Senaste nytt

Orimliga priser på resebyrå?

OliT

Medlem
Hej,

Jag vann en resa för två personer till New York för ett par månader sedan. Då jag och tjejen precis kommit hem därifrån och inte var så sugna på att åka dit igen per omgående, så fick vi istället ungefär 18 000 i presentkort hos resebyrån Travelservice. Jag har nu försökt boka flyg vid de tillfällen då behovet uppstått (och då jag inte åkt i tjänsten) och konstaterat att resebyrån konstant är mycket dyrare.

Nu sitter jag och kollar på att använda presentkortet för att skicka mor med familj till Malaga i april. SAS själva landar på lite styvt 25 000 för fem personer, en trave olika nätresebyråer på samma pris eller några hundringar mindre. Men Travel service vill ha 30 150 kronor för exakt samma resa. Är det verkligen rimligt med så högt påslag? Jag har skickat rate construction från ITA, men trots det blir priset alltså så pass mycket högre.

Till saken hör att jag fått betala vinstskatt på det ursprungliga vinstbeloppet (så ungefär 7 500 kronor). Om då resebyrån dessutom är så mycket dyrare än alla andra försvinner ju liksom all mening med att ens vinna något. Gah.
 

jumbooze

Medlem
Grattis till vinsten, det är ju surt när det urholkas på detta sätt, det går inte boka online på Travelservice och sedan när man kommer till betalning, betala i butik då kan man ibland få bättre pris.
 

OliT

Medlem
Grattis till vinsten, det är ju surt när det urholkas på detta sätt, det går inte boka online på Travelservice och sedan när man kommer till betalning, betala i butik då kan man ibland få bättre pris.

Nej, jag kommer inte in på deras onlinesystem (kräver inloggning). Det är nog mer en renodlad affärsresebyrå, så jag antar att deras arvoden går ner rätt kraftigt mot sina avtalskunder. De föreslog i alla fall en routing via München med Lufthansa, vilket landade på ungefär samma pris som SAS som jag hittat, och med liknande restid. För mor och resten av släkten lär det inte göra från eller till, så det får lov att gå.
 

rvarttinen

Medlem
Gratulerar till vnsten! Önskar att jag själv någon gång får dra en vinstlott..!.. :)

Brukar oftast boka själv. Men den resebyrå jag använder (AMEX) har bra avtalspriser på vissa rutter och då kan jag få bättre pris än om jag bokar själv. Dessutom har de bra service under resans gång om jag behöver boka om eller om något strular (har varit värt mycket några gånger!). De har väl ett visst påslag, men inte särskilt högt av vad jag förstår (eller så utgår de från ett betydligt lägre pris på sina avtal).
 

Valley

Medlem
Får t o m mina gamla "favoriter" Carlson Wagonlit att framstå som seriösa.

Som regel alltid dyraste grundpriser och på det en liten rabatt.
Fakturan avslutades med att jag tack vare rabatten sparat x antal kronor och på det bokningskostnaden som alltid var större än besparingen.

Men slå dem en signal och fråga hur dem tänkt sig det hela
 

OliT

Medlem
Jag pratade faktiskt med deras Key account manager och han beklagade att det såg ut som det gjorde, men kunde ingenting göra. Det blev hur som helst hyfsat i slutändan med Lufthansa-alternativet, så det är väl dumt att klaga. Min aversion mot resebyråer har dock inte mildrats.
 
När vi i vår reseorganisation har 'vinster' som tas del av kunderna bokas dessa alltid till netto. Av principiella skäl anser vi att man inte skall kräva arvode på en 'vinst'. Jag tycker det känns lite väl girigt, du har ju faktiskt vunnit resan. Känns som de vill tjäna in lite av den utgiften det kostar att ge bort 2 biljetter.

Vad skönt att det löste sig hyffsat i allafall.
 

OliT

Medlem
När vi i vår reseorganisation har 'vinster' som tas del av kunderna bokas dessa alltid till netto. Av principiella skäl anser vi att man inte skall kräva arvode på en 'vinst'. Jag tycker det känns lite väl girigt, du har ju faktiskt vunnit resan. Känns som de vill tjäna in lite av den utgiften det kostar att ge bort 2 biljetter.

Vad skönt att det löste sig hyffsat i allafall.

Jag vet inte vilken deal företaget jag vann från har med resebyrån, men jag antar att de hade slagit ihop ett paket för New York-resan (det ingick en helikoptertur, halvrisigt hotell och en middag, plus flyg från Arlanda med SAS för två) som de skulle ha tjänat några tusenlappar på. I det här fallet tog man då helt enkelt ut det genom högre flygpriser, tänker jag mig.
 
Toppen