Senaste nytt

Liten varning för flygbolaget Merpati i Indonesien

rogeks

Medlem
Tänkte posta en liten varning angående flygbolaget Merpati i Indonesien. Det är inte osäkert på något sätt utan mer pga. deras beteende, bemötande och hantering av kunder…
Vi var i slutet på förra året (2013) på resa över jul/nyår på Bali/Lombok och Singapore. Intet ont anande bokade jag flyg med Merpati mellan Bali - Lombok t&r för mig och min fru. Betalade med kreditkort innan (inte alls dyrt) och allt var frid och fröjd. Men när vi sedan skulle åka med dom började saker och ting gå snett...
Vi kom till Bali airport (inrikes) i god tid innan avfärd. Vi är rätt vana vid kaosliknande förhållanden på en del inrikesflygplatser i Asien så detta kaos var väl ingen jättechock direkt. Vid Merpati check-in fick vi av en något generad Merpatianställd reda på att flyget vi skulle flyga med (klockan 13.15) var inställt och att vi var inbokade på nästa flight istället, klockan19.15 ((??!), lagom kul. Den anställde meddelade att de inte hade kunnat ringa oss eftersom vi inte hade angivit ett lokalt nummer att ringa, hur nu det skulle gå till eftersom resan var bokad hemifrån. Jag hade angivit mitt mobilnummer men i internationellt format. Dessutom hade de min mailadress eftersom vi fått bekräftelser till mailen. Men ingen varning kom om att planet var inställt, vare sig via mail eller telefon.
Ok, vi hittade en lounge där vi kunde köpa oss in så det gick väl an att vänta, vi var ju ändå på semester. Men när vi sedan kom fram till gate 16 (som planet skulle gå från) så visade det sig att det var tre flyg samtidigt i samma gate-par (15 och 16), två stycken med Merpati och en med Lion Air. Mycket intressant, alla visade biljetter, alla hamnade i samma fålla utanför gaterna i busskön och man fick leta efter en anställd som hade en liten pappersskylt med destinationens namn så att man hamnade på rätt buss. Det var livat värre och en del personer var inte helt nöjda med upplägget. Vi hittade rätt lapp rätt snabbt så vi stod mest och log glatt till kaoset. För att göra det än mer intressant så stod det inte Bangkok på Bangkoklappen utan ”Don Muang”. Hur många ”oerfarna” turister som ska till Bangkok vet att den gamla flygplatsen heter Don Muang? Inte många… Och ja, vi var på inrikes terminalen men Lion airs flyg till Bangkok gick ändå härifrån…

Själva flygresan när den väl skedde var ok och de hann t.o.m. ge ut en smörgås och vatten till alla på den korta flighten.

Men sen skulle vi ju flyga tillbaka till Bali en vecka senare, dagen innan vår avfärd från Bali till Singapore. Vi skulle resa från Lombok klockan 12.30 och på kvällen innan avresedagen så får jag mail (nu fungerar det plötsligt) att vårt plan var inställt och vi blivit ombokade till klockan 20.15.. (??!). På avresedagens morgon så ringer det sedan på min ”internationella” mobil (!!) och en nervös kvinna försöker förklarar på knackig engelska att vårt bokade flyg tyvärr blivit inställt och att vi blivit ombokade till det sena planet. Jag får efter många om och men fram att orsaken var att planet blivit massivt överbokat (det var sista dagen på skollovet i Indonesien) så dom hade ställt in hela avgången för dom fick inte fram ett större plan.. (??!)
Nu började jag(vi) bli lite less på Merpati och vi ville verkligen inte riskera att det sena planet också skulle bli inställt också, så vi bokade båt till Bali istället. Jag har ingen aning om planet gick eller inte men vi fick iaf en trevlig båttur på ett par timmar med både delfiner och flygfisk som sällskap.

Efter lite googlande när jag kommit hem har jag sett att Merpati har varit/är ökända för just detta, att ställa in flyg helt plötsligt utan att meddela. Kan ju vara bra att tänka på om man ska flyga inrikes i Indonesien, Garuda Indonesia och Lion air verkar fungera skapligt.

Är det inte ett elände att man alltid måste lära sig den hårda vägen ;-)

//Rogeks
 

NotRyan

Medlem

Fast det gäller väl alla Indonesiska bolag, med några undantag numer...

"Alla lufttrafikföretag som godkänts av Indonesiens tillsynsmyndigheter, med
undantag för Garuda Indonesia, Airfast Indonesia, Mandala Airlines, EkspresTransportasiAntarbenua och
Indonesia Air Asia, inklusive......."

Det har mer att göra med tillsynsmyndigheternas förmåga att leva upp till internationella krav när man bannar ett helt land, vilket i sig kan innebära att mindre nogräknade bolag har möjlighet att operera i det landet....

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Jag får efter många om och men fram att orsaken var att planet blivit massivt överbokat (det var sista dagen på skollovet i Indonesien) så dom hade ställt in hela avgången för dom fick inte fram ett större plan.. (??!)

Dom kanske har fått lära sig att tänka utanför boxen.... Ärligt talat så var det nog bra att ni undvek det ännu större kaos som troligen blev vid den senare flighten, för vilket tryck av resenärer var det inte där? :)

Jag skulle personligen ha tagit Garuda mellan Bali/Denpasar och Lombok :)

Mvh
/NotRyan
 

Sofia

Medlem
Ja Merpati är alltid ett lotteri där man aldrig drar nån vinstlott. Undviker dom så mkt det går när jag flyger i Indo. Lion o Sriwijaya funkar oftast fint, likaså Suzi Air o Transnusa.
 
Toppen