Senaste nytt

En Förstklassig Första Upplevelse med Cathay Pacific

Jonas C

Medlem
Introduktion


”-Vad är egentligen vitsen med att flyga First Class? Stolarna i Business är bra nog som de är, och vill man äta god mat så finns det en hel uppsjö av fantastiska restauranger på marken för bara en bråkdel av kostnaden”

Detta var min inställning till First Class innan jag fick tillfälle att prova på det i verkligheten.

Tillskillnad från många andra här på forumet så gör jag i snitt bara en långresa per halvår, varav två tredjedelar är i Business och resten i Economy. Man säger ofta att ”Business Class is all about the seat”, och jämfört med Economy så är komfort skillnaden enorm. Då jag sällan har höga förväntningar på flygplansmat, så är stolen vad jag värderar som högst när jag flyger och i takt med att många flygbolag har gått över till full-flat stolar i Business så har jag aldrig sett något riktigt skäl till att flyga First. Men, man måste ju trots allt pröva på innan man kan uttala sig ordentligt.

Jag fick nyligen chansen att få en försmak på det goda livet i First. Här är min historia…


Fredag den 17 Januari 2014


Efter en snabb och behaglig resa med expresståget, ankommer jag till Hong Kongs Internationella flygplats strax efter klockan elva på förmiddagen. Terminalen är stor, luftig och ljus. Ganska trevlig i jämförelse med Arlanda och många andra Europeiska flygplatser, men inte i klass med Singapore Changi. Detta är mitt första besök i avgångshallen och det tar en liten stund innan jag hittar vägen till Cathay Pacific’s incheckningsområde för Första Klass passagerare.


12051866414_f3793baa78_c.jpg


Cathay Pacific First Class check-in


Cathay har i motsats till många andra flygbolag gått ifrån det traditionella upplägget med disk och bagageband, tillförmån för en öppnare lösning med en något intimare interaktion mellan passagerare och personal. Upplägget är elegant och stilrent, alla resedokument kontrolleras och skrivs ut som vanligt. Eventuellt bagage taggas och slussas iväg av en väntande portier. Trots att jag är ute på en två veckor lång turné i Asien, så reser jag endast med handbagage och väljer således att endast få mitt boardingkort utskrivet.

Agenten frågar lite syrligt ”-But I can see that you already checked in online?”

Jag ”-Yes that is correct, though I would prefer a paper boarding pass as my phone may run out of battery at any moment.”

Ett boardingkort och en lounge-inbjudan skrivs prydligt ut innan jag hänvisas till säkerhetskontrollen som ligger i ändan av incheckningshallen. Trots Första Klass biljett ges ingen form av prioritet i varken säkerhets eller passkontroll. Köerna var lyckligtvis nog korta denna förmiddag, men det kan inte vara kul att tvingas köa i en halvtimme under eftermiddagstimmarna.


Cathay Pacific The Wing First Class Lounge

En snabb vänstersväng från passkontrollen ligger Cathay Pacific’s nyöppnade Första Klass lounge The Wing. I likhet med övriga lounger, såväl som flygbolagets uppfräschade Första Klass kabin, och Hong Kongs flygplats är loungen designad av den världsberömda arkitekturfirman Foster + Partners. Loungen designad i eleganta piano-svarta färgtoner, såväl som klassisk portugisisk marmor och behagliga jordnära toner.

Strax vid sidan om entrén ligger Champagnebaren där gästerna kan avnjuta ett urval av tre champagnesorter (Moët Chandon Brut och Rosé, samt en Amour de Deutz från The Peninsula) i opulenta bruna cigarrfåtöljer


12051487175_b7ca95f0bc_c.jpg


12051878854_ece8ce304e_c.jpg


Champagnebaren.


Fortsätter man längre ner längs korridoren kommer man till de två huvudsektionerna av loungen som separeras av The Short Bar, där gästerna tillåts välja mellan ett stort urval av cocktails och övriga drycker.


12051489655_deae3b37f9_c.jpg


12052357776_cb598c5403_c.jpg


De två huvudsektionerna av loungen.


