Senaste nytt

Söker: Sverige - Kapstaden samt Livingstone - Sverige i april 2014

Primalisten

Medlem
Hejsan. Då har jag äntligen lyckats bestämma mig för en afrikaresa som innefattar både vandring, storslagna landskap med möjlighet till fina foton, samt ett djur eller tre. Det blir en resa med företaget G-Adventures som kör sin terrängtruck från Kapstaden upp till Livingstone i Zambia. Är det någon som har erfarenhet av det företaget eller av liknande så får ni gärna berätta lite.
Min fråga här gäller däremot flygbiljetterna, förstås.

Varifrån vill du börja din resa?
Köpenhamn eller Arlanda. Jag bor i Kalmar så det spelar ingen större roll.

Var är din destination?
Kapstaden, och hemresan sker från Livingstone.

När vill/behöver du resa ut?
Resan kommer pågå 6 - 26 april, men jag tänkte mig ett par dagar på egen hand i Kapstaden innan resan börjar, samt gärna en dag extra i Livingstone efter resan.
Jag skulle med andra ord behöva resa ut 3 - 4 april.

När vill/behöver du komma hem?
Jag vill påbörja hemresan från Livingstone 27 - 28 april.

Hur länge vill du vara borta?
Helst ett halvår, men chefen tillåter nog inte mer än vad som faller inom ramen för den aktuella resan.

Hur många personer som skall resa?
Endast en vuxen

I vilken kabinklass?
Ekonomi eller ekonomi premium.

Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Star Alliance, såvida det inte finns några särskilda skäl att välja annat bolag.

Vad är din budget?
De resor jag kollat på har legat runt 4000 - 7000 enkel resa, och jag vill inte betala mer än kanske tusen kr utöver det.

Vad är det viktigaste för dig?
Att hitta billigast möjliga biljett som fortfarande ger mig poäng. Det är framför allt den biten jag har svårt att få någon ordning på.

Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Helst inte, men skulle det finnas en rutt som antingen blir extra billig eller ger fina poäng så absolut.

---------------
Okej, jag ska redogöra lite för vad jag själv hittat, efter att ha testat några olika sökfunktioner.

ITA MATRIX
Vare sig jag söker från Arlanda eller Köpenhamn så landar priserna på runt 7000 kr till Kapstaden. Det ändras heller inte särskilt mycket oavsett vilken datum jag väljer. Det är främst KLM som föreslås.

KAYAK
Ungefär samma resultat som för ITA. Visar främst resultat från KLM, till priser runt 7000 kr.

SKY SCANNER (App)
Här blir priserna plötsligt mycket billigare. Strax över 4000 kr för en resa ARN - CPT den 3e april. Dessutom med flygbolag som ingår i Star Alliance, i det här fallet Ethiopian och South African.
Väljer jag istället att flyga från Köpenhamn så kostar Turkish Airlines strax över 5000 kr.

Jag misstänker att Sky Scanner har uteslutit vissa delar av totalsumman? och gissningsvis är det heller inte de bästa biljetterna för att tjäna några flygpoäng?

Hemvägen från Livingstone - Alanda eller Köpenhamn ser ut att vara lite klurigare. Antingen får jag flyga med bolag som inte ingår i Star Alliance, eller så får jag läggs på lite extra pengar och flyga med t ex South African ner till Johannesburg och sedan norrut. Eller som sista alternativ kan jag blanda några bolag och hamna på nån obskyr flygplats i 22 timmar.
I det fallet känns South African som ett gott alternativ.

