min första fråga på detta eminenta forum:

Jag behöver nämligen lite idéer och inspiration. Har ett par dagar "in between jobs" och tänkte komma i väg lite. Eftersom madammen jobbar ser det ut som om jag måste ut och åka lite på egen hand. Om jag inte hittar någon sjukt bra deal i business longhaul som jag kan lura med henne på, vill säga...
Har egentligen två veckor ledigt 3 - 15 feb. (men flyger till London 8-10 feb., från Gardermoen, så då måste jag vara där...)

--
Varifrån vill du börja din resa? Oslo - Gardermoen
Var är din destination? Ganska öppen egentligen.
När vill/behöver du resa ut? 3 Februari (alternativt 11 Feb)
När vill/behöver du komma hem? Har en inbokad tur til London 8-10 feb, så antingen 7 Feb, eller 15 Feb
Hur länge vill du vara borta? 3-4 dagar
Hur många personer som skall resa? 1 vuxen (eller två, om det hittas en bra deal i Biz longhaul)
I vilken kabinklass? Gärna biz (om longhaul) men economy/eco-extra går också bra
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst med Star Alliance. Är EBG och tar gärna emot poängen + hänger i lounge.
Vad är din budget? max 8000 NOK - ish. Ganska öppen, men behöver inte flyga upp lönen om inte nödvändigt.
Vad är det viktigaste för dig? Inte kallare än Oslo, bra flygbolag, nice lounge om tilgängligt
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Behövs inte, men poäng är ju inte så illa om det blir flera
--

Kanske en lite väl öppen förfrågan detta, men om någon har tankar på vad just DU skulle gjort om du hade möjligheten, är det ju kul. Funderade först på Geneve och så vidare till Chamonix, men lite tråkigt (och farligt) att köra lössnö helt ensam. Tänkte så lite på Barcelona, men där är det ca 12 grader och regn. Singapore kom upp som en tanke, där har jag inte varit - men vet att flickan nog helst skulle vart med dit. Kollade SAS till Gran Canaria, men de flyger såpass sällan att jag i så fall bara skulle vara där en enda dag. Kul historia i efterhand, men kanske inte så skoj IRL... Inte lätt, inte lätt.

På förhand tack för eventuella ideer!
 

ulagun

Medlem
Spontant något av Arabemiraten, främst Abu Dhabi eller Dubai.
Flyger du med Turkish via IST så bör din budget hålla.
Bra klimat såhär års. Du kan kombinera sol/bad med shopping och lite sight-seeing.
 

cbroxe

Medlem
Kanske denna?

Malta.

Ut 3/2 hem 7/2.
SAS Plus till LHR och till Malta med Air Malta i Business Class. T&R 3399 NOK (Enligt ITA Matrix).

Oslo (OSL) to Malta (MLA) - mån, feb 3
Scandinavian Airlines System (SAS) Oslo (OSL) to London (LHR) - mån, feb 3
Scandinavian Airlines System (SAS) 803 Dep: 7:50fm Arr: 9:20fm 2h 30m Boeing 737 Premium economy (S)
Layover in LHR 2h 35m
This flight contains airport changes

Air Malta p.l.c. London (LGW) to Malta (MLA) - mån, feb 3
Air Malta p.l.c. 117 Dep: 11:55fm Arr: 4:00em 3h 5m Airbus A319 Business (I)


Malta (MLA) to Oslo (OSL) - fre, feb 7
Air Malta p.l.c. Malta (MLA) to Amsterdam (AMS) - fre, feb 7
Air Malta p.l.c. 394 Dep: 2:05em Arr: 5:25em 3h 20m Airbus A320 Business (I)
Layover in AMS 1h 40m

Scandinavian Airlines System (SAS) Amsterdam (AMS) to Oslo (OSL) - fre, feb 7
Scandinavian Airlines System (SAS) 828 Dep: 7:05em Arr: 8:50em 1h 45m Boeing 737 Premium economy (S)

Cost per passenger (including taxes & fees) 3 399,00
Total cost for 1 passenger 3 399,00
 

Nemo

Medlem
11-15 feb till Tel Aviv med Turkish via Istanbul eller Austrian via Wien, cirka 2.700 NOK t.o.r. low-economy dvs noll poängintjäning. Stor lounge i Istanbul, relativt nya lounger i Wien. Runt 18 grader, kan vara sol, kan regna. Åk till Jerusalem, bada i Döda Havet, gå ut i Tel Aviv.
11-15 feb till Malaga med Swiss via Zürich med övernattning på nedvägen, cirka 2.600 NOK t.o.r. Ta buss till Granada och se Alhambra, ät gratis tapas (i Granada följer tapas med "gratis" när du beställer dricka, väldigt praktiskt). Åk till Sierra Nevada över dan och åk skidor. Roa dig i Malaga, runt 18 grader och sol.
11-15 feb till San Diego via CPH/EWR med SAS/United för 5.300 NOK t.o.r. i economy ger 13.000 poäng, hårt förtjänta.
 

Nemo

Medlem
Du kommer förmodligen vara rätt så mör på första dagen för din nya arbetsgivare men du har en historia att berätta. San Francisco, San Diego och New York på en resa. Miles per krona = 12.831 / 5.240 NOK = 2,45 miles/NOK (motsv 2,35 miles/SEK). 100% intjäning på United i L till SAS Eurobonus.

image.jpg
 

bigbro

Medlem
Tack för många kreativa och bra tips! Här sitter man och är ubeslutsam. Började precis kolla in vart man kan åka (i Europa, helst inte baltikum) och bo riktigt lyxigt till ett bra pris. Surfar nu på Prag... Lufthansa ned/upp via MUC eller FRA.

Tack igen!!
 
Toppen