The Heaven Restaurant & Buffet


Då jag avstod från frukosten denna morgon begav jag mig direkt till restaurangdelen The Heaven. Jag blir snabbt hälsad välkommen av en av servitörerna, innan jag tilldelas ett hörnbord i restaurangens främre del.


12051481455_b9b51b4fdf_c.jpg


The Heaven


Min dryckesbeställning tas näst intill omedelbart, innan jag ens fått en möjlighet att se igenom menyn. Menyn är framtagen i samarbete med The Peninsula Hotel, och då klockan ej hunnit passera tolvslaget är det brunchmenyn som fortfarande erbjuds. På menyn fanns omkring fem rätter att välja på och mitt val föll på den berömda Eggs Benedict med rökt lax. Tillredningen beräknades ta omkring femton minuter, så under tiden är jag välkommen att ta del från utbudet av buffén.

Då jag ej vill äta mig mätt i onödan nöjer jag mig med några bitar frukt, sushi och lite kallskuret.


12051763723_133b13a6b5_c.jpg


Bläckfisk sushi, rökt lax, salami och dragonfrukt.


Innan jag hunnit bli färdig med min förrätt kommer servitrisen ut med min Eggs Benedict, som placeras vid sidan av bordet tills dess jag ätit färdigt.


12052333266_3f81a4e570_c.jpg


Eggs Benedict med rökt lax, serverad med sauterade körsbärstomater.


Rätten bestod av två pocherade ägg, täckta i smält Emmentaler-ost, serverade med rökt lax över en skiva rustikt vitt lantbröd. Äggen var lagom varma och äggulorna rinniga, vilket hjälpte till att mjukna upp det något hårda lantbrödet. Den rökta laxen var något svag i smaken, men överlag smakade rätten utmärkt. Storleken av portionen var aningen liten, men fullt lämpligt med tanke på att det ska finnas plats över till maten ombord på planet.

Mätt och belåten beger jag mig till Champagnebaren för några glas ädel dryck. Till skillnad från många här är jag ingen större Champagnekännare. Jag må visserligen uppskatta en god Champagne, men den höga syrligheten och bubblorna gör det lite svårt att urskilja vissa smaknyanser vilket annars brukar vara ganska lätt med ett bra rött eller vitt vin. Rent smakmässigt föredrog jag dock Deutz Champagnen från The Peninsula över Moët.


The Cabanas


Champagnen började ta ut sin rätt, och då jag kände mig lite mjuk i kroppen var jag i behov av lite avskildhet i en Cabana. Dessa tilldelas endast till Första Klass passagerare, och denna förmiddag visade det sig att alla var lediga. Jag avstod från att ta ett bad dels då jag inte är någon större badmänniska, men även då jag inte kände för att ta av mig kostymen.


12052353346_96ecf742ff_c.jpg


Badkar och dusch i Cabana.


12051886804_d394337b37_c.jpg


Precis bakom handfatet finns en skön soffa, om man som jag bara ville ta det lugnt.


Jag tar av mig kavajen, sätter mig på soffan och beställer in några glas Moët Rosé. Detta må visserligen inte vara cigarr loungen i FCT, men det var definitivt skönt att ta det lugnt några timmar med ett glas Champagne i handen och en bra tidning.


12051788013_611fa37a3d_c.jpg


Moët Rosé. Är i vanliga fall inte så förtjust i Rosé viner, men denna Champagne var förvånansvärt god.


Tiden går fort när man har det skönt, och klockan har redan hunnit passera två när jag bestämde mig för att bege mig tillbaka till loungen. Då jag inte ville begå misstaget att gå ombord på planet allt för hungrig (vilket jag gjorde ett par dagar tidigare på Singapore Airlines) så bestämde jag mig för att prova på en av lunchrätterna i The Heaven.

Vid det här läget var loungen betydligt fullare än tidigare, vilket väcker frågan om man egentligen borde låta partnerbolags statuspassagerare använda samma lounge som Första Klass passagerare. Ett hörnbord fanns lyckligtvis nog tillgängligt för mig i The Heaven och ett glas Deutz Champagne serverades omedelbart i samband med menyn.


12052359996_11620f373d_c.jpg


Bordsuppsättningen och ett glas Champagne.


