Senaste nytt

Undantagstillstånd i Bangkok

marbe166

Medlem
Sitter i loungen på BKK nu, på väg därifrån (helt enligt plan). Vad jag har upplevt så är protesterna fredliga än så länge, det är mest omständigt att ta sig runt i stan p.g.a. alla avspärrningar. De stora köpcentren vid Siam BTS stänger kl 18 istf 22 p.g.a. protester precis utanför.
 

rlager

Medlem
Kom hem från Bangkok i torsdags. Vi märkte inte någonting av avspärrningar eller trafikproblem. Faktum är att transfer från flygplatsen gick mycket snabbare än normalt. Sedan var vi i och för sig inte ute på stan så mycket.
Det här var ju jäkligt olyckligt. Jag ska ju dit snart och har sett fram emot Thai F hur länge som helst:mad:

Emergency decree imposed to deal with Bangkok protests | Bangkok Post: news

Någon som är på plats och kan rapportera hur situationen är?

Vet inte om tråden ligger i rätt forum eller om den redan finns då när jag sökte efter den för att redigera så hittas den inte ens...
 
K

KavlingeDude

Guest
Undantaget är inte fullständigt utan de har åberopad en viss del. Effekten av det innebär att man får inte forma grupper större än 10 personer utanför lockdown area.
Igårkväll på väg hem så smal det pistolskott (igen på en tvärgata vid Ashok).
Personligen så tror jag att det kommer att "hända" något nästa vecka då militären, vilket är ovanligt, har gått med på att ställa upp om polisen tappar kontrollen.
De har redan två pansarbilar på plats fast officiellt handlar det om förberedelse inför en uppvisning som de skall ha. Rykten gör gällande att det finns en gruppering som har transfererat lite tyngre vapen till BKK, typ GRG.
Demonstarnterna skall börja med punktinsatser nu riktade mot regeringsbyggnader.
 
K

KavlingeDude

Guest
Det börjar stöka till sig mer nu.
Arresteringsodrar kommer att utfärdas i morgon för ett stort antal demonstrationsledare. 39 vallokaler stormades och stängdes. Suthin Tharathin har blivit skjuten i skallen och avliden. Flera andra i hans närhet blev skadade (det mörkas nu ser jag på nyheterna). En ny bomb har smällt precis nu och det börjar rapporteras in mer och mer klagomål på skadegörelse till Centre for Maintaining Peace and Order (CMPO) som har öppnat en hot line.
Att det är ett nationellt alkoholförbud fram tills kl 24'.00 inatt gör det inte lättare. Snacka om at det var tomt på de flesta barerna i¨år.

Får se hur kommande vecka "artar" sig
 
Last edited by a moderator:

ryds

Medlem
Åker i morgon med Thai Airways i Premium. Så hoppas det är lugnt på flygplatsen.
Hur är vägarna till Hua Hin? Kommer åka Taxi från Suvarnabhumi flygplats till Hua Hin.
 

Ozz

Medlem
Här i Phuket kan vi också se "lite spår" av demonstrationerna i Bangkok. Alkoholförsäljningen stoppades som nämnts redan igår kväll klockan 18.00 och förbudet gäller till midnatt i natt. Även om hot om böter på B10.000 så var det få restauranger som respekterade förbudet igår och de flesta sålde alkohol ändå. Däremot var alla barerna på Bangla stängda igår.

Alkoholförbudet föranleddes av att det skulle hållas förhandsval för folket i Phuket idag med demonstranter satte stopp för detta och för ett par timmar sedan ställdes dagens val in. Vi har också tidigare i veckan sett mindre demonstrationer på Nanai road och i Phuket town.

För ungefär en vecka sedan var det en fredlig demonstration på beach road som mer liknade ett festivaltåg och inga sura miner kunde urskiljas i tåget.

Undertecknad skall själv till Bangkoks flygplats på lördag för en visarun till Singapore över helgen och med tanke på det stora valet på söndag så får vi väl tro att militären gör allt för att inte störa flygplatsen. För övrigt finns det knappt nån här nere som tror att valet kommer att hållas på söndag utan att det kommer att bli inställt. De flesta är däremot rörande överens om att våldet i Bangkok kommer att eskalera under kommande vecka.
 

charmkurs

Medlem
Den här bloggen ger en bra bild (bilder!) av situationen i Bangkok med info om var demonstrationer pågår:

Bangkok Protests Special

Den uppdateras dock inte dagligen så håll koll i engelskspråkiga pressen eller på ambassadens hemsida. Vad som kommer att hända härnäst vet ingen.

Jag befinner mig i Chiang Mai i norra Thailand (i princip helrött och familjen Shinawatras, Thaksins hemstad) och här märks inte mycket.

Undantagstillståndet gäller i dagsläget till den 22 mars 2014, men om jag skulle resa till Bangkok nu skulle jag akta mig för att ha på mig röda, gula eller ens vita kläder, de är alla starka symbolfärger i konflikten. Absolut inte rött i närheten av demonstrationerna!
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag har läst i en japansk artikel om luftkvalitet i centrala Bangkok.
Ironiskt nog har PM10 värdet har minskat till hälften i stadskärnan pga kraftigt minskad trafik.
 
Toppen