Senaste nytt

SAS öppnar ny direktlinje Stockholm - Hamburg

Press release:
SAS öppnar ny direktlinje Stockholm - Hamburg

Den 22 april öppnar SAS en ny direktlinje mellan Stockholm Arlanda Airport och Hamburg Airport med två avgångar tur och retur varje vardag, samt en avgång på söndagar. Därmed stärker SAS sitt kunderbjudande med ytterligare en direktlinje till en attraktiv affärsdestination och populärt weekendresemål. Idag flyger fler än 100 000 resenärer årligen mellan Stockholm Arlanda och Hamburg.
Hamburg är en av Tysklands största städer. Senast SAS flög linjen var 2009, men nu återupptas linjen för att möta SAS resenärers behov av direktlinjer inom Europa.

- Vi är mycket glada att vi återigen kan erbjuda våra resenärer möjligheten att flyga direkt mellan Stockholm och Hamburg med SAS. Det är en efterfrågad linje bland SAS resenärer och norra Tyskland är en viktig näringslivsregion för många svenska företag. Med en bra affärstidtabell tillsammans med fast track och lounge har vi ett starkt erbjudande och vi har en stor förhoppning om att denna satsning kommer falla väl ut, säger Joakim Landholm, kommersiell chef på SAS.

Linjen kommer att trafikeras med Boeing 737-600 med plats för 120 passagerare och Boeing 717 med plats för 115 passagerare. Flygtiden blir 1 h 30 min.

Tyskland är en stor marknad för SAS, och idag har SAS flera avgångar per dag direkt från Stockholm Arlanda till de tre tyska destinationerna Frankfurt, Düsseldorf och Berlin. Totalt har SAS cirka 500 flighter i veckan mellan Skandinavien och Tyskland.

Under 2014 öppnar SAS fler än 40 nya europeiska linjer från Stockholm, Oslo och Köpenhamn i syfte att stärka kunderbjudandet ytterligare med direkttrafik till efterfrågade destinationer.

För ytterligare information, kontakta:
Henrik Edström
Pressansvarig, SAS

--------------------------------
SAS launches new direct route between Stockholm and Hamburg

On April 22, SAS launches a new direct route between Stockholm Arlanda Airport and Hamburg Airport with two return flights every weekday and one return flight on Sundays. This strengthens SAS's customer offering with another direct route to an attractive business destination and a popular weekend destination. Today, over 100,000 passengers fly between Stockholm Arlanda and Hamburg every year.
Hamburg is one of Germany's largest cities. The last time SAS operated this route was 2009, but it is now being reopened in order to meet SAS passengers'
needs for direct routes within Europe.

"We are delighted that we once again will be able to offer our passengers the opportunity to fly direct between Stockholm and Hamburg with SAS. This is a much -requested route among SAS passengers and Northern Germany is a key business area for many Swedish companies. With a good business timetable, along with fast track and lounge, we have a strong offering and we are hopeful that this venture will turn out very well," says Joakim Landholm, Head of Commercial at SAS.

The route will be operated by a Boeing 737-600 with capacity for 120 passengers and a Boeing 717 with capacity for 115 passengers. The flight time is 1 hour 30 minutes.

Germany is a large market for SAS, and the airline has several daily direct departures from Stockholm Arlanda to the three German destinations of Frankfurt, Düsseldorf and Berlin. In total, SAS operates around 500 flights a week between Scandinavia and Germany.

In 2014, SAS is launching more than 40 new European routes from Stockholm, Oslo and Copenhagen in order to further improve the customer offering with additional direct services to in-demand destinations.

For further information, please contact:
Henrik Edström
Press Officer, SAS
 

ante_77

Medlem
Jag har ett svagt minne om det fanns Stockholm-Hamburg flight med SAS förut. Har jag fel? :confused:

Som det står i första inlägget.

"Hamburg är en av Tysklands största städer. Senast SAS flög linjen var 2009, men nu återupptas linjen för att möta SAS resenärers behov av direktlinjer inom Europa."
 

Fredrik

Medlem
Då lägger nog Germanwings ner snart. Flugit sträckan 2 gånger t/r i år och inte ens halvfulla plan och vi talar om CRJ-900.
 
Härligt!!
Riktigt kul linje!
Jag som är en insnöad trainspotter gillar verkligen Hamburgs magnifika centralstation :D
Jag kommer lätt prova linjen :)
Jag flög SK ARN-HAM senast med Q400 hösten 2005.

Kul dessutom för alla flygintresserade i Hamburg...både 737-600 & 717 är ju en ytterst ovanlig syn på den flygplatsen!

Tror du SAS linje ARN-HAM-ARN kommer flygas med Lufthansa codeshare?
 
Last edited:
Toppen