Rätterna som erbjöds denna eftermiddag var bland annat en oxfilé, havsabborre eller ost-ravioli. Valet föll på havsabborren som serverades med ett örttäcke, tomatsås och sauterad zucchini.


12051507435_fe81699ed7_c.jpg


Havsabborren.


Tillredningen tog även denna gång strax över en kvart, men jag avstod från att plocka på mig från buffén då avgångstiden var mindre än två timmar bort. Maten serverades så småningom, med en påfyllning av Champagneglaset.

Fisken var något ljummen vid serveringen och aningen torr till konsistensen. Tomatsåsen hjälpte däremot till att återfå en del av fukten, samtidigt som syrligheten kompletterade fisken utmärkt. Zucchinin var något osaltad för mina smaklökar men var lagom mjuk till konsistensen utan att kännas överkokt. Rätten smakade överlag acceptabelt, men hade jag fått det serverat på en restaurang hade jag blivit något besviken. Portionsstorleken var även denna gång i nivå med vad man kan förvänta sig av en större kanapé, med andra ord helt acceptabelt för vad som komma skall.

Med drygt en timme kvar innan ombordstigning förflyttar jag mig till The Short bar för en Dry Martini, innan jag tar en snabb titt in i Business Class loungen på andra sidan väggen.


Cathay Pacific flight CX542 Hong Kong – Tokyo Haneda


Avgångstid: 16.20
Ankomsttid: 20.05
Varaktighet: 3h 45m
Datum: 17 Januari 2014
Flygplanstyp: Boeing 747-400
Sittplats & Klass: 3A First Class


Innan jag lämnar loungen ber jag en av värdinnorna att skriva ut mitt gate nummer på boardingkortet. CX542 avgår denna eftermiddag från gate 19, som ligger belägen fem minuters gångväg från loungen.

Jag ankommer till gaten cirka tio minuter innan schemalagd boardingtid, och en av gate värdinnorna hänvisar mig till den närliggande G16 loungen tills dess att ombordstigningen ropas ut. Drygt 10 minuter senare sker utropet på högtalarna och jag beger mig ner för rulltrappan till gaten. Bakom podiet fanns två separata köer, en för ekonomiklass passagerare varav den andra för premium passagerare. Drygt 100 passagerare stod i premiumkön och jag frågade samma gate värdinna om det gick bra att ställa mig före. Hon förklarade att de endast har en separat Första Klass kö på flygningar till USA och Europa, men att jag kunde smyga in lite diskret i den främre delen av kön.

Två britter som stod ett par meter bakom var inte så förtjusta i detta och ropade.


”-Excuse me Sir, back of the line please!”

Jag: ”-I’m sorry but what line is this again?”

”-This is the Business Class line.”

[sneglar ner på mannens boardingkort. Han flyger i Economy]

Jag: ”-I am in First today. There are only nine seats on the plane, but at least a hundred people in this line. You do the math please…”


Då jag inte ville låta detta skändande mot britternas ohälsosamma förkärlek till köer eskalera till en hätskt diskussion, ursäktade jag mig artigt och ställde mig ett par meter bakom männen utom deras synhåll. Denna smärre incident väcker visserligen frågan om man verkligen bör erbjuda priority boarding till alla statuspassagerare (inklusive diverse silverkort) eller om det är bäst att göra som Singapore Airlines och enbart låta First/Business Class kliva på planet först.

Ombordstigningen ropades så småningom upp, och allt gick lugnt och sansat till. Ingen separat jet-brygga användes för First Class denna gång, men vid dörren stod min flygvärdinna Vivianne och hälsade mig välkommen ombord.

Vivianne: ”-Welcome onboard Mr. El Said, my name is Vivianne and I will be serving you on this flight. Your seat is 3A, follow me this way please.”

Så härlig som den berömda vänstersvängen än må vara så kändes det ännu härligare att bli eskorterad igenom Business Class och in i First.


12051510045_71bb6be158_c.jpg


First Class kabinen i nosen på Cathay Pacific’s B747-400.


Innan jag ens hunnit sätta mig, förvarade Vivianne min kabinväska i skåpet vid sidan om stolen. Hon erbjöd sig även ta kavajen, men den valde jag att behålla på tills dess att planet har lyft.

