Senaste nytt

Chonging, Dalian och Shenyang erbjuder också 72 timmars visumfri transit

Dr. Miles

Expert
Sedan 2014-JAN-01 tre nya kinesiska städer erbjuder också upp till 72 timmars visumfri transit.
Det är Chongqing i Sichuan provins, Dalian i Liaoning provins och Shenyang i Liaoning provins.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Chongqing, Dalian, and Shenyang Offer 72-Hour Visa-Free Stays to Foreign Travelers | China Briefing News

China Briefing News skrev:
Chongqing, Dalian, and Shenyang Offer 72-Hour Visa-Free Stays to Foreign Travelers
Posted on January 3, 2014 by China Briefing

Jan. 3 – Chongqing, a city in southwest China directly administered by the central government, began offering 72-hour visa-free stays for citizens from 51 countries on December 30, 2013. Subsequently, Dalian and Shenyang in China’s northeast Liaoning Province adopted similar policies which came into effect on January 1, 2014.

In order to take advantage of these new visa-free policies, foreign travelers must hold a valid passport from one of the 51 countries named, a third country visa and tickets to depart the city to a third country or territory within 72 hours. During their layover, foreign travelers are permitted to engage in various activities such as tourism, business, and cultural communication, but are not permitted to travel beyond the administrative regions of Chongqing, Dalian or Shenyang.
Reglerna är det samma som för Beijing, Shanghai, Guangzhou och Chengdu. Dvs endast för resenär med internationell transit med vidareresa till ett tredje land (inkl. Taiwan, Hong Kong och Macau).

Vad menar med biljett för vidareresa till ett tredje land?
Följande exemplar visar om det är giltig resa för visumfritt besök upp till 72 timmar eller inte.

Exempel 1:
Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn: Nej

Exempel 2:
Köpenhamn-Shanghai-Manilla: OK

Exempel 3:
Tokyo-Dalian-Osaka: Nej

Exempel 4:
Frankfurt-Shanghai-Zürich: OK

Exempel 5:
Köpenhamn-Shanghai-Hong Kong eller Macau: OK​

Som vanligt, norsk medborgare omfattas inte av denna regel.
 
K

KavlingeDude

Guest
Jag hoppas att Tianjin tar efter, även om det är nära till Peking skulle jag föredra att flyga direkt till Tianjin:)

Finns ju inte direkt några direktflighter från EU.
Själv tycker jag det är enklast att flyga till Shanghai med SAS och sedan Air China till Tianjin.
Ibland är dt ok via PEK också beroende på om du skall träffa någon där för snabbtåget är smidigt.

Sedan ser jag inte problemet med att ha visum? Jag ser alltid till att få ett visum M i ett av passen var 6 mån. Funkar bra.
 

SvartMjolk

Medlem
Finns ju inte direkt några direktflighter från EU.
Själv tycker jag det är enklast att flyga till Shanghai med SAS och sedan Air China till Tianjin.
Ibland är dt ok via PEK också beroende på om du skall träffa någon där för snabbtåget är smidigt.

Sedan ser jag inte problemet med att ha visum? Jag ser alltid till att få ett visum M i ett av passen var 6 mån. Funkar bra.

Nej inga flighter från EU, men många flighter från andra ställen i Asien. När jag reser till Korea, Japan och Indonesien skulle jag gärna besöka Tianjin i något dygn "när jag ändå är där". Att en gång per år behöva söka om visum för de 48-72 timmarna timmarna är lite segt och det skulle jag gärna slippa. Dessutom kostar det ju en slant.

Jag håller med om att tåget till och från Peking är smidigt och jag åkte minst en gång i månaden när jag bodde där. Men det tillkommer flera timmar på resan bara för att ta sig till och från flygplatsen i Peking när jag ändå ska till Tianjin. Tianjins flygplats är inte någon lyxig flygplats, men närheten till centrum och de korta köerna, samt all tid jag sparar för övrigt skulle vara en fördel för mig.
 
Toppen