Senaste nytt

Förmånligaste kortet med mina förutsättningar?

yip_man

Medlem
Hej BC,

Jag är riktigt noob på det här med att dra ut max av mina flygresor. Mina förutsättnignar ser ut såhär

  • Upp till 40 hotellnätter per år
  • Företaget bokar och betalar flyget, dvs jag kan inte välja bolag själv eller betala biljetten själv. Dock kan jag kvittera in biljetten mot bonuspoäng vid inchekning som jag förstått
  • Företaget betalar ett "First card" det verka dock mer förmånligt att betala alla hotellnätter med tex ett EB kort, Amex eller MC?
  • Resor mest med bolag inom Star Alliance genom jobb
  • Kan tänka mig att skaffa ett kreditkort och samla poäng där med (förslagsvis samma som jag betalar hotellnätter med)
  • Vi ligger alltid på relativt dyra hotell världen över
  • Det jag vill ha ut är möjligheten att komma iväg riktigt billigt med frugan , kanske USA kanske någon weekend i valfri storstad ibland
  • Ska man ansluta sig till något Hotellprogram och var ska man spara sina poäng?

Hoppas ni har tid för mina frågor, har läst på en del men det känns bättre att kunna lista sina förutsättningar och få svar utifrån det.
 

mmatsie

Medlem
Ska ge dig lite svar efter mina egna preferenser.

Först måste du skilja på ett bonuskort och ett kreditkort - de kreditkort som är aktuella gällande flygpoäng är kopplade till ett bonuskort. I Sverige finns bara kreditkort som är kopplade till SAS Eurobonus när det gäller Star Alliance.

Jag har ett Eurobonuskort där jag samlar mina poäng på Star Alliance, utöver det har jag ett "SAS Eurobonus AMEX" och ett "SAS Eurobonus MasterCard". Dessa kort är kopplade till samma konto (mitt Eurobonuskort) och alla poäng landar således på det kontot. Jag försöker att använda AMEX till alla inköp jag gör(20 p per 100 kr) och MC (10 p per 100 kr)för de som inte accepterar AMEX.

När det gäller hotell är det likt flygbolagen fördelaktigt med ett bonuskort. Här är det intressant att ha ett kort på kedjan som du brukar bo på(eftersom Hiltonkort inte går hem på Ibis-hotell). Kan du påverka valet av hotell kan du naturligtvis fundera på vilka kort som ger mest. Även dessa kort ger poäng men då inom hotellkedjan.

Om ditt mål bara är att komma iväg på poängresor så är det ovanstående en bra väg att gå, glöm inte att registera ditt Eurobonuskort när du flyger bara. Som ett sista tips kan jag rekommendera SAS julkalender där det brukar dyka upp ett par riktigt eller i vart fall hyggligt bra erbjudanden på just poängresor.

Lycka till! (Sedan finns det hur mkt mer som helst du kan göra för att maximera, bara läsa vidare på forumet!)

OT: Fanns det inte guider här förut? - jag hittar dem i vart fall inte just nu, kanske någon som gått ner sig längre i "BC-träsket" kan svara på.... agehall:p
 

agehall

Medlem
Guiderna har i mångt och mycket försvunnit iochmed BC 2.0. De blev för snabbt föråldrade och ouppdaterade.

I korthet kan man ju säga att man alltid ska registrera sig för bonusprogram. På hotell har man inte så mycket att välja på utan får hålla sig till de program som respektive hotell har. Nyckeln är då att hålla sig till samma kedja så att man samlar alla sina poäng på samma ställe.

På flygbolag blir det annorlunda - där kan man kreditera till alla program för bolagen inom samma allians. För oss i Sverige är Eurobonus ett bra val eftersom man kan skaffa kreditkort som drar in mer poäng dit. Samma sak med BA. Finnair har också något, men jag kan inte direkt rekommendera dessa.

Med de något luddiga beskrivningar som yip_man ger av sitt resande så kan jag bara rekommendera att hänga här och läsa en del så kommer det nog snart att bli uppenbart hur de flesta här tycker man ska hantera olika situationer.

Det som är värt att tänka på är att det behövs rätt mycket poäng för att ta ut en flygresa och det är också väldigt knöligt att hitta dem. Förväntar man sig något annat så blir man bara besviken.
 

yip_man

Medlem
Jag utvecklar gärna mitt luddiga resande. Hotell går i viss mån att påverka.

Tar någon av de stora hotellkedjorna betalt för att vara med i deras bonus program?

Är det så att man alltid måste utnytja sina poäng i tex EB för just bonus resor , eller går de att använda till vanliga resor men mindre förmånligt inom alliansen?
 

OliT

Medlem
Jag utvecklar gärna mitt luddiga resande. Hotell går i viss mån att påverka.

Tar någon av de stora hotellkedjorna betalt för att vara med i deras bonus program?

Är det så att man alltid måste utnytja sina poäng i tex EB för just bonus resor , eller går de att använda till vanliga resor men mindre förmånligt inom alliansen?

EB-poäng går, förutom för bonusresor med SAS, att använda för att köpa ordinarie SAS-biljetter (poäng + pengar), uppgradera SAS-flygningar, uppgradera Star alliance-flygningar (kostar fler poäng) och köpa bonusbiljetter på Star Alliance (kostar fler poäng). Ja, och köpa exempelvis muffins ombord.

Det hotellprogram som jag känner till som tar betalt (pengar eller poäng, i alla fall för första årsavgiften) är IHG Ambassador, vilket gäller för Intercontinental-hotellen. Om du inte bor på IC är det mindre idé att vara med där.
 

Primalisten

Medlem
OliT Skulle man kunna säga att det är ovärt att använda sina poäng till att köpa ordinarie biljetter? Är det oftast mer värde i att använda dem specifikt för bonusresor?
 

agehall

Medlem
@OliT Skulle man kunna säga att det är ovärt att använda sina poäng till att köpa ordinarie biljetter? Är det oftast mer värde i att använda dem specifikt för bonusresor?

Oftast och ja är svaret på dina frågor.

Ibland kan det dock vara bra värde i att använda poäng+cash, men man ska inte se det som en ersättare för bonusresor hos EB.
 
Toppen