Vivianne kom senare förbi och presenterade sin yngre manlige kollega Barry som jobbade på andra sidan av kabinen. Kort efteråt serverades ett glas Champagne, i väntan på att resten av passagerarna klev ombord.


12051515555_2bae6b771f_c.jpg


Ingen Krüg serveras på intra-Asien flygningar, och jag fick istället nöja mig med 2005 års Amour de Deutz som var väldigt god den också.


Vivianne lade märke till att jag tog bilder av kabinen och insisterade i att ta en bild av mig i Första Klass stolen. Ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Bilden kanske ni känner igen från min avatar :)


12051906934_34e3637026_c.jpg


Yours Truly.


6 av 9 stolar var upptagna i Första Klass kabinen idag. En medelålders indisk herre i 1K, en Australiensk kvinna med sina två småbarn i 1A, 2A och 2K, samt en äldre kinesisk herre i 4A. Trots en nästan full kabin märkte jag inte av mina medpassagerare alls, och servicen var uppmärksam genom hela flygningen.

Efter att ombordstigningen har avslutats kommer Barry förbi med tull och inträdesblanketter till Japan. Påfyllning av Champagneglaset erbjuds, tillsammans med en varm handduk på ett fat.


12051913864_9d35d4bd52_c.jpg


Blanketter är krångliga, men med lite Champagne blir de genast ett nöje.


Kabinen gjordes så småningom redo för start, och att sitta i nosen på en 747 är en minst sagt intressant upplevelse. Motorljudet var näst intill obefintligt och det som hördes mest vid start var vindsuset och ljudet av hydrauliken till noshjulet. Med Bose hörlurarna på blev det genast knäpptyst.

På grund av starka medvindar som är vanliga vid denna tid på året, annonserades flygtiden till tre timmar och åtta minuter. Utan att låta någon tid gå till spillo, satte jag igång underhållningssystemet direkt.

Cathay’s underhållningssystem Studio CX är ett underhållningssystem i världsklass. Ett hundratal filmer, tv-serier, samt otaliga mängder musik och spel finns att välja bland. Den 15 tum stora skärmen var högupplöst och snabb i responsen. Valet av film föll på min favoritregissör Woody Allen’s senaste film Blue Jasmine. Till denna serverades ytterligare ett glas Champagne och en skål nötter.


12052378186_0141ff582f_c.jpg


Skön stol, god Champagne och bra film. Om bara alla flygningar kunde vara som denna.


Kort efter att marschhöjd har nåtts kommer Vivianne förbi för att ta måltidsbeställningar. Jag valde att avstå från den tråkiga oxfilén till förmån för den lite mer exotiska Japanska Kaiseki måltiden. På utresan med Singapore Airlines gjorde jag misstaget att välja bort den japanska måltiden, till förmån för en dålig kycklingrätt, så jag ville inte begå samma misstag igen.

Jag lämnade tyvärr kvar menyn på flygplanet, så jag kommer inte ihåg i detalj vad alla rätterna innehöll. Allting smakade dock underbart.


12052382586_702a94866f_c.jpg


Förrätt nr1 bestående av inlagd pilgrimsmussla, räkor i gelatin, kokt tigerräka, och sjöborre.


12051922734_e77cc21a81_c.jpg


Förrätt nr2 bestående av rökt tonfisk, pilgrimsmussla, rättika och färskriven wasabi.


12051819983_af2efdf284_c.jpg


Soppa: Varm fiskgelé av ajvar med laxrom och miso soppa. Rätterna serverades japanskt plommonvin. Sötheten från vinet hjälpte till att rensa bort den starka umami smaken på tungan mellan rätterna.


12052390276_b9d1168101_c.jpg


Bordsuppsättningen inför varmrätten. Jag ersatte Champagnen med japanskt grönt te och Perrier under hela måltidsservicen.


12051824253_16677fa893_c.jpg


Vacker solnedgång i höjd med att varmrätten serveras.


12051933494_35df51baaf_c.jpg


Varmrätt bestående av havsabborre i Teriyakisås, ”angel prawn” och ångkokt japanskt ris.