Förhoppningsvis finns någon erfaren Afrikaresenär här inne :)
 

Nemo

Medlem
Kolla i ItaMatrix på multiple destinations, dvs CPH/ARN - CPT // LVI - ARN/CPH dvs en OpenJaw-biljett. Då får du upp KLM/AF för cirka 7.000-7.500 SEK t.o.r., Emirates för 7.200 SEK, SAA för 9.500 SEK etc. Observera att om du söker med Turkish på Livingstone så får du upp Lviv, Ukraina.
Vill du samla poäng på Aegean eller Eurobonus blir det SAA, men kostar också 2000 kronor mer. Är det värt det? Hur ser avgångstiderna ut och byten? Vad får du för 2000 kronor mer? Det kan bara du värdera, för det är din plånbok.
 

Heja

Medlem
Hej Primalisten! Vad roligt att du ska göra den här resan! Jag gjorde exakt den rutten (Dunes, Deltas and Falls) med G Adventures för ett halvår sedan och jag har bara positiva saker att säga om dem. Är det DCF som du ska göra också? Den resan var bland det absolut bästa jag gjort i hela mitt liv. Hur kul som helst! Har du några som helst frågor om hur det var kan jag gärna svara på dem.

Just i mitt fall valde jag att åka med British Airways i premium economy för att det var det alternativ som just då erbjöd den för min del bästa kombinationen av pris, tidtabell och komfort etc. Bokade allt på en biljett (open jaw). Från Livingstone är det svårt att hitta någon annan väg än att först flyga ner till Johannesburg, och sedan norrut igen. Surt att flyga över två timmar åt fel håll för att sedan i princip flyga över LVI igen på väg mot Europa, men det är så det ser ut. Sträckan LVI-JNB är det antingen South African eller British Airways (operated by Comair Ltd) som gäller. Som tidtabellen var i somras hade de en avgång var per dag, med 15 minuter emellan.

För en vecka sedan kom jag för övrigt hem från min andra resa med G Adventures, den här gången i Centralamerika, och det kommer garanterat bli fler resor med dem. Älskar deras koncept!
 

Primalisten

Medlem
Nemo Aha var priserna tur och retur? Det låter ju bättre. Annars kändes det som en väldigt stor prisskillnad gentemot Sky Scanner. Tack för hjälpen. Jag ska kolla nämre och ta mig en rejäl funderare på hur jag ska göra med Aegean (som vi pratat om i en annan tråd). Men då vet jag att jag måste flyga med South African Airline för att få poängen inom Star Alliance.

Heja Va kul att höra dina positiva omdömen! Jag har försvisso bara hört positivt hittills, bortsett från nån resa för många år sedan. Jag valde mellan G och Dragoman, vilka tycks vara i princip snarlika. Dock passade avresetiden bättre hos G. Det stämmer att det är DCF jag ska åka på.
Även jag gillar deras koncept, med äventyrliga och aktiva resor i mindre grupper. Känns som ett bra mellanting mellan charter och att behöva vara helt utlämnad på egen hand. Jag planerar även att resa med dem igen framåt nyår, då med fjällvandring i Patagonien samt en tur över till Antarktis.
 

Heja

Medlem
Heja Va kul att höra dina positiva omdömen! Jag har försvisso bara hört positivt hittills, bortsett från nån resa för många år sedan. Jag valde mellan G och Dragoman, vilka tycks vara i princip snarlika. Dock passade avresetiden bättre hos G. Det stämmer att det är DCF jag ska åka på.
Även jag gillar deras koncept, med äventyrliga och aktiva resor i mindre grupper. Känns som ett bra mellanting mellan charter och att behöva vara helt utlämnad på egen hand. Jag planerar även att resa med dem igen framåt nyår, då med fjällvandring i Patagonien samt en tur över till Antarktis.

Awesome! Du kommer inte ångra dig. När du är i Swakopmund måste du prova sandboarding. Ååå, kan snacka om den resan i timmar så om du undrar nåt är det bara att säga till. Vänta dig INTE att det är som en charterresa, det här är något heeeelt annat.
 