Trots att flygningen utgick från Hong Kong så smakade den japanska måltiden helt utmärkt. Då jag är väldigt förtjust i japansk mat så var det intressant att prova en del exotiska rätter som jag annat fall inte har chansen att få testa. Jag blev minst sagt väldigt mätt efter måltiden, och jag bad att få ta en liten bensträckare innan ostbrickan. Under tiden fick jag tillfälle att ta en titt runt i Business Class kabinen.


12051551245_631cc7c028_c.jpg


Business Class kabinen på huvudvåningen.


12052397496_d0f04507a2_c.jpg


12051544285_bcbed197c7_c.jpg


First Class kabinen och stolen.


När jag återvände till min stol serverades jag min ostbricka av Barry, tillsammans med ett glas Johnnie Walker Blue Label med is. Nu är jag ingen större whiskydrickare, men JW Blue smakade bättre än väntat.


12052402396_7d23c49dde_c.jpg


En väl tilltagen osttallrik bestående av stilton, cheddar, camembert och gouda.


Osten serverades vid rumstemperatur, vilket är den perfekta temperaturen för att kunna urskilja alla smaknyanser. Jag var vid det här laget väldigt mätt och orkade inte äta upp hela osttalriken. Jag smakade istället lite av varje, innan jag bad Barry att plocka bort tallriken. Jag valde att hoppa över desserten tillförmån för en kanna grönt te och lite praliner.


12051548805_fbdc121eda_c.jpg


Te servering i Cathay First Class. Whiskyn kompletterade chokladen utmärkt.


Hela serveringen tog lite drygt nittio minuter, och med drygt en timme kvar av flygningen intog jag det horisontella läget och kollade på lite TV serier innan det var dags för landning på Tokyos internationella flygplats Haneda.

Vivianne och pursern Kelly som jobbade i Business Class kabinen kom fram och tackade mig för att jag valde att flyga med Cathay Pacific. Vi hade en kort diskussion om pensioneringen av Cathay’s 747-400, och Kelly visade sig vara väldigt positiv till ersättaren Boeing 777-300ER. Jag passade även på att be om en liten souvenir åt en god vän till mig, som samlar på kaffekoppar från olika flygbolag. Cathay koppen kommer att platsa fint i hans samling.


Slutsatser


Cathay Pacific levererade en makalöst trevlig flygning i Första Klass, en flygning som än så länge är en av mina bästa. Som jag nämnde tidigare i rapporten så handlar Business Class bara om stolen, och även om denna inte skiljer sig i någon märkvärd utsträckning i First Class, så är servicen i First av en helt annan kaliber.

Markupplevelsen må ha varit något bristfällig då det varken erbjuds någon fasttrack eller ordentlig priority boarding. Att loungen delas med partnerbolags statuspassagerare i ekonomiklass tog bort en del av exklusiviteten, även om loungen i sig är väldigt vacker.

Det var däremot i luften som Cathay Pacific helt briljerade. I jämförelse med Singapore Airlines som jag flög ett par dagar tidigare, upplevde jag servicen på Cathay som mer personlig, varm och informell men med samma nivå av professionalism. Detta i motsats till Singapore Airlines där servicen var mer formell och i vissa fall även ”robotisk”. Att jämföra servicen i Business med First är som att jämföra äpplen med apelsiner, men skillnaderna ger dock en helhetsbild av vad man kan förvänta sig hos respektive flygbolag.

Att flyga First Class på poäng är ett privilegium som sakta håller på att försvinna. Jag har i likhet med de flesta inte ekonomin att betala för en biljett i First, och jag nöjer mig mycket väl att även i framtiden kunna flyga Business både på poäng och betald biljett.

Tack för att ni läste! Har ni några frågor får ni gärna ställa dem i tråden.

Hälsningar
Jonas.
 

segra

Medlem
Kanonfina bilder!! Vad kör du för objektiv?

Måste bara prova First någon gång, ser ju galet bra ut.
 

Cliff

Medlem
Tack, ett av de bästa rapporter jag läst här på BC. Väldigt fina bilder tillsammans med stor inlevelse i texten gjorde läsningen till ett nöje. Bra jobbat Jonas!
 
Toppen