Nemo

Medlem
Du kan flyga med de flesta *A-bolag och kreditera till EB, eller Aegean. Kolla på deras hemsidor så ser du hur mycket poäng du får. Om du vill ha möjlighet att boka om low-economy-biljett kan det vara en idé att använda student/ungdomsbiljett, om du är det. Kilroy travels och STA travel säljer dessa. En prisuppgift med BA, med utgångspunkt Kastrup (på tider som gör att du kan ta anslutande direkttåg t.o.r.). DKK8415=SEK9941.
image.jpg
 

Nemo

Medlem
SAA. 12.400 SEK. Ger 13.000/2 = 6.500 miles till Aegean. Men biljetten kostar 2.000 kr mer jmf med British Airways. Grovt sett kan varje poäng värderas till 10 öre, dvs du förlorar (2.000-650) = 1.350 kr. Det kan dock vara värt om man ligger på gränsen till ny statusnivå, eller bättre restider, etc. Det är bara du som kan veta vad du tycker är värt.
Kom ihåg vaccinations-sprutor etc innan du far. Res så mkt du kan.

image.jpg
 

Primalisten

Medlem
Nemo Tack för att du anstränger dig och försöker förklara hur det fungerar för en trögskalle som jag :)
Jag får bjuda dig på ett glas nästa gång jag är hemma i Uppsala.
BA låter ju mer intressant om det är 2000 kr billigare, i och med att jag inte ligger på gränsen till någon nivåhöjning hos SAS. Jag har inget konto i deras bonusprogram än men får skaffa ett sådant om jag väljer att flyga med BA.
Sen lär jag ju även säga att SkyTeam kanske kan vara av intresse också i och med att deras flygbolag (KLM, Argentinian, och Air France) verkar ha några av de billigaste resorna både till Afrika och Sydamerika.

Heja Jag hoppas verkligen inte att det är som en charterresa :)
Jag undrar över både det ena och det andra, men det är kanske bättre vi tar det på mail. Jag skickar dig ett PM lite senare så ska vi diskutera ökenäventyr!
 

mha321

Medlem
Nemo Tack för att du anstränger dig och försöker förklara hur det fungerar för en trögskalle som jag :)
Jag får bjuda dig på ett glas nästa gång jag är hemma i Uppsala.
BA låter ju mer intressant om det är 2000 kr billigare, i och med att jag inte ligger på gränsen till någon nivåhöjning hos SAS. Jag har inget konto i deras bonusprogram än men får skaffa ett sådant om jag väljer att flyga med BA.
Sen lär jag ju även säga att SkyTeam kanske kan vara av intresse också i och med att deras flygbolag (KLM, Argentinian, och Air France) verkar ha några av de billigaste resorna både till Afrika och Sydamerika.

Dessutom är ju ett av lång-benen i det presenterade BA-alternativet i World Traveller Plus, vilket är betydligt trevligare än vanlig economy.
 

Nemo

Medlem
Primalisten Taget! Köp biltong i SA och ta med till drickat :)
Du kan skaffa dig bonuskort i alla program, även sådana du aldrig flyger med utan bara samlar poäng, köper poäng eller ordnar guldkort hos.
Innan du bokar en icke-avbokningsbar biljett, kolla upp avgångs- och ankomsttider så att du inte ryker på oförutsedd flygplatshotellnatt etc. som gör resan dyrare än vad du tänkt.
Ibland kan det vara värt att betala lite extra för det kan bli billigare. Bokar du exempelvis SAS Plus intra-Europa långt i förväg är det marginellt dyrare än Go men har dubbelt så mycket poäng, lounge-tillgång, mat ombord, avbokningsbar biljett med mera.
Du kan få biljetten billigare om du köper CPH-CPT t.o.r. med exempelvis AF/KLM, Turkish, Emirates mfl och sedan separat köpa enkel LVI-CPT. Nackdelen med split booking/ticket är att om flyget LVI-CPT är försenat och du missar hemresan CPT-CPH, då kan det bli mycket dyrare, ev blir det att köpa ny biljett och till ett mycket högre pris.
 
Toppen